Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Spekkie01 schreef:Ik heb wel red cell gevoerd na een bloedworm besmetting bij mijn 2 jarige. Die heeft een week in de kliniek gewoond en was zowat dood.
Bloedworm vreet door de darmwand en veroorzaakt lekkage. Mijnes had behoorlijk ijzer tekort en is er flink van opgekapt. Het is een supplement waar veel inzit aan vitamine en mineralen en ik vind het een goeie toevoeging voor een paard wat minnetjes is.
Laat wel even bloedonderzoek doen of hij er van af is. Bloedworm bij een jong paard is hardnekkig. Die van mij is nu 5 en heb ik op kliniek advies meer dan een jaar om en om ontwormd met equest en equest pramox en die moest ik overdoseren. Ik laat nog elk half jaar een bloedje trekken ter controle.
Die van mij heeft er meer dan een jaar over gedaan om weer de oude te zijn en is nog steeds lastig op gewicht te houden.
Mizora schreef:In ieder geval over 6-8 weken opnieuw ontwormen, dus voordat de wormenkuur "uitgewerkt" is. Ik zou dan ontwormen met ivermectine.
Ik zou inderdaad een vitaminestoot doen. Dan wel door meer Force te geven. Dan wel door een losse vitaminespuit te geven. Hoe snel hij herstelt hangt er vanaf hoeveel schade er aan de darmen is. Het kan heel snel, maar het kan ook langer duren.
Spekkie01 schreef:Ter illustratie er liep gewoon water uit zijn achterste. Het was echt heel heftig. Toonde eerst niet ziek en kreeg vervolgens koliekklachten van de hoeveelheid wormen die in 1x uitkwamen na inkapseling. Die fase is het gevaarlijkste. Volgens de kliniek in wolvega verloren ze er elk jaar wel een paar aan, dan was de schade te groot.
En ik had ook nog keurig ontwormd, hij had in november een pramox gehad en in februari een goedkoper merk, maar was evengoed de pineut.
Ik ben me rot geschrokken, wist ook niet dat jonge paarden er extra gevoelig voor zijn. Het misschien ietwat overdreven zijn, maar heb net vrijdag weer bloed af laten nemen. Mij overkomt dat niet meer.