Wegens hoefbevangenheid bij mijn ruin voer ik ook een speciaal dieet. Mijn ruin is in februari opnieuw bevangen geraakt na 5 jaar geleden voor het eerst bevangen te zijn geweest. In februari zag ik idd ook wat de afvalstoffen door HB veroorzaken. Mijn ruin had ineens een mokuitbraak 4 weken na de acute fase, en dan ook zeer heftig. Hij heeft in al die jaren bij mij nooit mok gehad. De onderkant van de achterhoeven werd ook gaar, ondanks onderhoud, dagelijks schone ondergrond op wit zand en een zeer schone vlasstal met matten eronder. Onder de voorhoeven was inmiddels een zool aangebracht. Omdat hij op een zeer beperkt dieet mocht in de acute fase zag ik het totaalplaatje ook minderen. Zijn altijd zo gladde vacht was vettig en dof, veel viezigheid bij de ogen en mest stonk.
Ik ben toen gaan voeren:
Dodson & Horrel; Safe and Sound
Ex- Laminites supplement
Aangepast hooi had hij al. Dat blijft ook. De Ex-Laminites is voor de afvalstoffen en de Safe and Sound doet het m ook echt nu. Hij glanst na bijna 2 maanden weer, voelt zich beter, de hoeven zien er beter uit en kunnen inmiddels weer behandeld worden. De mok is als sneeuw voor de zon verdwenen (hoefde niks meer te smeren of schoon te maken) en hij is mobieler.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Dodson & Horrel is nergens anders in NLD te verkrijgen als bij Rene Wielens in Haaksbergen. Zij verzenden gewoon. Ex- Laminites kan je bij de paardendrogist bestellen, evenals bij je veearts. Ze mogen het de rest van het leven op onderhoudsdosis hebben. Gebaseerd op natuurlijke elementen, dus het is geen medicijn.
Heb je de shetlander al laten testen op IS, Cushing of EMS? Ik heb dat wel gedaan op advies van de dierenarts en smid. Gelukkig bleek geen van de drie aanwezig. Was dat echter wel het geval, dan vertelt dat je ook al meer over het toekomstige verloop en kan je gerichter gaan behandelen. Mijn genoemde voer en supplement kan voor zover ik weet bij alle 3 de gevallen tevens gewoon gevoerd worden. Het is speciaal voor HB ontworpen en allemaal natuurlijk qua ingredienten.
Succes, weet precies hoe rot je je erover kunt voelen.