Dunne mest, kreunen hoesten en loopneus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Dunne mest, kreunen hoesten en loopneus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 22:02

Ik wist even geen goede titel, dus dan maar even zo.
Gaspard is mijn 26 jarige verzorgpaard. Hij heeft sinds zijn 10e artrose, en loopt nu al 2 maanden niet goed, het wisselt, maar elke keer komt het terug op links voor dat hij kreupelt.
Vandaag haalde ik hem uit het land, en heb daarna gevoerd. Toen ben ik zelf naar huis gegaan om te eten en toen ik terug kwam om lekker te wandelen lag er een plakkaat mest in zijn zijn stal... Geen mooie mestballen (zoals hij wel altijd heeft, in die 6 jaar heb ik eigenlijk nog nooit dunne mest bij hem gezien). Het was net een koeienvlaai zo plat en stonk onwijs. Nu maak ik me daar niet zo heel erg druk om, maar dat onderbuik gevoel kwam toen ik met hem ging wandelen.

Gas 'kreunt' alleen als hij mest. (denk aan het gekreun van een paard wanneer hij rolt) Dit doet hij standaard maar verder eigenlijk nooit. Het viel me dus op dat hij tijdens het wandelen steeds kreunde. Ik had hem voor we weg gingen een stuk wortel gegeven en tijdens het wandelen kwam deze er al hoestend via zijn neus weer uit.. (ik heb ooit een slokdarmverstopping mee gemaakt waarbij het paard echt leek te stikken, de slierten slijm uit de neus vlogen en zo ook zijn eten, dus jullie raden vast wel waar ik meteen aan dacht)

Oke, dunne mest kan komen door het gras op het land, een keer hoesten waarbij er wat uit zijn neus komt kan ook gebeuren, maar dat kreunen vind ik toch zo raar. Daarnaast viel het me op dat hij onwijs veel scheten liet. Het viel me op dat hij gewoon alert was, reageerde overal direct op, was vrolijk, niet gevoelig op de buik, heb voor mijn eigen gevoel de slokdarm gevoeld tot zover dit kon, en niks raars gevoeld.

Met zijn eigenaresse overlegd en die zei; stap maar lekker lang met hem, dus we hebben zeker een uur gewandeld aan de hand. Ondanks dat ik haar vertrouw, en ze haar paard heel goed kent, heeft ze het toch soms ook mis gehad, en waren er momenten dat ik het bij het juiste eind had. Ik ben na een uur wandelen weer richting huis vertrokken, maar wel met een knoop in mijn maag. Hij eet goed, begon direct aan zijn hooi, maar iets in mij zegt dat het niet helemaal klopt.. Ik ben er morgen weer dus mochten jullie tips of advies hebben, kan ik hier morgen rekening mee houden.

Even ter verduidelijking: Het is niet mijn eigen paard, het gaat om mijn verzorgpaard. Hoe graag ik er misschien iemand bij zou willen halen om hem te laten checken, dit is helaas niet aan mij. De tip DA laten komen mag best voorbij komen, maar ik kan dit enkel een keer voorstellen aan de eigenaresse, en daar houd mijn eigen kunnen een beetje op wat dat betreft.

Mochten jullie weten wat het kan zijn; ik zou er alles aan doen om op zijn minst erger te voorkomen! Mijn maatje is al 26, en naast zijn artrose KERN gezond, dus het zou verschrikkelijk zijn als we weet ik veel wat over het hoofd zien waardoor ik mijn maatje zou kunnen verliezen, terwijl hij er juist hartstikke goed aan toe is verder!

[url=https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-atn1/v/t1.0-9/11118053_10206840801322043_4996553063395690574_n.jpg?oh=cf29c36759bb8b3e4c19db56085153a6&oe=55FRecente foto[/url]
Kreeg daarstraks al de tip: misschien Cushing. Dit is hoe hij er nu bij staat. (foto vertekent iets want zo slank is hij nou ook weer niet maar ook echt niet te dik) Zit mooi in zijn vacht, wintervacht is er al af op een paar kleine plekjes na.

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Dunne mest, kreunen hoesten en loopneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:09

Dit kan koliek zijn. Feit dat er iets uit z'n neus komt zou voor mij reden tot grote spoed zijn ook al lijkt het nog zo onschuldig.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 00:17

Ik zou het ook even aankijken, iedere keer de da bellen is ook wat overdreven. Misschien een klein koutje, het weer is enorm wisselend. Al getemperatuurd?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 08:15

Nee niet getemperatuurd. Hij was niet klam, ook niet koud, gewoon onwijs alert trok naar het gras toe.. Vandaag ga ik weer naar hem toe dus mocht hij vandaag net zo zijn als gister dan trek ik zeker weer aan de bel. Hij klonk vooral benauwd op sommige momenten.

anne962

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:20

dat van de tempratuur meten vind ik een goeie!

Het is goed dat je met hem gewandeld hebt! door die scheten komt het alware vrij en is de kans dat het over gaat, maar wel goed in de gaten houden...

Het kan ook komen doordat hij te veel gras heeft gegeten dat z'n maag daardoor wat van streek is, dat gebeurd wel vaker.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 10:06

Ik hoop dan maar dat dat het is en dat het verder niks is. Toch stom want hij staat al zeker 2 maanden op het land.. Begonnen met een paar uurtjes en inmiddels staan ze van 11 tot 5.. (normaal zelfs nog eerder tot nog later maar wegens veel lang gras dus expres al korter)