Welke brokken voor langere afstanden/actieve buitenritten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stagediver

Welke brokken voor langere afstanden/actieve buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 20:37

Hoi Hoi,

Mijn paard heeft 2 maanden een beetje zitten lantefanteren aangezien er eerst een diagnose was dat zijn ligamenten in zijn knie beschadigd waren, maar na verder onderzoek bleek dat hij onregelmatig liep doordat hij scheef op zijn benen stond. Is opnieuw bekapt en beslagen op de kliniek, en loopt nu weer goed. Omdat ik dus alleen maar stappend rechtuit reed, heb ik hem op Pavo condition gezet, nu rijden wij weer volop 5 a 6 keer per week, voornamelijk actieve buitenritten in het bos.

Nu wil ik hem op andere brokken gaan zetten, welke brokken geven jullie voor intensieve arbeid? Hij staat nu wel 24/7 op de wei en krijgt vitamine E excelent combinatie van Vitamine E, Selenium, L-Lysine en MSM

Afbeelding

koetjeboe

Re: Welke brokken voor langere afstanden/actieve buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:39

hoe lang en hoeveel km zijn je ritten. en hoeveel km per uur rij je gemiddeld

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:40

Je hebt van cavalor een meusli die heet endurix. Goed voor uithoudingsvermogen etc. Misschien kan je dat eens proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:41

Heel even voor de zekerheid; wat versta jij onder 'actieve buitenritten' en 'intensieve arbeid'?

Hoe lang rijd je, in welk tempo/wat voor afstand, en in wat voor omgeving? (In de berm, mul duinzand, heuvelachtig bos etc) ?

En hoe oud en groot is je paard, met wat voor karakter?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:42

Gewoon de condition? Mijn fjord loopt 6/7 dgn per week. 4 zowiezo 10 km alleen draf/galop.gemiddeld 10 km/u Verder longeren en bak werk. Krijgt alleen vitamine korrel, hooi gras en een kwart marstall faser light.

Puur op conditie dus

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 20:45

Ik zit dan toch wel gemiddeld rond de 15 km, denk ong 1,5 uur zo'n beetje?
Ik rij in het bos, zowel harde bospaden, als wat zwaarder zand :-)
Mijn paard is 14 pas geworden, en is 1,58 hoog :-)
Van karakter is die vrij koel, met rijden is die in begin wel rustig, maar als die beetje opgewarmt is loop hij wel stevig door :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:49

Dat klinkt als normale arbeid en niet intensief. Ik zou daar geen ander of meer krachtvoer bij in stoppen.
Waarom geef je die supplementen bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:51

15 kilometer in anderhalf uur, keertje of 5 per week, vind ik echt geen intensieve arbeid, daar zou ik niet extra voor voeren bovenop het basisrantsoen van ruwvoer en een klein schepje basisbrok voor de vitamines/mineralen.

Gewoon goed kijken hoe het paard zich ontwikkelt en daar wat op aanpassen. Maar op dergelijke matige arbeid hoef je imo echt nog niet heel specifiek te gaan voeren.

Waarom geef je al die supplementen?

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 20:53

We zijn momenteel aan het opbouwen :-) Aangezien we toch de endurance in willen gaan.
De suplimenten krijgt hij op verzoek van de dierenarts aangezien hij een weke rug heeft, en zijn rugspieren gespannen zijn.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:53

Ik geef naast onbeperkt ruwvoer 2x per dag sportbrok. Ik heb een kwpn merrie van 1.70.

