Ik heb twee verzorgshets, maar één is vanochtend heel erg kreupel geraakt. Haar benen zijn sowieso niet sterk en haar hoeven zijn ook niet 100% gezond, dit komt deels door haar voorbenen die in de Franse stand staan en doordat ze een aantal jaar geleden hoefbevangen is geweest. Verder heeft ze een klein beetje overgewicht, en staat ze heel vaak in een grote wei met hoog oud gras en kleine stukjes jong gras.
Natuurlijk heb ik haar hoeven gecheckt, maar niks raars te zien (geen steentjes, bultjes of andere afwijkingen)
De eigenaar had haar sinds vanochtend tot laat in de middag aan een touwtje vast gezet. Dit vond ik zelf een beetje sneu dus ik heb een klein paddockje gemaakt waar alleen zand ligt. Daarin is een rode liksteen, een emmer water, een pion om mee te spelen en een plakje hooi.
Volgens de eigenaar mag ze alleen nog maar hooi, water en af en toe aan de liksteen likken, maar meer niet. Erg jammer want ik doe graag vrijheidsdressuur met haar, waar ze gek op is! Weten jullie dus misschien wat ze nog wel aan lekkers mag?
Morgen ga ik zo'n half uur met haar buiten wandelen (zoveel mogelijk op een zachte ondergrond) en verder nog heel lang poetsen en knuffelen. Maar wat kan ik verder doen om haar te helpen?
Ook wil ik natuurlijk graag de oorzaak weten van haar kreupelheid. Op de gewone dagem geef ik haar in totaal ong. een anderhalve wortel, en een half broodtrommeltje met muesli (zonder haver). Geef ik haar te veel?
De eigenaar had het erover dat ze te snel en te veel door at in het weiland, en dat daardoor haar maag moest legen. Maar zou dit echt de enige reden zijn?
Een hele lap tekst, ik zou het een wonder vinden als je het helemaal gelezen hebt
Zouden jullie mijn vragen kunnen beantwoorden?

Ik zat ook met m'n handen in het haar. De eigenaar is een oude boer en zal niet zomaar advies aannemen. Vandaar dat ik er ook echt klaar mee was na de laatste keer dat zij hoefbevangen is geworden. Daarbij is de stand van haar benen de laatste jaren al erg verslechterd en heeft ze enoooooorm overgewicht! Ze heeft haar goede maar helaas ook haar slechte dagen met lopen.