Blessure collateraalbandjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Timmie2000

Blessure collateraalbandjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 14:59

Na een revalidatie van 18 maanden.
Heeft mijn pony een jaar goed gelopen.
Nu opnieuw de zelfde blessure maar nu aan beide voorbenen.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee en alle tips zijn welkom.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:07

Timmie2000 schreef:

Mijn eerste paardje heeft hem ook gehad. Een hele moeilijke blessure. Duurt lang komt gauw terug. Hoefsmid is mijns inziens zeer belangrijk bij deze blessure!

Kidde

Re: Blessure collateraalbandjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:12

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:42

Timmie2000 schreef:

Aan beide voorbenen wil vaak zeggen dat de oorzaak ergens anders ligt. Regelmatig ligt de oorzaak van een blessure aan 2 voorbenen in de rug. Is de rug weleens op de foto geweest?
Door een afwijking in de rug gaan ze vaak compenseren in beweging waardoor de bewegingsafloop niet meer goed wordt gemaakt en daardoor raken beiden voorbenen geblesseerd.
Heeft de veearts niet aangegeven verder naar de oorzaak te zoeken?

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 05:10

In die 18 maanden revalidatie hebben we een MRI laten maken en daar was het duidelijk op dat het de bandjes waren. Hij heeft PRP gehad andere spuiten. en toen eindelijk goed ook op de echo, En nu weer het zelfde. We hebben echt al veel geprobeerd. Maar wie weet is er nog wel iemand met een ander idee of ervaring.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 05:24

Ik heb hetzelfde gehad. Eerst een peesblessure, 9 maanden mee bezig geweest, daarna 5 maanden kunnen rijden, weer een peesblessure. Ik na een maand of 4 weer opbouwen, weer niet goed. Nog een keer een periode gewandeld. Werd hij bij het opbouwen achter ineens kreupel. Naar de kliniek en bleek uiteindelijk artrose in beide knie gewrichten. Daardoor wilde hij niet op de achterhand met resultaat de voorhand overbelasten. Nu hij ingespoten is, is het een super fijn te rijden dier en nergens meer last ban.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 06:40

Timmie2000 schreef:
In die 18 maanden revalidatie hebben we een MRI laten maken en daar was het duidelijk op dat het de bandjes waren. Hij heeft PRP gehad andere spuiten. en toen eindelijk goed ook op de echo, En nu weer het zelfde. We hebben echt al veel geprobeerd. Maar wie weet is er nog wel iemand met een ander idee of ervaring.

Je begrijpt me niet. Natuurlijk zijn het ook echt de bandjes die geblesseerd zijn. De oorzaak echter ligt vaak ergens anders. De reden waarom die banden geblesseerd zijn komt vaak uit de rug en/of een verkeerde bewegingsafloop.
Zeker omdat het weer terugkomt is het zeer voor de hand liggend dat er ergens anders een oorzaak ligt.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:43

Ik ben het met suzanne eens. Als jou paardje verkeerd beweegd door een andere oorzaak waardoor de collateraalbanden verkeerd belast worden dan kanje steeds die banden behandelen maar als je de werkelijke oorzaak niet aanpakt blijft die blessure steeds opspelen

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:16

Fijn dat er mensen meedenken.
De pony wordt regelmatig nagekeken door de fysio. Dus mag ik wel vanuit gaan dat die er verstand van heeft wat rug, hals en dergelijke. De voeten zijn wel een dingetje, hij zwaait nog al uit met de ondervoeten dus de kogel krijgt wel frixie. Gaat elke 6 weken naar de smid.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:25

Timmie2000 schreef:
De pony wordt regelmatig nagekeken door de fysio. Dus mag ik wel vanuit gaan dat die er verstand van heeft wat rug, hals en dergelijke. De voeten zijn wel een dingetje, hij zwaait nog al uit met de ondervoeten dus de kogel krijgt wel frixie. Gaat elke 6 weken naar de smid.

Dat is een lastig probleem en daarmee is ene goede smid cruciaal.

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 16:24

bliver schreef:
Timmie2000 schreef:

Dat is een lastig probleem en daarmee is ene goede smid cruciaal.

Naar mijn weten hebben een top smid die heel goed meedenkt.
Maar zijn er nog ervaringen met supplementen die iets kunnen betekenen. Er is wel heel veel voor pezen te krijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:52

Timmie2000 schreef:

De fysio heeft geen röntgen-ogen en kan dus niet zien of de rug in orde is.
Maar gezien je vertelt dat hij maait in beweging kan de oorzaak ook daar liggen. Belangrijk is wel om de oorzaak te zoeken en niet steeds het gevolg te behandelen. Anders blijft het probleem terugkomen.

froggo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:47

mijn paard heeft dezelfde blessure gehad Door een verzwikking en had veel baadt bij het supplement van synovium optimal c. en daarnaast heb ik hem op een verharde paddock gezet waar hij niet gek deed en met speciale ijzers.hierdoor kon hij toch zoveel mogelijk blijven lopen en met de andere paarden mee. o Want rust roest ben ik van mening. hierdoor kunnen de banden beter en sterker helen. boxrust is geprobeerd mar was geen optie voor mijn paard hij sloeg zijn voorbenen over de zij Schotten heen e.d.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 00:04

heb je een foto van de beenstand/hoeven?

