Bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasper_C

Bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 23:15

Paarden op een manege moten regelmatig bekapt worden.
In de natuur gebeurt dit vanzelf, hoe zou je dit met je eigen paarden kunnen doen?

De paarden 24/7 op het land hebben is niet voldoende, waarschijnlijk omdat de grond te zacht is en de afstanden voor het zoeken naar bijvoorbeeld eten een te kleine uitdaging is.

Zou het werken om bijvoorbeeld 1 keer per week met de paarden naar het strand te gaan? Of heeft iemand misschien een beter idee?
Ik ben van mening dat hoe natuurlijker het gaat, hoe beter.

pien_2010

Re: Bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:24

VSW → BEH

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:29

Ik denk dat strand niet zoveel doet, eerder een harde(rots, kleine hoeveelheden asfalt) ondergrond. Maar als je paard niet netjes recht op zijn voeten staat bestaat weer de kans dat ze scheef afslijten ;). Denk dat bekappen in de meeste gevallen dus wel echt nodig is, al hangt het toch een beetje per paard af hoeveel tijd ertussen zit.

Mijn eigen paard wordt bijna nooit bekapt, zijn hoeven brokkelen zeer snel af en kunnen een week na de bekappen er weer niet uitzien, daarbij groeien ze op die manier niet snel lang genoeg om echt bekapt te kunnen worden, dus om de hoefsmid niet elke keer langs te laten komen vijl ik zelf alles elke week netjes bij. Resultaat mag er wezen, geen gebrokkel, geen problemen. Hij gaat 2x per jaar alsnog naar de echte hoefsmid die eventuele correcties maakt en aan de onderkant de boel onderhoud.
Verder staat hij 24/7 buiten op redelijk harde gras/zand grond met een stuk beton.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:30

Nu mijn pony's het hele jaar over de stenen moeten omdat ik daar voer en ze ook continu heen en weer lopen om te zoeken gaat het beter maar bijwerken van de hoeven ontkom je niet aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:07

Die van mij hebben een verharde uitloop, en daar hoeft in principe nooit iets van de onderkant af, maar doordat ze geen tig kilometers lopen op een dag slijt de wand niet mooi rond af dus daar moet ik een handje helpen met de vijl.
Ik denk dat paarden gewoon een vrij harde ondergrond nodig hebben en heel veel beweging om de hoeven mooi kort en rond te houden, en dat bestaat in nederland haast niet. Onze weides zijn te zacht en te nat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:12

8nnemiek schreef:
Ik denk dat paarden gewoon een vrij harde ondergrond nodig hebben en heel veel beweging om de hoeven mooi kort en rond te houden, en dat bestaat in nederland haast niet. Onze weides zijn te zacht en te nat.

Eens. En die ondergrond moet niet recht zijn (beton, asfalt, bestrating) maar juist iets van steentjes. Van een rechte ondergrond slijt alleen de draagrand van de hoefwand.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:40

In NL zal het je bijna niet lukken zonder af en toe een handje te helpen. Mijn Lusitano heeft toch zijn derde op 300ha in Portugal gelopen en had nog nooit een hoefsmid gezien. Hij heeft hele mooie hoeven. Nu hij bij mij in NL is houd ik zijn hoeven zelf bij. Ik heb enkele jaren met mijn hoefsmid meegelopen, dus kan me met gezonde voeten wel redden alleen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:10

Koper schreef:
8nnemiek schreef:

Eens. En die ondergrond moet niet recht zijn (beton, asfalt, bestrating) maar juist iets van steentjes. Van een rechte ondergrond slijt alleen de draagrand van de hoefwand.

Wat bedoel je met "de draagrand van de hoefwand"? Wat is dat?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:18

Pak een hoef op, bekijk 'm van onder. Je ziet de hoefwand als een halfronde rand. Dat is de draagrand van de hoefwand.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:20

Daarom is er dus natuurlijk bekappen om op die manier de natuurlijke slijtage bij te houden. Verharding helpt maar zal vaak niet voldoende zijn omdat dit vlak is. Zelf (bijna) wekelijks bekappen is het antwoord :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:47

Koper schreef:
Pak een hoef op, bekijk 'm van onder. Je ziet de hoefwand als een halfronde rand. Dat is de draagrand van de hoefwand.

Ja sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Ik was meer benieuwd wat jij ermee bedoelde. :)

Draagrand is een onjuiste benaming. Een hoef heeft geen draagrand, maar een hoefwand (zoals je ook zegt) en die hoefwand is niet bedoeld om volledig de hoef te dragen. Daarom is het voor de meeste paarden ook niet geschikt om maar om de 6 a 8 weken te bekappen. De hoefwand zal telkens te lang groeien tussentijds.

Ontopic: ik denk dat je op onze Hollandse bodem altijd moet blijven 'bekappen'. Als je dit tot een wekelijks iets maakt is het een klusje van niks en kun je het nauwelijks nog bekappen noemen. :) Dit kun je als eigenaar goed zelf leren. Er zijn cursussen te volgen en je kunt goede begeleiding krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:22

Nou ja, laten we het houden op een verschil in inzicht :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:25

Dat zal ook geheel afhankelijk zijn van de kwaliteit van de hoef hoe vaak deze gedaan moet worden. Onze ruin zal toch echt elke 8 weken gedaan moeten worden door de smid terwijl onze oude merrie met gemak langer kan wachten.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:34

meggiemeg Denk dat @Dani bedoelde dat 6-8 weken te lange tijd ertussen is.

Mijn paard moet echt elke 6 weken en eigenlijk zou nog korter mooier zijn maar 6 weken is echt de max en niet omdat het nou zo hard groeit maar gewoon om te voorkomen dat hij gaat struikelen door tenen die 2 mm te lang worden en daardoor zijn voorhoeven recht afslijt.