Kalkoenen/stiften wie oh wie...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kathy_1

Kalkoenen/stiften wie oh wie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 13:36

Hoi,
Ik hoopt dat het hier goed staat O:)
Ik heb even een vraag die waarschijnlijk al heel vaak gesteld is maar ik heb in geen een topic al een 'duidelijk' antwoord gevonden...

Ik wil nu kalkoenen/stiften gaan aanschaffen omdat ik wedstrijd op gras krijg. Ik heb nu deze 'doos' gevonden bij de epplejeck:
Afbeelding

Dit is de beschrijving erbij:
Complete kalkoenenset in handig koffertje
-ideaal op concours
-37-delig, bestaande uit:
- 8 kalkoenen met afgeronde punt, 13 mm hoog
- 8 kalkoenen met wideapunt, 21 mm hoog
- 10 rubberen kalkoenstopjes
- 8 metalen kalkoenstopjes met bijpassende inbussleutel
- kalkoentap met ogen om kalkoenen in te draaien
- kalkoengatreiniger met spiraalborstel en priem

Nu mijn vraag,
1. - 8 kalkoenen met afgeronde punt, 13 mm hoog
Wanneer doe ik deze in (hard/zacht, droog/nat ect.)? En welke zijn dit (in de koffer)?

2. - 8 kalkoenen met wideapunt, 21 mm hoog
Wanneer doe ik deze in (hard/zacht, droog/nat ect.)? En welke zijn dit(in de koffer)?

3. - 10 rubberen kalkoenstopjes
Wat heb ik hier precies aan, en welke zijn dit (in de koffer)?

4. - 8 metalen kalkoenstopjes met bijpassende inbussleutel
Wat heb ik hier aan en welke zijn dit (in de koffer)?

Heel erg bedankt alvast voor de gene die mij een duidelijk antwoord geven!!

Groetjess Kathy *D

Sjolvir

Re: Kalkoenen/stiften wie oh wie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:49

Kalkoen stopjes stop je in de kalkoen gaten als je er geen kalkoenen in hebt zitten, zo blijven je gaten schoon van binnen en je schroefdraad heel.
Ook te gebruiken zijn watten die je vet hebt gemaakt met bv vaseline of uierzalf en nadat je de gaten hebt schoongemaakt in de gaten hebt gepropt.
Zodat je op wedstrijd de schoonhoud dingen eruit kan halen en je kalkoenen er makkelijk in kan draaien.

Grote kalkoenen als het echt super sop zooi is, kleinere als bodem wat harder, anders loopt je paard allicht op naaldhakken.

Overigens kan je vaak bij je smid voor paar euro gewone kalkoenen kopen die prima voldoen en zorg wel dat je altijd combinatie tang, waterpomptang of baco bij je hebt om ze erin en uit te draaien.

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:01

1. - 8 kalkoenen met afgeronde punt, 13 mm hoog
Zelf rijd ik altijd met deze proppen, kunnen eigenlijk altijd in niet te groot dus ook op hard terrein fijn te gebruiken. Dit zijn de kleine vierkantjes vooraan in de koffer.

2. - 8 kalkoenen met wideapunt, 21 mm hoog
Deze zijn wat groter dus hebben of natter terrein meer grip. Zijn de achterste met de punt eraan

3. - 10 rubberen kalkoenstopjes
Tja, ik vindt ze vrij waardeloos. Blijven nooit goed zitten en vallen er snel uit. Watjes met vet zijn stuk goedkoper en makkelijker in gebruik. Dit zijn de rubberen dingetjes in het doosje achteraan.

4. - 8 metalen kalkoenstopjes met bijpassende inbussleutel
Deze kan je indraaien als je geen proppen in hebt. Eigenlijk het zelfde idee als de rubberen stopjes alles draai je deze echt vast. Je zal alleen niet de eerste zijn, en zeker niet de laatste die op concours staat en ze niet meer uit de ijzers krijgt, omdat ze bijvoorbeeld vast zijn geroest. Ook zeker niet iets wat ik dus zelf gebruik. Dit zijn de zwarte rondjes voorin de koffer.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:03

vraag 1,
dit zijn de voorste op de foto, ik gebruik ze bij dressuur, maakt niet uit of het glad/droog is. Bij springen als het droog (echt droog droog) gras is

Vraag 2,
dit zijn de achterste, gebruik deze standaard bij het springen omdat ik meestal sochtend's moet rijden (dauw etc)

vraag 3
Dit die in het bakje, ik gebruik ze nooit, raken altijd kwijt en zijn stik onhandig

vraag 4,
zijn dus de voorste zwarte rondjes (achter de inbus) zelfde verhaal als hierboven. Gebruik ze soms als ik thuis de gaten schoonmaak en hij direct op de trailer gaat. Maar meestal doe ik het de dag ervoor met watjes en zonnebloem olie

Het houten ding, ene kant priem, andere kant ijzer borstel, ik pak meestal eerst de priem, haal al het zand uit de gaten, en uit de groeven, even na borstelen met het ijzer, daarna met de tap schoon draaien. Watje met zonnebloem olie erin en klaar.