Denk dat je ook goed moet kijken hoe je paard reageert en daarop inspelen. Als hij voldoende ruwvoer krijgt is het een kwestie van goed naar hem kijken. Hoe is de bespiering, blijft hij vol of valt hij wat in....en dan voer/hoeveelheid aanpassen.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 20:56

Shakir krijg nu 3 kwart kilo per dag. Dus dat valt opzich wel mee :-)

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 21:00

Moet wel zeggen sinds ik pavo condition geeft dat hij glimt als een spiegeltje :D

maar
Toepassing
Zeer geschikt voor paarden en pony’s die:

lichte arbeid verrichten zoals in basissport en/of recreatie
weinig energie nodig hebben
te heet worden van haver

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:02

die van mij doet het zelfde op half schepje corn muesli van marstall en een schepje force van marstall en als ze heeft gewerkt een half schepje amino muesli van marstal en dan laat ik de force weg.
Maar al ga je endurance rijden, heb je het gevoel dat je paard wat te kort komt.
Zo nee zou ik dit gewoon blijven voeren tm klasse 2 moet dat volgens mij prima kunnen

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 21:06

Niet echt dat hij wat tekort komt, maar wel dat hij wat slomig wordt om het zomaar te zeggen. Maar gaat natuurlijk nu ook 24/7 naar buiten :-) En normaal had hij dat nooit, ben namelijk verkast naar een andere stal. Dus misschien dat dat ook mee helpt :D

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:11

misschien eens iets voeren met haver er in. maar zou niet al giga hoeveelheden gaan voeren

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 21:19

koetjeboe schreef:
misschien eens iets voeren met haver er in. maar zou niet al giga hoeveelheden gaan voeren

Haha nee, dan heb ik denk een stuiterballetje :p

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:07

Eerst even laten wennen in de nieuwe situatie. En veel paarden worden inderdaad wat rustiger/tammer bij 24/7 buiten. Maar wat je aan krachtvoer nodig hebt (soort en hoeveelheid) hangt hoofdzakelijk af van de hoeveelheid en kwaliteit ruwvoer dat hij krijgt ten opzichte van de hoeveelheid arbeid. Hoe beter en voedzamer je ruwvoer, hoe minder je hoeft aan te vullen (op vit. en mineralen na).

Als je nu maar 3/4kg per dag geeft heb je daar ook nog wel wat ruimte om naar 1kg tot 1,5kg per dag te gaan. Anders kun je altijd overstappen naar een sportbrok. Binnen het Pavo assortiment zou dat voor endurancegericht werken EnergyControl worden. Of SportsFitmuesli.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:53

Marstall vito is ook een heel goed voer voor paarden die endurance of lange afstanden lopen.
In combinatie met Marstall wiesencobs of Wiesen fasern is het een aanrader.
Het geeft langzame energie, bevat geen zetmeel ( graanvrij) veel vitaminen E...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 05:51

Stagediver schreef:
Haha nee, dan heb ik denk een stuiterballetje :p

Heb je dat wel eens geprobeerd dan?
Mijn Ijslander kreeg bij de fokker voornamelijk haver gevoerd zoals alle paarden daar. Geen enkele stuiterbal hoor.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 06:27

ik zou ook niet té veel willen voeren van brok of muesli. de arbeid die je paard moet doen, moet prima kunnen met het voer dat je nu geeft.
ik voer marstall vito en healthy herbs ( beide graan,(zetmeel) vrij en laag in suikers. en daar loopt mijn ponytweespan gemiddeld 50km per week op, met 2 keer per maand ritten van 30-40km.

ze zijn super fit en actief en nooit nat na een rit. ook niet na 35-40km.
toen ik nog gewone muesli voerde had ik het idee dat ik meer moest voeren, ( meer als 1kg per dag), om ze fijn aan het lopen te hebben en werden ze steeds slomer. naar mijn idee omdat ze te veel granen/ zetmeel moesten verteren wat een paard veel energie kost.
nu ik dus vito en healthy herbs voer kunnen ze alle arbeid op hun sloffen/ hoeven :D super aan.
en dat met maar 500gr per pony per dag.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:19

Mijn pony loopt aangespannen zo'n 60 -80 km (gem. 15 km/uur) per week voor de wagen. Hij krijgt alleen maar gras en hooi. Voor de vitaminen en mineralen geef ik hem de liquihorse relax door het drinkwater. Dit kan ook over het voer. Voor een GRATIS voedingsadvies kun je altijd bellen met de mensen van liquihorse.