Ik kan en de mensen om mij heen lukken het niet de vinger erop leggen en wil jullie graag even vragen mee te denken.
Het gaat om mijn 8 (bijna) 9 jarige ruin, welke ik al 5,5 jaar in bezit heb.
Hij word 6 dagen in de week bereden en heeft 1 dag vrij. Ik les zelf iedere week bij mijn instructrice.
Mijn verzorgsters hebben beide ook 1x om de week les met hem. Op de andere dagen trainen we de oefeningen en spelen we in de bak of longeren we dmv balkjes en dergelijke.
Hij glanst, zit goed in zijn vel.
Rijden gaat erg goed en netjes, loopt soepel door zijn lijf, gebruikt zijn achterhand goed en wil graag voor je werken.
Tanden zijn laatst gedaan, smid komt regelmatig en het zadel is nog geen 2 maanden geleden gecontroleerd.
Nu kreeg ik van mijn bijrijdster een berichtje dat hij in draf en gallop telkens een hupje maakt.
De dag erna had ik zelf les en voelde tijdens het losrijden weinig raars. Links en rechts los gewerkt dmv lang, laag en in laten buigen naar beide zijdes. Wat voltes gereden en wat tempo wisselingen
Zodra we wat meer aan het werk gingen kwam het ineens vaker voor. Hij loopt niet kreupel maar maakt een hupje de lucht in. We hebben verschillende dingen geprobeerd, tempo wisselingen,juist erg actief houden,voltes rijden etc.
Het vreemde was dat hij op de voltes het niet doet. Maar als je de (binnen)hoefslag volgt dan wel. Ook met dezelfde oefeningen.
Vandaag heeft mijn bijrijdster hem gemasseerd en vond wat spanning in de nek en schouders. Maar het was niet schrikbarend. Ook zijn rug is behandeld en nu 2 dagen afwachten of het iets aan resultaten geeft.
De enige kant tekening die ik erbij heb is dat hij sinds het vorige weekend verhuisd is naar een nieuw complex op de oude stal.
Maar ik betwijfel of dit door stress komt?
Graag hoor ik van jullie wat ideeën, tips en dergelijke.
Als dit over een week geen verbetering geeft, ga ik proberen video materiaal te maken en dit naar de kliniek sturen.
Edit: ik lees vooral hier op bokt dat het over jonge paarden en hun belans gaat. Dat leek me voor mijn paard niet echt van toepassing