Kieswortel...of toch droes? Update: wond/ontsteking kaak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kieswortel...of toch droes? Update: wond/ontsteking kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:51

Houd het hier netjes aub want het woord "droes" lijkt altijd voor enorme ophef te zorgen... _/-\o_

Pony vorig week zaterdag van land gehaald met een gat in zijn kaak. In eerste instantie zag ik weinig,alleen plakkaat vastgeplakte 'rommel'.
Na wat haren wegknippen en wat water zag ik een gaatje zitten. Aan de linkerkant(onderkant),op het bot zeg maar.
Dierenarts gebeld: mogelijk droes.
Ivm dikke lymfeknoop, koorts/verhoging en de plaats van dit abces.
Ook moeite met eten van de grond, en algemeen lamlendig.
Pus uit de wond stonk ook gruwelijk. :7

Braaf een week twee maal daags gespoeld, gewassen, gesmeerd en getemperatuurd.
Hoogste was 39graden deze week.
Inmiddels al 2 volle dagen normale temperaturen rondom de 37.2 tot 38.
Ook weer een stuk fitter, goede eetlust.

Vanochtend even overleg gehad met de dierenarts.
De incubatietijd is nog niet verstreken, dwz dat de andere 4 paarden op de weide nog verschijnselen kunnen krijgen.
Vooralsnog hebben die niets.
(worden natuurlijk gecheckt).
Er is dus wel wat twijfel of het droes is of mogelijk iets anders.. (klap?kieswortel ontstoken?)

Pony heeft géén uitvloeiing verder, geen koorts meer, geen stank uit de mond, eet prima.

het wondje geneest, al komt er nog steeds wat (veel minder!!) vloeistof uit die nu ook geurloos is.

Iemand dergelijke ervaring?
De week voor het abces was ik op vakantie. Ik heb dus niets vernomen van evt zwelling oid.
Weidegenootjes hielden hem wel in de gaten maar hebben niet uitgebreid gecheckt ofzo verder.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 03-06-15 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:59

Klinkt als droes, je bent prima op weg. De andere paarden kunnen het nog krijgen tot 6 weken na genezing, en dan gewoon hetzelfde handelen.
De andere paarden wel even tellen voorlopig, dan heb je een indicatie.

Het woord "droes" bezorgd veel mensen een paniekaanval. Gek genoeg het woord "keelontsteking" dan weer niet. Erg gek. Het aantal dodelijke gevallen van droes is minimaal deze dagen, abcessen slaan zelden uit naar binnen, en door te gaan tempen als een ander paard de verschijnselen heeft, kun je het naar binnen slaan voor zijn.

Anoniem

Re: Kieswortel...of toch droes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:01

Hoorde net van weidemaatje dat hij nu weer 38.7 heeft, en goeie dot pus eruit.

(dierenarts had net vanochtend gezegd dat ik kon stoppen met de zoutoplossing om te spoelen...maar nu twijfel ik. Zolang het blijft pussen??)

Enige wat ik gek vind is dat er geen bult of verdikking is geweest/opgemerkt voor dit abces.
Pony is overigens 11 jaar oud. Dus geen jonkie.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:04

Zodra de weerstand iets naar beneden gaat kunnen ze droes krijgen. Het is al langer gebleken dat ze er niet immuun voor blijven.
Ik spoel bij droes altijd met een betadine oplossing, wellicht iets zachter dan zout?
Zou wel blijven spoelen, als de pus uithard word je niet blij.

Bult hoeft niet perse, kan erg snel rijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:10

ik spoelde twee maal daags met kant en klare oplossing van de dierenarts(ik meende dus zout, al was het wel wat rozig/gelig van kleur)
Voor ik de wond inging met de spuit haalde ik natuurlijk met schoon water met mijn handen de pus en rommel om de wond weg.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:35

Ik deed het op een iets andere volgorde, spoot eerst betadine oplossing met een spuitje in de wond, dan ging ik met handschoenen aan (maar ik moest meerdere paarden doen, dus vandaar de handschoenen) de wond in om hem schoon te maken, en vervolgens spoelde ik weer.
je zal vast iets van fysiologische zoutoplossing hebben, dat is prima.

Belangrijkste lijkt me nu dat de wond geneest, en of het nou een kieswortel of droes is, het is een abces en de behandeling daarvoor is in eerste instantie hetzelfde. Pas als de wond is genezen kun je erover nadenken of je een foto wil maken om te kijken of er verder wat aan de hand is. Heb je een foto?

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:37

Klinkt als droes. Wij hebben het helaas ook gehad. 2 van de 3 pony's ondertussen al 2 x. (Een zelfs 3 x.) De ander die heeft het netjes op 1x gehouden.

