Lang aanslepende (ademhalings)problemen, advies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Lang aanslepende (ademhalings)problemen, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 13:09

Mijn paardje heeft intussen al bijna 3 maanden problemen met de luchtwegen en ademhaling, ik zit momenteel vol vragen waarover ik de mening van Bokt wel eens zou willen weten.

Het begon eind februari (met een vrij 'onschuldige' hoest, de dierenarts vermoedde een virale infectie en ik kreeg een kruidensiroop om te geven. Verder kon ik niet veel doen, hij moest het uitzieken.

Half maart was het echter slechter geworden in plaats van beter, dus heb ik de dierenarts er maar nog eens bij gehaald. Toen ze met de stethoscoop luisterde hoorde ze wat ruis op zijn longen, dus hebben we een kuur antibiotica opgestart. Het middel was Emdotrim (Sulfamiden + trimethoprim) en dat heb ik een 10-tal dagen gegeven.

Tijdens de kuur leek zijn toestand niet echt te wijzigen, de hoest bleef aanhouden en in rust toonde hij versnelde ademhaling. Een week na het beëindigen van de kuur werd hij echter ineens heel ziek, hij hoestte voortdurend en hij wilde niet meer eten of drinken.
De dierenarts opnieuw gebeld, zij heeft toen besloten om een week lang dagelijks intraveneus antibiotica te komen inspuiten.
Rond deze periode werd er ook een bloedonderzoek gedaan, waaruit kwam dat zijn leverwaarden verhoogd waren. Rond deze periode ging hij eventjes naar de kliniek, maar daar werd geen oorzaak gevonden voor zowel de hoest als de leverproblemen. De verhoogde leverwaarden bleken bij mijn andere pony's ook aanwezig te zijn en daarom werd er behandeld tegen leverbot. De dierenarts gaf aan heel erg aan die diagnose te twijfelen maar het meer te doen vanuit het principe 'baat het niet, dan schaadt het niet'

Voor de zekerheid ben ik toen ook stofvrij verpakt en onkruidvrij hooi gaan geven.
Van de intraveneuze kuur knapte hij even op, de hoest was toen een paar dagen merkbaar minder. De eetlust was hersteld en het gewicht stabiliseerde gelukkig wat. Ter ondersteuning moest ik nog 2 weken Ventipulmin (clenbuterol) bijgeven, maar desondanks begon hij toch opnieuw te hoesten.

Omdat de hoest maar niet wegging besloot mijn dierenarts dat we maar eens langs de kliniek moesten, daar bleef hij een tijdje ter observatie en werd er een staal van de slijmen in zijn longen genomen. Op basis van deze staal kreeg hij 3 weken Doxycycline (10 gr/dag) voorgeschreven, dat moest zeker helpen.

Afgelopen donderdag, na iets meer dan 2 weken Doxycycline, trof ik het paardje echter in heel slechte toestand aan 's morgens. Het hoesten leek echt geen moment op te houden, hij wilde niet meer eten of drinken, hij stond alleen maar heel ellendig op de paddock te bibberen en op bepaalde momenten leek hij bijna te stikken van het hoesten.
Dit was het moment waarop ik voor het eerst iets had van 'als we hier niet uitkomen lijkt inslapen de enige paardwaardige actie'... Op advies van mijn DA opnieuw naar de kliniek, daar bleek dat zijn darmen er ook geen zin meer in hadden. Door middel van erg zware medicatie kregen ze zijn hoestreflex onder controle en brachten ze de darmen weer op gang. In de volgende uren leek hij weer op te knappen dus mocht hij weer mee naar huis. Ze konden immers geen onderzoeken doen als hij er zo slecht bij stond.
Donderdag worden we opnieuw in de kliniek verwacht voor een reeks onderzoeken...

Herkent er iemand dingen in mijn verhaal? Zien we hier iets over het hoofd?

En vooral, hoe moet het nu verder? Wanneer beslis je dat het niet meer paardwaardig is om hem zo te houden?
En wat als je het financieel niet meer trekt? Dit is voorlopig niet onmiddellijk aan de orde, maar aan dierenartsbezoeken alleen al lig ik aan 1000€, tel daar nog maar eens 4 keer kliniek bij op... Als het hem echt helpt heb ik het er absoluut voor over, maar tot waar ben je aan het helpen en waar gaat het enkel nog om 'de tijd een beetje rekken'?

