Wie herkent dit? Verdikking op hak/spronggewricht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femke_harley

Wie herkent dit? Verdikking op hak/spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 20:48

Beste bokkers,

al een tijdje loopt mijn paard niet helemaal lekker. Al bij twee dierenartsen geweest. Foto's gemaakt, scan gemaakt etc. Osteopaat is afgelopen week geweest en vond wel een blokkade bij de wervels bij het bekken. Voor dat verhaal verwijs ik jullie naar mijn andere topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=1839908

Sinds een week of drie heeft ze een verdikking bij haar hak/sprong. De laatste arts die zei dat dit waarschijnlijk een overvulling is van de peesschede/pees. Maar om zeker te weten waar het probleem daadwerkelijk vandaan komt, raad zij me aan om uit te gaan verdoven (eerste kliniek durfde het niet aan). Dat staat volgende week op de planning.

Maar nu de vraag aan jullie.. herkennen jullie dit? Of denken jullie toch aan iets anders als jullie de foto's zien? Het is zacht en kan er ook gewoon in drukken zonder dat ze een reactie geeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:51

Zijn er rontgen foto's gemaakt?

Sorry las er overheen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 21:03

Ja links misschien een fragmentje, rechts heel klein beetje botwoekering. Maar dat is zo minimaal dat de eerste kliniek het niet gezien had. Overigens zei de osteopaat dat de pees voor het spronggewricht (ook wel spatpees genoemd) niet gevoelig was, wat vaak wel zo is als ze spat hebben.

Op de foto's overigens het rechterbeen

Rideltje1992

Re: Wie herkent dit? Verdikking op hak/spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:06

mijn paard had dit ook, was met een week rustig stappen en een beetje draven aan de longe en koelen weer weg.

Wat het was geen idee.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:12

Daarom dat ik het vroeg van de foto's. Mijn bijna driejarige had dit namelijk ook en die bleek wel degelijk een fikse botwoekering en spat te hebben en is daarom ook afgemaakt...

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 21:18

Ja, het is zo lastig. In het andere topic staan de foto's, die zijn gemaakt. Weet soms echt niet meer waar je goed aan doet. Niet dat ze pijn heeft in de wei of met wandelen enzo. Ze rent en springt soms door de bak of aan de hand. Maar toch is ze niet helemaal goed.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:33

Ik heb snel even de foto's bekeken en die van het spronggewricht zien er puntgaaf uit tov de foto's van mijn paard. Dat was echt dramatisch.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:04

De mijne heeft iets vergelijkbaars aan de voorkant van het spronggewricht. Daar zit ook een vochtbult. Hij had het ineens, hij stond toen 24/7 op de wei dus kan zich verstapt hebben oid. Hij is toen op de foto gegaan en dat was helemaal goed. Bleek dus bolspat te zijn en dat is onschuldig. Het rare is dat de ene dag de bult er wel zit en dan de andere dag weer niet. Hij is er nooit kreupel op geweest en het is alweer 11 jaar geleden dat hij toen op de foto is geweest.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 06:21

@Yvontheke: dat geeft me een goed gevoel. Hoewel het voor jou vast een moeilijke beslissing is geweest.

@cynthair: ja, daar heb ik ook wel wat over gelezen. Maar het is bij haar niet dat het de ene dag wel/niet zit. Nu staat ze natuurlijk al bijna 3 maanden op rust. We wandelen alleen en ze staat op de wei. Maar het blijft hetzelfde.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:20

Piephak?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 17:25

Ja, daar heb ik ook naar gekeken. Maar de verdikking zit niet echt op het hielbeen/knobbel, maar meer er om heen, voornamelijk aan de binnenzijde. Kan dat ook?
Laatst bijgewerkt door Gini op 19-05-15 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd