opgezette klieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

opgezette klieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 20:12

Een poosje geleden zijn we met de pony verhuisd naar een andere stal
in vele opzichten beter dan wat ze had

op een dag dat we er net 3 weken stonden trof ik haar aan op de paddock met enorme klieren bij de kaak (tot aan t oor dik)
dierenarts erbij, koorts,pijnlijk bij aanraken, metacam en ff binnen gehouden. Pony knapte snel om maar de bulten verdwenen niet
Weer DA gebeld na 2 weken maar die zei, kan maanden duren alvoor dat zakt. Ok prima, we geven het even
Ze waren wel wat afgeslankt maar nooit weg gegaan ,maar goed DA zei maanden. En we zijn pas 2 maanden verder. Kon ook door de verandering van voer komen, maar ze krijgt alleen maar voordroog en verder niets

Vandaag haal ik haar van de wei af en hoppa weer volle dikke klieren. Weer gevoeld maar ditmaal niet pijnlijk, kan gewoon inbuigen en geen koorts
Nu ga ik morgen maar weer de DA bellen

maar heeft iemand ervaring hier mee? Een stalgenoot zei misschien vetbulten door de wei? (we zijn aan het overwennen en staan enkele uurtjes op een klein stukje land)
Ik ben zelf even het spoor bijster,vooral omdat de DA vorige keer al weinig erover kon zeggen.

Flyskyhigh

Re: opgezette klieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:56

Ik heb zelf ervaren dat paarden dit vaak hebben nadat ze van de wei komen.
Misschien kan je eens bij de andere paarden kijken die op de wei staan of net van de wei komen, of ze dit ook hebben.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 07:19

Nee,zo dik heb ik het bij andere paarden nog niet gezien en ze komen dagelijks in handen ivm binnen en buiten zetten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 15:21

Nou idd gevulde speekselklieren volgens de DA, komenden van een bepaald plantje of van kort gras en veel met het hoofd naar beneden staan
Kan verder gelukkig geen kwaad :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:22

Klopt mijn paard heeft dat ook heel vaak als ik hem van de weide haal, trekt dan langzaam weer weg.
Lijkt soms net een hamster :o

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:25

Die van mij heeft dat een weekje geleden ook gehad, ik schrok me tepletter toen ik op stal kwam.

dit is na een dagje weer weg, vooral wat masseren

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:30

Komt meestal van kort gras eten dan kauwen ze minder en dan wordt er dus minder speeksel aangemaakt meestal met wat hooi trekt het dan weer zo weg.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 19:33

nannyrana7 schreef:
Komt meestal van kort gras eten dan kauwen ze minder en dan wordt er dus minder speeksel aangemaakt meestal met wat hooi trekt het dan weer zo weg.

ze staat halve dagen op t landje en daarna gaat ze over naar de paddock met hooi, maar t blijft aanhouden dikker