Voor de kalkoenen (de grootte) moet je zelf uitproberen, ik spring veel in de ochtend dus ik gebruik vaak de grootte, maar dit is gewoon testen en kijken wat je zelf fijn vindt.

De tap die erbij zit werkt prima voor aandraaien.

Ik maak de kalkoenen zelf meestal na gebruikt schoon, (het draad dan) doe hier flink wat vaseline op en dan terug in de doos. Dit houd ze langer mooi en goed, voorkomt roesten ed

Kathy_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 14:05

Heel erg bedankt Sjolvir en Chaniek_M, ik snap het! :D

Dankje Billy3105!!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:08

geen dank!

Succes met je wedstrijd!

Kathy_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 14:17

tnx heb er zin in!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:29

Persoonlijk vind ik werken met een tap erg onhandig: bij mij is al meerdere keren dat ding afgebroken omdat mijn paard tóch zijn been wegtrok. Gelukkig altijd redelijk goed afgebroken, maar hij zou maar afbreken met een scherpe punt en een heel eind eruit stekend....brr nee, voor mij geen tap meer.

Daarom ben ik fan van zelftappende kalkoenen!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:36

Yucca schreef:
Persoonlijk vind ik werken met een tap erg onhandig: bij mij is al meerdere keren dat ding afgebroken omdat mijn paard tóch zijn been wegtrok. Gelukkig altijd redelijk goed afgebroken, maar hij zou maar afbreken met een scherpe punt en een heel eind eruit stekend....brr nee, voor mij geen tap meer.

Daarom ben ik fan van zelftappende kalkoenen!

Bestaan die _/-\o_

Je hebt ook ronde taps! Heb een hele brave die liever op mij leunt als op z'n eigen benen :')

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:40

Zeker bestaan die, die hebben één of meerdere gleuven in de schroefdraad. Ik wil echt niet meer anders...

Afbeelding

Ik vind het gewoon geen fijn idee dat ik een flink stuk ijzer (tap) in mijn paard vast draai...hij kan altijd ergens van schrikken en dan weet je niet wat er met dat ding gebeurd.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:55

Inderdaad gewoon zelftappende kopen. Ik maak de gaten niet eens schoon. Controleer wel een dag van te voren of ze er nog in willen. Laatste keer was mn schroefdraad kapot, dus toen heb ik er eerst een tap in gedraaid, maar dan wel een degelijke en niet zo'n troepding uit de ruitersportzaak, want dan ben je nog nergens.

Alle vormen van stopjes vind ik om die reden ook nutteloos en om de redenen die iemand anders al noemde ook vrij waardeloos.

Welke lengte en wel of geen punt je nodig hebt ligt maar net aan de bodem en ook aan je paard.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 00:40

Ik ben niet kapot van de kwaliteit van het set. Vooral voor de prijs.
Die dopjes/ pluggen zijn rampen dingen, je verliest ze of ze gaan stomweg niet meer uit.
Ik doe het heel simpel met een setje van middenmaat punten met widia punt aangezien die wat langer leven en een set grote(die 21mm) ook met een widia punt. De middenmaat voor droog gras en die grote als het (wat) nat is.

Ik sta op mijn gemakkie mijn gaten schoon te maken op het wedstrijd terrein om ze daarna in te schroeven.

Controleer een dag van te voren wel of alles klopt en anders tap ik alvast een keer. Trouwens draai ik als de smid is geweest ook gelijk een set stiften in of alles zit zoals het moet(ken iemand die er op het wedstrijd terrein met nieuwe ijzers achter kwam dat de hoefsmid was vergeten de gaten te tappen :D

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:56

Yucca schreef:
Zeker bestaan die, die hebben één of meerdere gleuven in de schroefdraad. Ik wil echt niet meer anders...

[ Afbeelding ]

Ik vind het gewoon geen fijn idee dat ik een flink stuk ijzer (tap) in mijn paard vast draai...hij kan altijd ergens van schrikken en dan weet je niet wat er met dat ding gebeurd.

Ja deze zijn echt top!! ik maak de schroefgaten op het wedstrijd terrein pas schoon, ik streek gewoon eerst het pinnetje erin en dan draai ik nog een keer rond met het staalborsteltje en dan draai ik ze er zo in. Tap gebruik ik nooit, zelfde reden als jou en het is niet nodig. Ik heb puntjes van 1,5 cm denk ik, gebruik ik altijd, heb ook geen andere :))

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:07

Ik verplaats het topic naar BEH.