Kreupele shetlander, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qoso

Kreupele shetlander, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 17:56

Hoi allemaal,

Ik heb twee verzorgshets, maar één is vanochtend heel erg kreupel geraakt. Haar benen zijn sowieso niet sterk en haar hoeven zijn ook niet 100% gezond, dit komt deels door haar voorbenen die in de Franse stand staan en doordat ze een aantal jaar geleden hoefbevangen is geweest. Verder heeft ze een klein beetje overgewicht, en staat ze heel vaak in een grote wei met hoog oud gras en kleine stukjes jong gras.

Natuurlijk heb ik haar hoeven gecheckt, maar niks raars te zien (geen steentjes, bultjes of andere afwijkingen)

De eigenaar had haar sinds vanochtend tot laat in de middag aan een touwtje vast gezet. Dit vond ik zelf een beetje sneu dus ik heb een klein paddockje gemaakt waar alleen zand ligt. Daarin is een rode liksteen, een emmer water, een pion om mee te spelen en een plakje hooi.
Volgens de eigenaar mag ze alleen nog maar hooi, water en af en toe aan de liksteen likken, maar meer niet. Erg jammer want ik doe graag vrijheidsdressuur met haar, waar ze gek op is! Weten jullie dus misschien wat ze nog wel aan lekkers mag?

Morgen ga ik zo'n half uur met haar buiten wandelen (zoveel mogelijk op een zachte ondergrond) en verder nog heel lang poetsen en knuffelen. Maar wat kan ik verder doen om haar te helpen?

Ook wil ik natuurlijk graag de oorzaak weten van haar kreupelheid. Op de gewone dagem geef ik haar in totaal ong. een anderhalve wortel, en een half broodtrommeltje met muesli (zonder haver). Geef ik haar te veel?
De eigenaar had het erover dat ze te snel en te veel door at in het weiland, en dat daardoor haar maag moest legen. Maar zou dit echt de enige reden zijn?

Een hele lap tekst, ik zou het een wonder vinden als je het helemaal gelezen hebt :)
Zouden jullie mijn vragen kunnen beantwoorden?

Linnie050

Re: Kreupele shetlander, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:59

Is de shetlander niet weer hoef bevangen?
Zoja ga er dan niet mee wandelen!
Paard heeft dan veel pijn.
Normaal bel je dan een dierenarts voor in ieder geval pijnstilling.

Wat zei de eigenaar verder dan?

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 18:03

linnie050 schreef:
Is de shetlander niet weer hoef bevangen?
Zoja ga er dan niet mee wandelen!
Paard heeft dan veel pijn.
Normaal bel je dan een dierenarts voor in ieder geval pijnstilling.

Wat zei de eigenaar verder dan?

Verder, wat ik nog vergeten was te zeggen, is dat hij zegt dat het door de muesli komt, maar dat vraag ik me af...

Nee ze heeft geen hoefbevangenheid dit keer volgens de eigenaar. Ze staat verder wel recht, dus niet in die houding van paarden met hoefbevangenheid.
Maar misschien zou het kunnen dat ze heel licht hoefbevangen is, dat je het dus niet kan zien? We kijken het iedergeval een paar dagen aan, als het erger wordt halen we de veearts of dierenarts erbij.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:18

Bij een kans(je) op hoefbevanenheid wil je inderdaad helemaal niets anders geven als alleen (oud) hooi. Ook geen muesli en wortel dus. Het zal daar wel niet direct door gekomen zijn, maar een te dikke shet moet je niet bijvoeren met "lekkers". Knuffelen is ook belonen.

Kreupelheid zou een lichte hoefbevangenheid kunnen zijn, maar kan natuurlijk ook nog door iets anders zijn ontstaan. Laten staan op een kleine ruimte is vaak verstandig, een paddock is natuurlijk veel fijner als vast staan aan een touw (dat is nog gevaarlijk ook).