alessio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:13

gisteren bij mijn paard een zeer lichte irritatie aan 1 voet op het buitenste bandje geconstateerd door de dierenarts dmv echo ter hoogte van de kroonrand.
Wij zijn er dusdanig op tijd bij geweest dat er onder het zadel alleen scheefheid te merken was in stelling en buiging, hij was op de harde volte erg licht onregelmatig en dit werd op uitverdoven weer goed.
Nu mag ik gewoon door trainen met een aangepast ijzer aan zijn ene voet (buitenste tak van het ijzer verbreed en een zooltje) en een week ontstekingsremmers.
Hoop dat het hiermee in dit beginstadium aangepakt wordt en het dus hierbij beperkt blijft want wat ik zoal op bokt hier lees zijn het veel langslepende herstelprocessen.

Ik vraag mij nu heel erg af hoe zo'n blessure ontstaat, ik kan er via het zoeken online niet erg wijs uit worden.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 14:21

Hmm gewoon doortrainen met ontstekingsremmer
Deze zin zit mij niet lekker. Waarom noet even rustigaan doen oorzaak bekijken (wat negen op de 10x scheefheid is!) Je verdiepen in het rechtrichten van ke paard lijkt me nu een goede tip!andets komt dit zeker terug ondanks een ijzer wat hem van erger behoed

alessio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 14:28

lichte ontstekingsremmer is het die ik gewoon zelf moet geven. bij inspuiten in de voet zou er wel rustig aan moeten worden gedaan. Ik kan nu toch niet rijden want het ijzer ligt er nog af na onderzoek, woensdag komt pas het aangepaste ijzer eronder dus heeft hij al 5 dagen rust gehad. er komt over 4 weken een (voor mij) belangrijke wedstrijd aan en volgens de dierenarts is het op deze manier ook goed. Hij is orthopedisch dierenarts en chirocpractor, ik neem aan dat hij weet waar hij over praat en mij niet zomaar door laat rijden met iets wat niet kan.
Scheefheid is dus ook niet de oorzaak, hij heeft het hele paard bekeken en kon in het lichaam verder niets vinden.
Wel liep hij dus de laatste 2/3 weken onder het zadel ineens veel schever dan anders, waarom ik ook naar deze dierenarts ben gegaan. Ik dacht dat hij ergens vast zou zitten.
Volgens de dierenarts zou ik dus snel onder het zadel moeten gaan voelen dat hij weer rechter wil lopen.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:16

Vergeet mn advies we komen uit twee totaal verschillende werelden...

Succes dan maar

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:48

alessio schreef:
gisteren bij mijn paard een zeer lichte irritatie aan 1 voet op het buitenste bandje geconstateerd door de dierenarts dmv echo ter hoogte van de kroonrand.
Wij zijn er dusdanig op tijd bij geweest dat er onder het zadel alleen scheefheid te merken was in stelling en buiging, hij was op de harde volte erg licht onregelmatig en dit werd op uitverdoven weer goed.
Nu mag ik gewoon door trainen met een aangepast ijzer aan zijn ene voet (buitenste tak van het ijzer verbreed en een zooltje) en een week ontstekingsremmers.
Hoop dat het hiermee in dit beginstadium aangepakt wordt en het dus hierbij beperkt blijft want wat ik zoal op bokt hier lees zijn het veel langslepende herstelprocessen.

Ik vraag mij nu heel erg af hoe zo'n blessure ontstaat, ik kan er via het zoeken online niet erg wijs uit worden.

Het is eigenlijk een soort verzwikken van de enkelbanden als je het vergelijkt met mensen. Dat kan dus accuut doir dat ze op een randje zij gestapt of chronisch als ze langdurig niet gelijk belasten als gevolg van scheefheid, scheve stand oid

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:29

Kom jullie topic tegen, hopelijk gaat het inmiddels beter met het paard van topic starter. Helaas heb ik ervaring met deze lastige blessure. Ik zou zeggen lees het eerder aangehaalde topic eens door daar gaat het over exact het zelfde probleem. Mijn paard is er twee keer een jaar zoet mee geweest maar het gaat nu al twee jaar goed. Goede bodem om te rijden, klein stukje land om op te staan, niet meer in een groep maar met een vriendje en rijtechnisch goed blijven bewegen maakt dat het nu al twee jaar goed gaat. Het is een hele lastige blessure die veel geduld en tijd vraagt. Trek dat er ook voor uit en dan kan het echt wel goed komen. Mijn paard is verder niet ingespoten oid de blessure zat op een dusdanige plek dat dit geen zin had. Alleen met rust en geduld is het ook goed gekomen. Ter ondersteuning heb ik nog magneetveld therapie gedaan.

Succes met jullie paardjes en ik hoop dat ze inmiddels allemaal weer op de been zijn