Stressgevoelig paard wat bij geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Stressgevoelig paard wat bij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 09:24

Naar aanleiding van dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1844950&p=92969531#p92969531 Waar ik de tip kreeg om iets ondersteunends bij te geven om mijn merrie door de moeilijke periode van verhuizen heen te helpen.

Vraag ik toch even jullie raad.

Nu vertelde een vriendin dat ik moet uit kijken met al de verschillende poedertjes, kruiden enz die op de markt zijn. Zo zouden er veel middeltjes zijn die de natuurlijke reactie van mijn merrie zouden kunnen blokkeren. Dat ze dan rustiger lijkt maar in werkelijkheid nog steeds de zelfde ongemak voelt maar dat niet kan uiten. Ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord en jullie snappen wat ik bedoel.

Ik ben dus echt opzoek naar iets wat haar helpt om het beter te kunnen verwerken.

Wat raden jullie dan aan? Of wat moet ik juist niet nemen?

Edit: Wat ik dan wel apart vind is dat mijn merrie dol is op banaan. In bananen zit toch magnesium wat ze ook rustiger maakt? Zou ze dan een magnesium te kort kunnen hebben?

FriesWytske

Re: Stressgevoelig paard wat bij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:27

Ik zou gewoon niks geven. Maar paardlief de tijd geven om te wennen. En gewoon hetzelfde doen, zoals je nu ook al doet.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 12:41

Paard krijgt alle tijd om te wennen. Er word de eerste komende weken/maaden ook niet met der gewerkt.
Hetzelfde doen als wat ik nu doe gaat dus ook niet op. Mevrouw kan de eerste weken niet rustig stil staan om te poetsen/ opzadelen enz. Ze is daar veelste onrustig voor. Draait, loopt rondjes, schraapt enz. Dan ga ik haar echt niet vervelen omdat ik zo nodig moet rijden.
Daarom is de vraag ook wat ik haar kan bij geven om het voor haar net wat makkelijker te maken.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:49

Ik heb ook zo'n onrustig paard, zeker na een verhuizing. Het duurt rustig een halfjaar voordat hij helemaal op z'n plekje is. Als ik m uit t land haalde om iets te gaan doen en ik zette m op stal was het echt piet paniek...stel je voor dat je alleen achterblijft!
Ik heb het gedrag genegeerd en ben wel gewoon gaan rijden. Hij moet toch leren dat alleen op stal niet zo erg is...

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:05

Magnesium kan geen kwaad.
wat je te veel voert plast ze uit.

En met magnesium krijgen ze rust in het hoofd, maar worden de spieren niet verslapt / verlamd.
Dus je paard zit dan niet gevangen in zijn eigen lijf wat bij veel kalmeringsspul natuurlijk wel zo is.

Ik voer al jaren magnesium aan mijn paard, en sinds ik dat geeft heeft die veel minder spanning, eet die beter, en wil die meewerken met me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:07

Als je echt wat wilt geven kun je magnesium proberen of stressless van primeval, werkt ook top!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:22

Kijk wel even goed naar de concentratie van de werkzame stof in je supplement, niet dat je heel veel betaald voor weinig concentratie aan werkzame stoffen! Maar daar is op bokt ook een topic over geloof ik...?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:42

Boompje1985 schreef:
Kijk wel even goed naar de concentratie van de werkzame stof in je supplement, niet dat je heel veel betaald voor weinig concentratie aan werkzame stoffen! Maar daar is op bokt ook een topic over geloof ik...?

Ik ben wel benieuwd naar dat topic.
Er zijn zoveel soorten magnesium te verkrijgen. Voor mijn gevoel betaal je meer voor de verpakking van voor de inhoud.
Een stalgenootje had voor haar paard magnesium bij de welkoop gekocht. Officieel voor koeien ofzo dacht ik, stuk goedkoper, maar of het net zo goed??

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:09

Magnesium oxide vd welkoop is prima.
Lekker goedkoop ook.Minder goed opneembaar,maar heel zuiver dus krijgen ze er genoeg van binnen.
Werkt prima bij stress en helpt tegen spierkrampen en spierherstel na training.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:14

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:39

Wij gebruiken ZZ-en. Dat is een siroop dit is aangeraden door de VA omdat dit merk wetenschappelijk getest is en dus goed werkzaam..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:40

Bach remedie, en dan speciaal voor jouw paard gemaakt :j

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 09:41

@Ellepel Dat lijkt me helemaal ideaal. Maar hoe vind ik zo iemand?
Komen die eerst aan huis om mijn paard te bekijken of moet ik een vragenlijstje invullen?