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 00:50

geen lekkers!! al helemaal geen muesli en appel etc, ex hoefbevangen ponys niet bijvoeren, lekker hooi, liksteen en evt een vit.mineralen supplement wanneer nodig. zeker geen half uur wandelen gaan hoor! als de pony hoefbenagen is moet eerst de acute fase verbeteren, als je nu gewongen laat lopen geeft het veel pijn en kunnen de hoeven verder beschadigen.

voelen de hoefjes warm? voel je een hartslag kloppen in de kootholte? dan is de kans groot dat de pony hoefbevangen is, waarsch door te veel gras/te rijk voer.

zsm een bekapper laten komen om de hoef wat te helpen
evt pijnstilling via de dierenarts
zorgen dat de pony op koel nat zand kan staan geeft verlichting.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 01:26

Wauuuw!! Dit zijn mijn verzorgpony's 6 jaar lang geweest. Quinta heeft ze van mij overgenomen. Jammer dat het helaas weer zo moet lopen quinta! Vind dit echt vervelend om te horen. Heb in de jaren dat ik de pony's verzorgde deze pony al 2 keer hoefbevangen gezien. Helaas klinkt dit alweer als hoefbevangen. Alsof de geschiedenis zich herhaald :( Ik zat ook met m'n handen in het haar. De eigenaar is een oude boer en zal niet zomaar advies aannemen. Vandaar dat ik er ook echt klaar mee was na de laatste keer dat zij hoefbevangen is geworden. Daarbij is de stand van haar benen de laatste jaren al erg verslechterd en heeft ze enoooooorm overgewicht! Ze heeft haar goede maar helaas ook haar slechte dagen met lopen.

Quinta, ik raad je aan om odes niks bij te gaan voeren. Odessa enorm gevoelig voor suikers. Dus sowieso geen muesli, biks of appels gaan voeren. In de gaten houden en op haar voeding letten is nu even het enige wat jij kan doen. Als je haar niet vooruit vind gaan, gewoon de dierenarts bellen. Odes heeft al genoeg geleden door deze onkundige eigenaar.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 06:56

Of 144....

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 08:51

Het is inderdaad niet de haver waar een shet bevangen van word, maar de suikers. Een shetlander is een sobere pony die echt nauwelijks iets nodig heeft. De pony heeft dus ruim genoeg aan haar hooi. Wortels en appels zitten ook veel suikers in, dus zou ik een pony met overgewicht niet geven. En muesli heeft ze niet nodig. En als je dan iets wil geven zou ik je adviseren om op zoek te gaan naar de dieetmix van Subli. Daar zitten alleen wat mineralen in en is een lekkere knabbel, verder is het een hele arme voersoort.
En een pony die ( licht) bevangen is, zou ik toch wel op de pijnstillers zitten, want het dier heeft serieus pijn. Ik zou dit ook met de eigenaar overleggen, hoe bot die man ook is, het gaat tenslotte om de pony.

Succes

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 08:55

Dorike schreef:
Wauuuw!! Dit zijn mijn verzorgpony's 6 jaar lang geweest. Quinta heeft ze van mij overgenomen. Jammer dat het helaas weer zo moet lopen quinta! Vind dit echt vervelend om te horen. Heb in de jaren dat ik de pony's verzorgde deze pony al 2 keer hoefbevangen gezien. Helaas klinkt dit alweer als hoefbevangen. Alsof de geschiedenis zich herhaald :( Ik zat ook met m'n handen in het haar. De eigenaar is een oude boer en zal niet zomaar advies aannemen. Vandaar dat ik er ook echt klaar mee was na de laatste keer dat zij hoefbevangen is geworden. Daarbij is de stand van haar benen de laatste jaren al erg verslechterd en heeft ze enoooooorm overgewicht! Ze heeft haar goede maar helaas ook haar slechte dagen met lopen.

Quinta, ik raad je aan om odes niks bij te gaan voeren. Odessa enorm gevoelig voor suikers. Dus sowieso geen muesli, biks of appels gaan voeren. In de gaten houden en op haar voeding letten is nu even het enige wat jij kan doen. Als je haar niet vooruit vind gaan, gewoon de dierenarts bellen. Odes heeft al genoeg geleden door deze onkundige eigenaar.

