Bultjes in vorm van het dekje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Bultjes in vorm van het dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 09:09

Mijn paard heeft sinds enkele weken bultjes aan een kant zitten, in de vorm van een dekje. Ze heeft er totaal geen last van. Ze doen geen pijn en jeuken niet, maar toch ben ik wel heel benieuwd waar dit nu precies door komt. Enkele weken geleden heb ik wel een dekje uitgewassen en daarna mee gereden, kan het zijn dat ze allergisch is voor deze stof of voor bijvoorbeeld wasmiddel? Naar mijn idee zou ze bij een allergische reactie ook echt last van de bultjes moeten hebben.

Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt of herkennen?

Afbeelding
Ps: Ik weet dat ze hier erg schraal is, ze zit gigantisch in de groei. We voeren haar goed bij en ze is inmiddels al weer aangekomen.

Ketly

Re: Bultjes in vorm van het dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 15:45

Is er niemand die dit mee heeft gemaakt? Ben toch wel heel benieuwd wat het is.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:48

Kan idd allergie voor het wasmiddel of wasverzachter komen
Ik zou eens allergie vrije zeep proberen

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 00:09

Toch wel apart dat het precies in zo'n lijntje zit dan, als het een allergische reactie is op wasmiddel zou dan niet heel de rug wat onder het doekje zit onder zitten met bulten?
Zou het even aankijken en zien of ze het ook krijgt met hypoallergene wasmiddel :)

Er zou eventueel materiaal aan je dekje kunnen zitten wat irriterend is, omdat het op die lijn zit. Heb je een foto van het dekje?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 00:19

Afbeelding

Het gaat om dit dekje. Het lijkt mij ook dat de bulten overal zouden moeten zitten. Het kan ook zijn dat er misschien in de rand nog restjes wasmiddel heeft gezeten?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:09

De rand is vaak wat harder (ivm vulling) misschien is daar idd de wasmiddel niet uit
Probeer hem eens te wassen en daarna een keer extra laten spoelen in de machine of een kort programma zonder poeder zeep of wasverzachter

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:12

Ik heb een paard gehad die dat ook met vlagen had. Bleek door de gestikte rand te komen die schuurde op de gevoelige huid. Helemaal wanneer ze wat schraal zijn is dat snel.
Dekjes zonder gestikte rand zijn erg lastig te vinden. Ik had toen van een dikke wollen deken een reep afgeknipt en die deed ik als dekje. Werkte prima.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:14

Mijn moeder maakt dekjes zonder gestikte rand op aanvraag misschien is dat een idee

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 10:25

Dankjewel iedereen voor het meedenken!

Ik heb nu momenteel ook een dekje erop liggen zonder gestikte rand. De andere had dat inderdaad wel. Sommige bultjes trekken wat weg, maar de grotere lijken niet kleiner te worden.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:33

Sindskort heb ik het zelfde dekje in het geel. Maar naar mijn idee is de rand helemaal niet hard. Hij is zelfs zachter dan alle andere dekjes die ik heb.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:41

Met neutral wassen kan helpen, zit geen parfum in en ook geen kleurstoffen ook geen parabenen volgens mij. Als dat niet werkt denk ik dat het aan het dekje ligt..

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:27

zo wie zo zorgen dat je zo vaak mogelijk schone dekjes hebt. wassen met neutraal wasmiddel en geen wasverzachter.
dit lijkt op verstopte klieren,dat krijg je als je iedere dag weer hetzelfde bezweette dekje gebruikt.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 17:20

Oke dankjewel! Ik was al mijn 4 dekjes even goed uit met neutraal wasmiddel. Om de hoeveel keren rijden zou je de dekjes wassen?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:22

Ligt er maar net aan hoeveel je paard zweet. Wij wassen ze wel sowieso na 3/4 keer rijden :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 17:28

Het is een jong dier, wordt nog niet gigantisch aan het werk gezet nog en max. 3 keer per week gereden. Denk dat dat inderdaad heel goed te doen is.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:35

Dan zou ik gewoon eens in de week je dekje wassen, blijven ze lekker schoon :)
Ben benieuwd of de neutral gaat helpen!