slowfeeder en angstig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

slowfeeder en angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 08:51

Modjes: als dit topic hier niet hoort, verplaats hem gerust! :j

Sinds kort heb ik een mooie slowfeeder voor mijn bange poeperd :D
Een ibc container waar het bovenste ijzerwerk van afgezagen is en het plastic eromheen gevouwen met een warmtefohn.
In de hoeken zitten haakjes met clipjes waarin ik een aanhangernet gehangen heb.

Nu heb ik het volgende probleem: paard is doodsbang voor het ding :')
Eerste week heeft het al zonder hooi in de weide gestaan omdat ik dit al enigzins had zien aankomen.

Tot nu toe heb ik iedere keer wat plukjes hooi door de gaatjes omhooggehaald en er met het paard bij gestaan. Als ik erbij sta pakt het paard een plukje, schiet snel met een hoop gesnurk achteruit om vervolgens heel twijfelend keer op keer weer wat hooi te pakken met dezelfde reactie.

Zodra ik wegloop gaat hij ook weg bij de slowfeeder.
Hij lijkt het principe niet te snappen dat hij moet "friemelen" om er hooi uit te krijgen. Hij pakt vol met zijn tanden het hooinet vast waardoor dat ding beweegt, Je snapt dus wel dat dit paard-etende ding levensgevaarlijk is voor mijn paard _O-

Ik lees al die mooie verhalen over slowfeeders maar ben zoiets als mijn situatie nog niet tegen gekomen :=

Wie heeft de gouden tip voor mij?

siskeh

Re: slowfeeder en angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:03

Misschien de slowfeeder met "lekker" interessant maken? Appel in stukjes, en die op het hooi leggen bijvoorbeeld.
Uiteraard begrijp ik dat de bedoeling is dat hij minder binnen krijgt, maar als je iets hebt wat hem een grotere impuls geeft om er op af te gaan, zal hij zich er wsl sneller overheen zettne.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:07

Volgens mij is de oplossing om er een ander paard bij te zetten die het niet eng vindt en gewoon uit de slowfeeder eet. Dan leert hij snel genoeg dat het niet eng is en dat er eten uit zo'n ding komt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:08

Klipjes maken ook veel lawaai. Als je het gevoel hebt dat hij dat eng vindt, zou ik het (tijdelijk) vervangen voor iets dat geen lawaai maakt zoals touw. En dan nog wat hooi er los bovenop gooien zodat hij wel eerst aan het eten is en langzaamaan naar het net toe werkt.

Wij hebben een vergelijkbare opzet maar vanwege het lawaai geen klipjes of ander ijzer in de bakken. Nu heb je alleen een dof geluid als ze het net echt helemaal op tillen, maar verder geen gerammel.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 09:28

De klepjes maken geen lawaai ;) het bewegende net en de bak andere school zijn eng. Appels is hij niet zo dol op en hooi had ik er ook al bovenop gelegd.
Er zit veel hooi in dus door de zwaarte rammelt er niks..

Even snel foto's gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Eventueel een paard erbij hoop ik te krijgen, paard staat nu alleen naast merrie's hij dekt namelijk hengstige merrie's. De ruin die er eventueel bij komt gaat schijnbaar niet goed met de merrie waar hij tot afgelopen week bij stond.

Hij is de enige hier met een slowfeeder. Hij heeft hem i.v.m. zand in de darmen omdat hij van de de stalhouder hooi op de grond krijgt en in De winter te weinig hooi en teveel kort gras (met zand dus) tot zich neemt. en omdat hij om 23.00 uur zonder hooi staat en pas tegen 9.00 uur weer hooi krijgt.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:34

Misschien is het dan een optie om hem eerst uit het hooinet te leren eten in plaats van gelijk de "enge" bak erbij. Dus gewoon een hooinet ophangen, eens zien of hij dan het friemelen gaat snappen?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 09:35

Heb geen idee hoe ik dat ga doen. Geloof niet dat de stalhouder blij wordt als ik twee palen in de grond sla.... Hij staat 24/7 buiten

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:40

Staat er een ander paard bij die ook uit de bak eet?

Die van mij was de eerste weken als de dood voor dat enge ding... ik heb een metalen buis met daaromheen een slowfeedernet gespannen en het optillen geeft veel herrie.
Eerst heb ik hem aan de bak laten wennen zonder net zodat hij wist dat daar het hooi in zat en na een week heb ik het net er in gedaan. Dit was heel erg eng maar nadat hij zag dat de andere er uit ook deden eten kwam hij steeds dichterbij.
Je moet hem nu eens horen hoe hard hij aan dat ding trekt, problemen heeft hij er echt niet meer mee.

Ik denk dat je geduld moet hebben en een ander paard het hem moet leren..

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 09:51

Heb net het stalgenoot gebeld, die gaat even met paplief overleggen en met een beetje geluk kunnen ze bij elkaar :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:31

:D
mijn paard vond het ook doodeng
alleen als ik hem bij het halstertouw vast had en erbij ging staan durfde hij te eten
maar zodra ik hem los maakte liep hij snurkend weg

stalhoudster heeft toen een houtenbak gemaakt de helft lager en eerst los hooi erin en nu eet hij het uit de slowfeeder uit de bak
heeft wel 3 weken geduurd :+

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 23:27

ik zou in ieder geval je net anders vast maken, leg het op de bodem van de bak en bevestig het in elke hoek op de bodem. zoals het nu hangt kan het paard niet goed hooi pakken, ligt het net hoger dan het hooi, ook de eethouding is verkeerd. als het op de bodem ligt gaat het beter, dan een bergje los hooi er op en evt zn voertje los er op en gewoon een dagje met rust laten :)

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 23:28

en anders: hele net er tijdelijk even uit, gewoon los hooi in de bak, daarna het net er pas in met los hooi bovenop en daarna allen het net met hooi, dan wel op de bodem want ze moeten kunnen duwen om te pulliken

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 23:33

gewoon tijd geven om te wennen,
buiten wat plukken eruit laten steken er niet bij blijven om te kijken naar zijn reactie,
dat duidt er immers voor hem alleen maar aan dat er iets loos is met dat ding, want jij staat er verdacht aandachtig bij..

gewoon bij weglopen, de nieuwsgierigheid en trek wint het vanzelf wel..

iemand zei tegen mij, paarden zijn net autisten.. de ene functioneert wat hoger dan de ander, maar een verandering heeft altijd tijd nodig.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 05:57

ElenaMM77: autist is de juiste benaming voor hem ;)

Inmiddels eet hij sporadisch uit zijn bak.
Op de bodem leggen is niet helemaal een optie aangezien het dan te laag ligt.

Bak staat er inmiddels ook al 4 weken geloof ik. Dagenlang niet naar omgekeken en er een keer bij gaan staan en toen kwam hij aangelopen en begon zonder schrik te eten :=

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 06:56

Te laag nee joh dat is veel beter hier ook zulke bakken op grondhoogte is ook voor de hals beter

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 08:06

Het hooi ligt dan te laag om erbij te kunnen ;) als hij.zijn hoofd in de bak steekt kan hij niet bij de bodem komen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 09:23

Zijn je randen dan niet te hoog?

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:01

Dan zijn idd de randen te hoog her hooi komt zo als je hem nu hebt hangen diep in het net te liggen en het paard kan er dan niet meer bij. Ik zou gewoon de wanden iets lager maken zodat je paardje bij de bodem kan dan kan hij het hooi lekker uitzoeken en goed duwen op het net. Als je er dan nog een grote tegel onder legt ligt je netje nooit in een plas. En.....hij verspilt niks er meer naast hier al jaren zulek bakken in gebruik top!!