opgezwollen speekselklieren.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anne962

opgezwollen speekselklieren.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 08:08

beste bokkers,

Mijn paard heeft in eens opgezwollen klieren, ze zeggen altijd dat dat komt doordat de speekselklieren oververmoeid raken van het gras eten en met z'n hoofd de hele tijd omlaag.

Maar mijn paarde heeft vorig zomerseizoen er helemaal geen last van gehad terwijl hij dag en nacht buiten stond (met een inloopstal) en in de winter overdag ook buiten stond, maar nu hij weer dag en nacht buiten staat heeft hij het wel in één keer :(

- Maar kan dat wel? of is er misschien wat anders aan de hand?
- En hoe lang duurt het voordat de speekselklieren weg zijn?
- Kan je gewoon met opgezwollen speekselklieren rijden?

hoop op antwoord :j

ps. hij vindt het niet prettig als ik eraan zit.

Magica

Re: opgezwollen speekselklieren.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:13

Een DA zei ooit tegen mij dat het kwam doordat er "roest" op het gras zit. En/of door kort gras waardoor ze dus inderdaad meer moeite moeten doen om het eraf te krijgen. Het gaat ook vanzelf weer over en behandelen is niet nodig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:14

Bij gevoelige klieren zou ik niet gaan rijden. Je moet er immers toch een bit inhangen, of een neusriem omheen doen. Als het gevoelig is, dan zou ik het even met rust laten tot het over is.

Zijn de lippen ook dikker als normaal? Mijn paard had namelijk ook dikke klieren (onder de kaak), maar vooral een dikke lip. Is ook gevoelig, en hij werd helemaal niet blij van een hoofdstel (daardoor viel het me op). [MD] Dikke lip.

anne962

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 08:23

dankjewel!!
Zijn lip is niet dikker dan normaal gelukkig...

maar hoe lossen jullie dat op als ze opgezwollen speekselklieren hebben?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:38

Mijn oude merrie had het elk jaar in het voorjaar toen ze nog in pension stond. Was een kwestie van nog rustiger aanweiden. Ging toen al voor het weideseizoen met haar wandelen en wat gras laten eten. Begon met 10 minuten en zo dus steeds een beetje meer. Dan had ze er geen last van.

Als ze al gezwollen speekselklieren had, even een paar dagen niet op de wei en het was weg. En dan dus heel rustig opbouwen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:48

Mijn merrie heeft ook altijd opgezette klieren, zij ondervind hier verder geen last/hinder van. Ook niet met het rijden en loopt fijn aan het teugeltje. Ik maak me er dan ook niet zo druk om :-)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:50

Mijn merrie heeft hier ook elke dag last van. Als ze in de avond weer binnen komt verdwijnt het langzaam. Ik heb er wel ooit last van met rijden, heb het idee dat ze minder snel wil ontspannen in de kaken dan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:07

Als er erg kort gras staat helpt het om ruwvoer bij te geven.
omdat ze met kort gras echt veel moeten eten om genoeg binenn te krijgen raakt de boel dus opgezet.
geef je ruwvoer bij,dan ontlast dan en zijn de klieren minder dik en zakf het sneller af.
rijden kan een probleem geven omdat inbuigen door de zwelling niet goed wil.
dus dan rijden met een lange teugel :j

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:21

Zwelling zakt vanzelf af. Het komt door hele korte grasjes in de wei, waar ze veel van binnen moeten krijgen dus veel minuscuul plukken. En doordat die grasjes zo kort zijn, hoeven ze het nauwelijks te kauwen en malen, dus mijn DA zei dat het komt doordat ze zo weinig kauwen en dus minder hoeven te werken de speekselklieren. Dan worden ze dik. Als je je paard een nacht binnen hebt staan (of buiten) met kuil, dan is het zo weg.
Mijne heeft er geen last van met rijden. wat hij ook nog wel eens heeft, is veel vocht rond zn kaken. Dat drukt het halster (niet omdat het halster strak zit, maar omdat er veel vocht zit) een vorm in zijn wang, maar is niet gevoelig. is maar vocht en zakt ook vanzelf weg.

anne962

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 13:39

bedankt allemaal!!

zeker een tip om ruwvoer bij te voeren!
verder lukt het rijden gelukkig wel maar dan zonder neusriem net een cowboy hoofdstel haha :D , dan irriteert het hem niet gelukkig.