Advies over beweging en rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nynapas

Advies over beweging en rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 18:20

Hallo,

Toen ik fanatiek aan het rijden was kreeg mn paard pijnsingalen( na een jaar rijden) oren plat in de nek (zijn spieren veranderen, afgekeurd drafpaard ) het heeft 2 maanden geduurd voordat alles geregeld was met zadelmaker. Die 2 maanden gelongeerd met en zonder touwtjes gewandelt en dat soort dingen. Afgelopen week kwam de zadelmaker met op maak gemaakt zadel. Tijdens t rijden waren de klachten nog steeds met alle zadels. Nu laten we iemand erbij halen maar is het wel verstandig om gewoon door te gaan met longeren (moeilijk ontspannen) en wat kan ik er zelf aan doen dat het beter word

Alvast bedankt

mnkortleve

Re: Advies over beweging en rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:27

Hoe ging het toen ze alleen gelongeerd werd?
Persoonlijk zou ik haar stil zetten en eerst eens iemand er goed naar laten kijken.
Ligt het niet aan haar lichamelijk dan zou ik eens goed rijles gaan nemen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:30

Als het je lukt om je paard ontspannen voorwaarts-neerwaarts te longeren zonder hulpmiddelen (touwtjes e.d.), dan kan dat geen kwaad. Als die gaat sterrekijken, dan zou ik eerst es osteo of zo laten komen en daaraan een behandeling en een trainingsschema vragen.

Om de rug losser te maken, kan je zelf in stilstand en aan de hand je paard voorwaarts-neerwaarts vragen (dus de lange rugspier stretchen op die manier). Zelf had ik veel baat bij de academische manier van rechtrichten aan de hand, vooral ook omdat de mijne niet enkel rijden, maar mensen in het algemeen, associeerde met pijn. Zo leerde ze zonder pijn te werken, en kon ze er wat snoepjes en aaitjes mee verdienen, heeft de band enorm verbeterd.

Het kan natuurlijk ook dat je paard geen pijn meer heeft, maar rijden ook nog linkt aan pijn. Dan zal je voorzichtig moeten opbouwen. Ik zou er ook geen tig verschillende zadels op leggen, daar worden rugpatiëntjes vaak helemaal chagrijnig van.

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 18:39

hwn schreef:
Als het je lukt om je paard ontspannen voorwaarts-neerwaarts te longeren zonder hulpmiddelen (touwtjes e.d.), dan kan dat geen kwaad. Als die gaat sterrekijken, dan zou ik eerst es osteo of zo laten komen en daaraan een behandeling en een trainingsschema vragen.

Om de rug losser te maken, kan je zelf in stilstand en aan de hand je paard voorwaarts-neerwaarts vragen (dus de lange rugspier stretchen op die manier). Zelf had ik veel baat bij de academische manier van rechtrichten aan de hand, vooral ook omdat de mijne niet enkel rijden, maar mensen in het algemeen, associeerde met pijn. Zo leerde ze zonder pijn te werken, en kon ze er wat snoepjes en aaitjes mee verdienen, heeft de band enorm verbeterd.

Het kan natuurlijk ook dat je paard geen pijn meer heeft, maar rijden ook nog linkt aan pijn. Dan zal je voorzichtig moeten opbouwen. Ik zou er ook geen tig verschillende zadels op leggen, daar worden rugpatiëntjes vaak helemaal chagrijnig van.

bedankt voor je reactie

het is met longerem soms een sterrenkijker.. maar dat heeft hij al beetje van zichzelf. Maar wel vaak oren plat wat die anders niet vaak had maarme nu steeds opvalt. Ik doe nu alleen buitenritten wandelen wat niet kwaad kan maar was benieuwd naar andere afwisselingen

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 18:42

mnkortleve schreef:
Hoe ging het toen ze alleen gelongeerd werd?
Persoonlijk zou ik haar stil zetten en eerst eens iemand er goed naar laten kijken.
Ligt het niet aan haar lichamelijk dan zou ik eens goed rijles gaan nemen.