Ik moet zeggen dat ze op zich een stuk dunner is geworden. Ik gooide haar los om de twee dagen, daardoor is ze flink vooruit gegaan, jammer dat we nu weer een tegenvaller hebben... Ik ga er zo naar toe, dan maar niet wandelen(de eigenaar zei dat ik dat moest doen), maar heel veel knuffelen en lang borstelen. Ook even langs de welkoop om een massageborstel te kopen, ben benieuwd hoe ze daarop reageert. :)

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 08:59

Indy29 schreef:
Het is inderdaad niet de haver waar een shet bevangen van word, maar de suikers. Een shetlander is een sobere pony die echt nauwelijks iets nodig heeft. De pony heeft dus ruim genoeg aan haar hooi. Wortels en appels zitten ook veel suikers in, dus zou ik een pony met overgewicht niet geven. En muesli heeft ze niet nodig. En als je dan iets wil geven zou ik je adviseren om op zoek te gaan naar de dieetmix van Subli. Daar zitten alleen wat mineralen in en is een lekkere knabbel, verder is het een hele arme voersoort.
En een pony die ( licht) bevangen is, zou ik toch wel op de pijnstillers zitten, want het dier heeft serieus pijn. Ik zou dit ook met de eigenaar overleggen, hoe bot die man ook is, het gaat tenslotte om de pony.

Succes

Dank je voor de tips! De muesli zal ik dan maar niet meer zo vaak voeren. Ik ga wel kijken naar die dieetmix van subli. Ook heb ik bij de welkoop speciaal voer gezien met een lage energiewaarde, voor IJslanders, zou dat ook geschikt zijn voor shetlanders? Het is meer de bedoeling om na het werken drie handjes te geven ofzo, gewoon als voor de lekker, niet omdat ze het nodig hebben :)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:09

Ik zou maar even helemaal niks bij geven, ook geen drie handjes. Is het echt een been waar ze kreupel mee loopt of allemaal? Sommige shetlanders hebben aan die drie handjes al te veel..

Even als vergelijking, mijn shetlander merrie heeft een veulen aan de voet van twee weken en zelfs die krijgt maar een koffiekopje merriebrok naast haar vitaminekorrel. Zeker als de pony al wat aan de dikke kant is geen muesli e.d bijvoeren. Dan kun je beter 1 wortel geven als je persee iets wil geven.

Hopelijk knapt hij / zij snel op. Zo niet zou ik de da laten komen maar dat is lastig als het niet je eigen is.

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 09:29

MDJ schreef:
Ik zou maar even helemaal niks bij geven, ook geen drie handjes. Is het echt een been waar ze kreupel mee loopt of allemaal? Sommige shetlanders hebben aan die drie handjes al te veel..

Even als vergelijking, mijn shetlander merrie heeft een veulen aan de voet van twee weken en zelfs die krijgt maar een koffiekopje merriebrok naast haar vitaminekorrel. Zeker als de pony al wat aan de dikke kant is geen muesli e.d bijvoeren. Dan kun je beter 1 wortel geven als je persee iets wil geven.

Hopelijk knapt hij / zij snel op. Zo niet zou ik de da laten komen maar dat is lastig als het niet je eigen is.

Ik had het idee dat ze het meest pijn had aan haar rechtervoorbeen.

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 11:18

Ben net langs geweest. Heb de pony eventjes een paar stappen laten zetten. Ze struikelde niet, ze zette haar benen voor haar doen normaal neer, maar liep wel heel sloom. Dus ik heb nog niet het idee dat ze de oude is. Maar er is wel een opluchting, want ik heb even bij haar kootholte/hoeven gevoeld, en die waren gelijk aan de temperatuur van de omgeving. En het is niet bepaald warm nu :)
Veder staat ze nog steeds gewoon recht op haar benen. Dus ik zot nu wel te twijfelen of ze echt licht hoefbevangen is. Wat denken jullie?
Verder heb ik wel gemerkt de afgelopen dagen dat haar hoeven wat aan de droge kant waren. Er is toen denk klein stukje hoef afgebroken aan de zijkant. Verder zag je ook een soort 'laagjes' op haar hoef die leken af te brokkelen. Nu zie ik dat niet meer. Is dit gewoon natuurlijk afslijten, of misschien niet?