Hoelang afwachten of direct naar de veearts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Hoelang afwachten of direct naar de veearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 19:00

Hoelang zouden jullie wachten met naar een veearts gaan met het volgende paard?;

Het betreffende paard loopt sinds een aantal dagen niet goed, hij is niet zo kreupel dat hij op drie benen loopt maar hij loopt absoluut niet zuiver.
Hij staat nu op rust, maar komt wel buiten op het land.

Het paard heeft in het verleden een peesblessure gehad maar was hier wel volledig van hersteld, is er kans dat de peesblessure terug is?

Is het verstandig om hem nog even rust te geven of kan er beter zo snel mogelijk een veearts bij komen?

Alvast bedankt!

Lady24

Re: Hoelang afwachten of direct naar de veearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:21

Je kunt altijd even telefonisch contact opnemen, die kan dat vast het beste zeggen!

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:01

Ik zal persoonlijk de hoefsmid/dierenarts langs laten komen. Je hebt je paard nu al even stil gezet en hoe ik het lees is er geen vooruitgang. Dan zou ik persoonlijk even iemand langs komen laten kijken die er verstand van heeft! :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:37

Gezien het al een aantal dagen is en hij een verleden heeft van peesblessure zou ik niet te lang wachten.

Beter de DA er een keer te veel bij dan een keer te weinig ;)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:46

Op dag 1 naar de dierenarts rennen voor "een beetje onregelmatig" zou ik zelf niet doen (ja, of hij moet echt op 3 benen staan natuurlijk, maar dat is een heel ander verhaal). Een paar dagen afwachten kan vast geen kwaad, maar gezien de vroegere peesblessure is het wellicht verstandig dat hier sowieso nog eens een DA naar kijkt. Of dat dan vanavond gebeurt of vrijdagmiddag, dat zal vast ook geen enorm verschil maken, en een paar dagen extra rust hebben vermoedelijk ook niet veel toegevoegde waarde. Gewoon kijken wat er in jouw agenda past dus :)

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:50

Ik zou zelf eerst de hoefsmid bellen, doe ik altijd bij onregelmatig/kreupelheden. Als die niets kan vinden en het wordt niet beter bel ik een dierenarts.

TS; Wat heb je gedaan de dag voordat je merkte dat het paard niet lekker liep? Zwaar getraind? Of kwam het paard gewoon ineens zo uit de wei?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:54

zeker met zo'n verleden, meteen goede dierenarts bellen en laten scannen, dan weet je het meteen.
juist 'een beetje onregelmatig' kan ernstiger zijn dan ineens op 3 benen lopen (dan heb je vaak een onschuldige hoefzweer ofzo).

een paard met een (beginnende) peesblessure zal eerder licht kreupel lopen dan heel heftig... ik zou niet wachten tot het dalijk (ook omdat hij wel op het land staat) erger wordt, nu valt het misschien nog mee en is het relatief snel opgelost als het de pees weer is.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:58

Hoe lang ik zelf zou wachten hangt van mijn paard af. Als ze gewoon net zo fris en fruitig is als normaal en alleen wat onregelmatig loopt dan wacht ik een dag of 5 met de DA. Mits de klachten niet progressief zijn. Als de klachten progressief zijn en/of paardje is niet helemaal in haar 'hum' dan al eerder (3 dagen).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:00

Een beetje onregelmatig paard zet ik eerst 2 weken stil. Dat advies krijg je ook 9 van de 10x van de dierenarts, dus dat scheelt weer een ritje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:12

Op hetzelfde been kreupel als dat je eerder een peesblessure hebt gehad, en niet stokkreupel, zou voor mij aanleiding zijn om juist NIET af te wachten, maar meteen te bellen of ze even kunnen komen scannen. Als het weer een peesblessure is, kun je er maar beter snel bij zijn.

Hoefsmid bel ik bij acute zware kreupelheid waarbij ze echt op 3 pootjes lopen, waarbij je een pulserende ader voelt in de kootholte, of waar warmte in de hoef of direct erboven zit. Dan heb je goede kans op een hoefzweertje en daarvoor heb ik liever m'n smid dan de veearts.
Maar bij een kansje dat het (weer) een pees is, neem ik geen risico en zou ik ook niet afwachten.