Onion shoe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Onion shoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 18:42

Heeft iemand ervaring met de 'onion shoe'?
Het is een aluminium hoefijzer met extra brede uiteindes.

Mijn paard heeft een blessure aan zijn check ligament. Dit ligament verbindt de oppervlakkige met de diepe buigpees. Om dit ligament te ontlasten, moet de diepe buiger ontlast worden.
Dit zal het beste gebeuren met een onion shoe heb ik mij laten vertellen...
Mijn paard kan het best behandeld worden als een paard met hoefkatrolontsteking.
Door de brede uiteindes krijgen de hielen meer steun en kunnen de hielen (bij bv rijden in zandbodem) niet zo diep wegzakken.

Heeft iemand ervaring met dit soort hoefijzer? Of deze blessure?

arun

Re: Onion shoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:13

Onion hoeft niet noodzakelijk in alu te zijn kan ook in staal.
Ervaring heb ik niet maar als kliniek u dit adviseert moet je dit gewoon doen. Veel standaard ijzers zijn te dun gemaakt op hun takken.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 18:46

Ah, ik wist niet dat het ook in staal bestond.

Wat zou het beste zijn dan? aluminium of staal?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:48

Alu is lichter en naar mijn mening zowiezo beter.
Nadeel is de prijs en sommige merken hebben geen goede legering met titanium waardoor ze snel slijten. Dat zal voor jou misschien niet zon probleem zijn maar voor mij wel.

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:59

Die van mij heeft het andersom, dus een bredere 'voorkant', zodat hij met de achterkant in het gras dieper inzakt en zijn kogel iets omhoog komt (tussenpees blessure).

Ik weet niet of je verder een stap schema hebt?
Met die van mij moet ik stukken op het harde en in het gras, zodat die ijzers ook echt hun werking kunnen doen.

Of het echt helpt kan ik je nog niet vertellen, hij moet eind juni weer voor een echo. En dat is dan de eerste echo sinds hij de ijzers heeft.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:40

arun schreef:
Alu is lichter en naar mijn mening zowiezo beter.
Nadeel is de prijs en sommige merken hebben geen goede legering met titanium waardoor ze snel slijten. Dat zal voor jou misschien niet zon probleem zijn maar voor mij wel.

Hoeveel zou het ongeveer kosten voor een paar van deze hoefijzers?
Welke zijn goede merken van deze hoefijzers?
Ik rij niet dagelijks over verharde weg, maar af en toe gaat mijn paard eens in de stapmolen (op beton) en soms doe ik toch eens een tocht van 2-3u asfalt (soms 2-3 keer per week), de rest rij ik in zand.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:41

Amber_VZ schreef:
Die van mij heeft het andersom, dus een bredere 'voorkant', zodat hij met de achterkant in het gras dieper inzakt en zijn kogel iets omhoog komt (tussenpees blessure).

Ik weet niet of je verder een stap schema hebt?
Met die van mij moet ik stukken op het harde en in het gras, zodat die ijzers ook echt hun werking kunnen doen.

Of het echt helpt kan ik je nog niet vertellen, hij moet eind juni weer voor een echo. En dat is dan de eerste echo sinds hij de ijzers heeft.

Nee, ik heb geen stap schema. Mijn paard gaat elke dag een paar uur op de weide.
Binnenkort moet hij weer gescand worden. Dan weet ik meer...

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:54

http://www.deltacast-80.fr/moduleadmin/gfx_catalogue/popup_prod.php?id_prod=235&PHPSESSID=25b6bedb8482ce0dbe140fce8534c18f deze ijzer gebruik ikzelf maar dat is geen onion wel breder dan standaard ijzer

Onion vind je bij bv ACR maar die slijten wel vrij snel behoudens je hun titadur variant neemt (hier zit titanium in de legering zoals die ik gebruik). http://www.ac-concepts.com/fers-detail.php?id_produit=84&id_produit_categorie=1 Prijs ken ik niet direct maar denk dat deze rond het dubbel zitten van diegene ik gebruik.

Gebruik bij aluminium best nagels met widia erin Mustad heeft deze dit scheelt al snel in de slijtage.

Je kan ook aan je smid vragen om een onion aan een gewoon ijzer te lassen en dan verder uit te smeden.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 19:35

Bedankt voor de uitleg!

Heb je soms een idee hoeveel het ongeveer kost om hem vooraan op onion shoes te zetten?
(gewoon om een idee te hebben. spreken we hier van 100 euro of 300 euro ofzo)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:11

Rond de 30€ per ijzer dus 60€ + werk smid (voor die ACR's).

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:56

Mijn paard heeft tijdens zijn blessure met dit soort ijzer gestaan, in alu. Heb toen geinformeerd naar de onion shoe in ijzer. Maar dit was heel prijzig, want deze moesten op bestelling gemaakt worden.

Nadeel van alu is dat het heel snel slijt.