Respect als je mijn verhaal helemaal gelezen hebt!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:04

Goh wat een heftig verhaal, heel erg goed van jou om telkens weer adequaat te reageren en de nodige onderzoeken te laten doen! :(:)
Wat me opvalt is dat niet alleen zijn longen maar ook andere organen niet zo goed gaan. Zegt de kliniek niets over een verband ertussen? Hij heeft natuurlijk wel veel medicatie te verhappen gehad, wellicht werkt dit ook door op zijn andere organen.
Ze hebben een staal van het longslijmvlies genomen, betekent dit dat ze een BAL-spoeling hebben gedaan? En een bronchoscopie, met camera naar binnen, dat ook al gedaan?
Wat je zelf nog kan doen is kijken of ie het beter doet als ie 24/7 op de wei staat. Als een paard stofgevoelig is kan het nooit echt helemaal goed voelen op stal lijkt me.
Heeeeel veel sterkte toegewenst!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:19

Je paard lijkt in een vicieuze cirkel naar beneden te zitten. Zijn weerstand is nu "0".
Dat antibiotica op de darmen werkt komt vaak voor; omdat de antibiotica naast de infectie die wordt veroorzaakt door de verkoudheid ook de goede bacterien in de darmen doodt. (Ook bij mensen) Vaak wordt geadviseerd om bij een antibiotia ook probiotica te geven voor de darmflora.
Kan ook goed zijn dat de zware medicatie en herhaalde antibiotica zijn weerslag heeft op de lever.
Het enige dat je regulier nog kan doen is een BAL spoeling (longspoeling).

Wat je ook nog kan doen is je paard holistisch laten bekijken en proberen zijn weerstand te verhogen.
24/7 buiten zou mooi zijn, maar als je paard zo ziek is zou ik hem niet in de regen buiten zetten. Hij heeft al zijn energie nodig om tegen zijn ziekte te vechten. Maak de stal wel zo stofvrij mogelijk, dus ipv stro vlas of zaagsel

Eline91

Re: Lang aanslepende (ademhalings)problemen, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 12:53

Er werd eerder een BAL-spoeling gedaan en op basis daarvan antibiotica voorgeschreven, maar dat heeft dus helaas niets uitgehaald.
Op het moment van de spoeling had hij echter wel al een hele tijd antibiotica gekregen. Daarom wordt de BAL-spoeling donderdag toch nog eens herhaald, om zeker te zijn dat de antibiotica geen vertekend beeld geven.

Dit paard staat al jaren in een natuurlijke huisvesting, de inloopstallen worden niet opgestrooid (betonplaat) en blijven altijd open staan. Het hooi wordt laag bij de grond in een slowfeeder gegeven, en sinds een 2-tal maand geven we enkel 100% stofvrij verpakt hooi. Stofallergie was eerder bij ons opgekomen maar de overschakeling op stofvrij hooi heeft helaas geen beterschap gebracht.

De verhoogde leverwaarden zijn vermoedelijk niet gerelateerd aan medicatie, aangezien het bij alle dieren in de kudde te zien was. De behandelende dierenartsen vermoeden dat beide zaken los van elkaar staan, dat ik gewoon dubbel pech gehad heb :/

Bedankt om te helpen meedenken!

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:04

Is er al eens naar het hart geluisterd? Hartproblemen kunnen zich ook vaak laten zien door hoesten.
Ik denk dat een reguliere behandeling allang wat had moeten opleveren. Tijd voor een alternatieve aanpak?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 19:25

Aan wat voor alternatieve aanpak dacht jij dan marietje1000? Ik ben daar helemaal niet in thuis, zeker niet in alternatieve behandelingen voor paarden, maar ik sta er wel voor open :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 12:40

Volgens de artsen in de kliniek lijkt het toch een ernstige stofallergie, die we ondanks alle moeite om het paard stofvrij te stallen toch niet onder controle gekregen hebben.