Het is nu nog een kwestie van afwachten wanneer die gene tijd heeft(om hem na te kijken osteo) wat ik nu doe is buitenritten wandelen wat na mijn idee niet slecht is maar ben ook benieuwd naar afwisseling

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 01:56

Is de rug al wel eens op de foto gezet Klinkt mij meer als kissing spines ipv een zadelprobleem! Mijn ervaring is dat die paarden aan de longe prima zin ook met bijzet maar dat ze onder het zadel narrig stakerig gedrag vertonen!

Ik zou echt eerst een goede DA laten komen Die kan je altijd nog doorverwijzen naar de ostheo of fysio

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 16:24

dresjoepie schreef:
Is de rug al wel eens op de foto gezet Klinkt mij meer als kissing spines ipv een zadelprobleem! Mijn ervaring is dat die paarden aan de longe prima zin ook met bijzet maar dat ze onder het zadel narrig stakerig gedrag vertonen!

Ik zou echt eerst een goede DA laten komen Die kan je altijd nog doorverwijzen naar de ostheo of fysio

We denken dat het wel door het zadel komt want het zadel drukte op zn spieren. Bedoel je dat longeren wel kan of niet

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:45

Bij rugproblemen kan wandelen onder het zadel wel kwaad, alleen laten ze dan niet zo snel hun ongenoegen merken. Bovendien zal op buitenrit het paard dan automatisch zijn comfortabelste stelling aannemen, zodat de goede kant nog sterker wordt, en de slechte kant nog zwakker (tenzij het je wel lukt om met die stelling te spelen zonder dat je paard gaat sterrekijken).

Wat betreft: sterrekijker "uit zichzelf": de mijne werd door bijna iedereen beschouw als een Spaans paard doordat ze zo'n hooggeplaatste hals had. Tot osteo de eerste keer langskwam: bleek dat ze eigenlijk behoorlijk voorwaarts-neerwaarts gebouwd is, en dat die opgerichte hals eigenlijk een vastzittende hals was. Na het losmaken was er nog weinig Spaans in te zien.

Ik zou in jouw geval eerst heel voorzichtig gaan longeren in stap, in voorwaarts-neerwaartse houding, en bij goede houding belonen en stopzetten, en zo opbouwen naar draf.

Balkjes draven is ook goed voor de rugspieren, dan gaan ze vaak makkelijk voorwaarts-neerwaarts zonder hulpmiddelen.

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 19:59

hwn schreef:
Bij rugproblemen kan wandelen onder het zadel wel kwaad, alleen laten ze dan niet zo snel hun ongenoegen merken. Bovendien zal op buitenrit het paard dan automatisch zijn comfortabelste stelling aannemen, zodat de goede kant nog sterker wordt, en de slechte kant nog zwakker (tenzij het je wel lukt om met die stelling te spelen zonder dat je paard gaat sterrekijken).

Wat betreft: sterrekijker "uit zichzelf": de mijne werd door bijna iedereen beschouw als een Spaans paard doordat ze zo'n hooggeplaatste hals had. Tot osteo de eerste keer langskwam: bleek dat ze eigenlijk behoorlijk voorwaarts-neerwaarts gebouwd is, en dat die opgerichte hals eigenlijk een vastzittende hals was. Na het losmaken was er nog weinig Spaans in te zien.

Ik zou in jouw geval eerst heel voorzichtig gaan longeren in stap, in voorwaarts-neerwaartse houding, en bij goede houding belonen en stopzetten, en zo opbouwen naar draf.

Balkjes draven is ook goed voor de rugspieren, dan gaan ze vaak makkelijk voorwaarts-neerwaarts zonder hulpmiddelen.

Bedankt voor de reactie,
ik doe de buitenritten wandelend zonder zadel ( ik loop er naast en niemand erop) mijn paard is 4 jaar lang top draver geweest op de drafbaan vandaar dat ik het uitzich zelf noem