Mest eten, rotstraal en hoefbevangenheid.... Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Hinneke

Mest eten, rotstraal en hoefbevangenheid.... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 17:08

Mijn shetlander van 18 jaar heeft nogal wat probleempjes. Hij heeft vaak terugkerende hoefbevangenheid, waardoor hij natuurlijk niet veel op het gras mag. Hij staat samen met mijn ander shetlander ruintje en mijn kwpn merrie in een paddockparadise. Ze krijgen ad libitum goede kwaliteit hooi in slowfeeders. Daarnaast krijgen ze dagelijks een klein beetje natural base van equifyt en wat geweekte gras- en lucernebrok.

Hij heeft momenteel rotstraal op zijn voorste hoefjes. Op aanraden van de dierenarts ben ik beginnen behandelen met hipposol. Na vier weken behandelen zonder vooruitgang ben ik, in samenspraak met de hoefsmid, een behandeling gestart met egyptische zalf. Helaas heeft dit ook niet het gewenste effect. Naast deze behandeling zorg ik dat de stal en weide elke dag uitgemest wordt en dat de schuilstal altijd droog is.

Vorige week heb ik gezien dat mijn ruin mest eet van mijn merrie. Zij krijgt echter ook niet veel krachtvoer. Vaak duidt dit op een tekort in de voeding, echter vind ik het moeilijk om te kijken waar dit tekort juist ligt.

Als jullie tips hebben om mijn sukkeltje te helpen, ik hoor het graag! Alvast bedankt :)

capopjekop

Re: Mest eten, rotstraal en hoefbevangenheid.... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:14

Als je een tekort vermoed dan is het het makkelijkste om het bloed eens te laten nakijken. Dan heb je meteen een controle of de organen goed functioneren en je kunt gericht gaan bijvoeren als er echt een tekort is. Ik ken de merken overigens niet die jij noemt, zelf heb ik goede ervaring met een vitamine brok voor mijn pony's. Mijn welsh is wat dun op het moment en heb laatst bloed laten nakijken. Bij haar was het eiwit wat aan de lage kant, maar verder waren al haar waarden goed. Ik voer zelf marstall force bij en ze krijgt nu speedibeet bij om wat dikker te worden op aanraden van mijn dierenarts.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:19

Wegens hoefbevangenheid bij mijn ruin voer ik ook een speciaal dieet. Mijn ruin is in februari opnieuw bevangen geraakt na 5 jaar geleden voor het eerst bevangen te zijn geweest. In februari zag ik idd ook wat de afvalstoffen door HB veroorzaken. Mijn ruin had ineens een mokuitbraak 4 weken na de acute fase, en dan ook zeer heftig. Hij heeft in al die jaren bij mij nooit mok gehad. De onderkant van de achterhoeven werd ook gaar, ondanks onderhoud, dagelijks schone ondergrond op wit zand en een zeer schone vlasstal met matten eronder. Onder de voorhoeven was inmiddels een zool aangebracht. Omdat hij op een zeer beperkt dieet mocht in de acute fase zag ik het totaalplaatje ook minderen. Zijn altijd zo gladde vacht was vettig en dof, veel viezigheid bij de ogen en mest stonk.

Ik ben toen gaan voeren:
Dodson & Horrel; Safe and Sound
Ex- Laminites supplement

Aangepast hooi had hij al. Dat blijft ook. De Ex-Laminites is voor de afvalstoffen en de Safe and Sound doet het m ook echt nu. Hij glanst na bijna 2 maanden weer, voelt zich beter, de hoeven zien er beter uit en kunnen inmiddels weer behandeld worden. De mok is als sneeuw voor de zon verdwenen (hoefde niks meer te smeren of schoon te maken) en hij is mobieler.
Hopelijk heb je hier wat aan.

Dodson & Horrel is nergens anders in NLD te verkrijgen als bij Rene Wielens in Haaksbergen. Zij verzenden gewoon. Ex- Laminites kan je bij de paardendrogist bestellen, evenals bij je veearts. Ze mogen het de rest van het leven op onderhoudsdosis hebben. Gebaseerd op natuurlijke elementen, dus het is geen medicijn.

Heb je de shetlander al laten testen op IS, Cushing of EMS? Ik heb dat wel gedaan op advies van de dierenarts en smid. Gelukkig bleek geen van de drie aanwezig. Was dat echter wel het geval, dan vertelt dat je ook al meer over het toekomstige verloop en kan je gerichter gaan behandelen. Mijn genoemde voer en supplement kan voor zover ik weet bij alle 3 de gevallen tevens gewoon gevoerd worden. Het is speciaal voor HB ontworpen en allemaal natuurlijk qua ingredienten.

Succes, weet precies hoe rot je je erover kunt voelen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:20

VSW > MD

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:04

Heb je foto's van zijn hoeven? Rotstraal krijgen ze ook in een schone wei als de straal teveel wordt bijgesneden en te weinig druk van de bodem krijgt.

Het mest eten geeft aan dat hij zijn darmflora probeert aan te vullen met mest van andere paarden. Dat kan op zich niet zoveel kwaad.

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 20:17

Alvast allemaal bedankt voor jullie antwoord!

@capopjekop; ik ben vandaag bij de dierenarts geweest om een afspraak te maken. De dierenarts gaat hem helemaal nakijken en tevens ook bloed nemen. Hij zal getest worden op onder andere cushing, is en ems alsook zal er worden gekeken of er al dan niet tekorten zijn.

@sylva; ik ga eens wat meer opzoeken over de producten die jij voert, dan kan ik het daar ook eens over hebben met de dierenarts, ik heb er zeker iets aan! Bedankt.
Het is inderdaad heel erg vervelend, ik doe zo mijn best en het is zeer moeilijk om te zien dat ik hem niet kan helpen zoals ik zou willen. Telkens als hij er begint door te komen steekt er wel weer iets anders de kop op.

@arabesk; ik heb momenteel geen foto's van zijn hoeven. Ik dacht eigenlijk juist dat het goed was om ze wat meer te laten bijsnijden, maar dat is dan niet zo?

Nogmaals, bedankt!

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 20:30

@sylva; wat versta je precies onder aangepast hooi? Moet ik armer hooi gaan voeren? Is het aangeraden om eens een ontleding te laten doen van mijn hooi? Alvast bedankt!