Wij spoelde 2 tot 4x per dag met een betadine oplossing, en opgelost zout water.
Laatst bijgewerkt door Caitlin_K op 18-05-15 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:38

Ik heb nu geen foto maar die kan ik morgen wel even maken.
Het wondje zelf is ongeveer zo groot als een gemiddelde duimnagel iig.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:38

Als het ter hoogte van een kies zit, kan het ook heel goed een fistelgang zijn die veroorzaakt wordt door een ontstoken kies. Een paard bij ons op stal had dat ook, die heeft er heel lang last van gehad, totdat hij naar een kliniek is gebracht en er foto's van zijn gemaakt. Toen werd het duidelijk en is die kies getrokken. Daarna heeft die stalgenoot het nog wel een tijd moeten spoelen, maar uiteindelijk is het dichtgegroeid.
Als hij verder geen verschijnselen van droes vertoont, zou ik toch die richting op denken en er op een goede paardenkliniek een foto van laten maken.
Mijn ervaringen met de droes bij ons op stal waren eigenlijk zo dat die gaten veel groter waren die door droes veroorzaakt werden en geen duimnagel groot op één plek.

Sterkte met hem/haar hoor!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:45

ik heb ook ervaring met droes,daar zijn de gaten echt groter van.waarschijnlijk dat de oorzaak er nog zit,een slechte kies of botfistel.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:58

Het kan alle bij zijn met een foto kunnen iets makkelijker zien waar het precies zit en of het ter hoogte van een kies zit. Ook kun je zelf eens voelen boven de wond. Of dat je een fistel gang kunt voelen. Ik wet niet of je begrijpt wat ik bedoel. Droes heb ik gelukkog zelf nog niet mee gemaakt. Ontstoken kiezen wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:22

Nee, geen idee hoe ik dat moet voelen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:19

Dat is inderdaad wel een klein gat voor droes,dacht dat het veel groter was. Maar dan nog zou ik nu even de wond laten genezen en dan pas een foto maken.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:37

Een klein gat kan wel degelijk hoor bij Droes. Het ligt er aan waar het abces precies zit en hoe hij zijn weg naar buiten vind. Eigenlijk is er zo weinig van te zeggen. Ik zou wel het gat open houden tot er geen troep meer uit komt zodat het mooi van binnenuit dicht kan groeien en echt alles eruit is.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:55

dit had mijn paard een tijdje geleden ook. een gaatje tussen zn kaken aan de onderkant. het stonk vreselijk, heb het elke dag een paar keer uitgedrukt zodat de troep eruit kwam en na een paar dagen was het over.
alleen heeft de mijne nooit koorts gehad.. ik heb er ook geen dierenarts bijgehad omdat het beter ging en geen koorts en verder zag het er netjes uit zegmaar. hij had ook geen opgezette klieren.

hij heeft in die tijd gewoon met mn andere paarden gestaan en die hadden nergens last van.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:58

Droes heeft nog een onschuldig broertje, andere bacterie en ze zijn er lang niet zo ziek van (plus het is minder besmettelijk). Heeft je DA een kweekje gemaakt voor je?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:11

Je hebt overleg gehad met de dierenarts maar is hij ook geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:50

Kohtje: vorig week zaterdag stond ze er gelijk. Toen was het vermoeden dus droes, gezien temperatatuur, plaats wondje, dikke klieren, sloomheid, en pus.
Gisterenochtend telefonisch overleg gehad. Ze stelde voor de wond nog te spoelen/reinigen zolang er viezigheid uitkomt. Mocht de wond dichtzijn, en weer terugkomen: dan is het ws de kies opperde ze.

Hilli: swab??? Nee, dat wist ik ook niet???

Het is gewoon onduidelijk, ik wil ook niet direct naar een kliniek, oa vanwege de kosten.
Natuurlijk als het nodig is sta ik daar. No doubt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:38

Ik denk dat een kliniek ook niet staat te springen dat jij je mogelijke droes paard daar brengt :D

Nogmaals, je bent prima bezig hoor. Eerst maar eens genezen, en dan wellicht een foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:48

De dierenarts is net even geweest.
Wond geneest erg mooi. Ik had even gebeld omdat ik me toch zorgen maakte over de etter die ee weer uit kwam.
Ze adviseert nog even weekje aankijken.
Als het blijft opengaan en etteren naar de kliniek.
Zal straks foto plaatsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:11

Afbeelding

Afbeelding

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:25

He mijn paard had hetzelfde gaatje op dezelfde plek.
en ja die had droes. Denk dat dit inderdaad gewoon droes is.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:03

dit is volgensmij t hoog voor een kies. een ontstoken kies zoekt de kortste we gaan buiten en dat is vaak verder naar onderen

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:05

De pus die uit mijn paardje z'n droeswond kwam, was bruin/rood achtig van kleur. Vind dit wel erg geel voor droes...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:19

Ik blijf bij droes. Als er wat meer bloed meekomt met de pus is deze al snel anders van kleur.