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 03:43

Ten eerst is te zorgen dat het rantsoen goed uitgebalanceerd is, vooral mineralen. Een te kort aan natrium kan ook een probleem geven met magnesium balance, dus uitbalanceren en eventuele te kort voeren in plaats van een mineral zoals magnesium bijvoeren.

Wel wetenschappelijk onderbouwd is een nervous paard minder zetmeel rijk (of geen) krachtover te geven en de extra energie dat ze nodig hebben (boven de ruwvoer, of dat nodig is?) aan te vullen met olie rijke voeding. (Aminozuren zou je ook moeten bijvoeren, andere verhaal!) Dit is in iedere geval wel bewezen bij paarden die een genetische aanleg hebben voor spierbevangenheid (net de hele weekend in de publicaties gezeten om een assessment af te krijgen!). Dan hebben we het over Engelse volbloeden en dravers, meestal merries. Wat je dan ziet bij deze nervous paarden is dat de rust-hartslaggen lager worden en ze ook rustiger worden. Het effect zie je ook binnen een week op een laag zetmeel/hoog olie dieet. In deze paarden zie je ook dat de cortisol en insulin response naar een laag zetmeel/hoog vet dieet ook lager is. Wat moeilijk is om te interpreteren is of het een effect is van het weglaten van de zetmeel rijke maaltijden of het voeren van meer olie. Maar het werk wel in deze type paarden.

Dit is namelijk een specifiek populatie, maar het geeft wel "food for thought". Of het werkt bij "gewone" paarden weet ik niet. Helaas is er niets onderbouwd te vinden. Maar het valt mij wel op dat veel mensen geven "extra" magnesium EN de dieet aanpassen zodat ze minder zetmeel rijk krachtvoer geven en meer olie rijk voer. Dan zeggen ze dat het de magnesium is die de effect geeft.

Helaas kan ik niets vinden over supplementateren van magnesium boven de normale aanbevolen Mg per dag (dat natuurlijk ook af hangt van de werkintensiteit). Maar wat mij altijd opvalt bij het lezen van de etiketten op magnesium supplementen is dat ze vaak nauwelijks veel magnesium toevoegen aan het totaal rantsoen, als je de aanbevolen dosis aanhoudt voor magnesium citraat dan voer je hoog uit 1,6g (en het kost je ook 30 euro extra in de week als je niet uit kijkt!). Als je dat vergelijken met ongeveer 18g voor een elite paard in training is dat niet veel! Vooral naast 10kg hooi met 15g Mg plus elke kg goed sportbrok met 6g/kg is het supplementeren met 800mg of 1.6mg een beetje nutteloos.

Misschien heb je hier wat aan? Ik weet niet wat je voort of doet met je paard, maar ik hoop dat ik je aan het denken kan zetten ;-)

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 05:34

ik ben zeer tevreden over de liquihorse relax. Kan door het drinkwater of over de voeding. Je kunt altijd de mensen van liquihorse bellen voor een GRATIS advies of info. of kijk op www.liquihorse.nl

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 05:54

Joolien schreef:
Als je echt wat wilt geven kun je magnesium proberen of stressless van primeval, werkt ook top!

Welke hoeveelheid raad je dan aan? Of staat dit op de verpakking aangegeven?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:34

felicity schreef:
@Ellepel Dat lijkt me helemaal ideaal. Maar hoe vind ik zo iemand?
Komen die eerst aan huis om mijn paard te bekijken of moet ik een vragenlijstje invullen?

Bij mij was het toen een stalgenootje die er mee bezig was.
Denk dat je via google wel adresssen kunt vinden,of de zoekfunctie van bokt zelf??

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 09:55

Dankjewel SaraB voor je uitgebreidde antwoord.
Een magnesium te kort kunnen ze dat in het bloed zien? Want dan lijkt het me raadzamer om gewoon een bloedje te laten trekken en die te laten controleren.

Ze staat overdag op de wei met hooi (hooi heeft ze nu blijkbaar niet nodig want dat blijft liggen) en s'nachts op stal met een goed gevuld hooinet. S'morgens en sávonds krijgt ze een kwart strucomix van Cavalor en een halve schep luzerne. De luzerne wil ik nu gaan halveren omdat ze nu dus ook op het gras staat.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:43

Als je twijfelt over de voeding zou ik bellen met de mensen van liquihorse. Ze geven je GRATIS advies over voeding en evt vitaminen en mineralen indien nodig. www.liquihorse.nl