De strijd tegen de kilo's.. HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

De strijd tegen de kilo's.. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 16:08

Hallo bokkers!

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. Zolar is te dik, niet zo'n beetje ook, hij is mega dik.

Even een kort verhaaltje.
Zolar wordt dit jaar 13. Toen hij 9 was hebben we hem zadelmak gemaakt. 2 jaar geleden werd hij blind aan zijn linkeroog. De oorzaak hiervan is maanblindheid. Hierdoor heeft hij een jaar op wei gestaan. Inmiddels wordt hij weer gereden en het gaat prima!

Nu is het zo dat hij zijn kilo's gewoon NIET kwijtkomt. We werken er hard voor, maar het mag niet baten.

Voer:
2 x per dag 1/4 schep zemelen, hij heeft best gevoelige darmen en hier doet hij het super op! Hij staat overdag niet op gras. 3 keer per dag krijgt hij een klein plukje hooi.

Arbeid:
Zolar wordt 4 keer per week gereden, ongeveer een half uurtje / drie kwartier. 1 keer per week wordt hij gelongeerd.

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heeft iemand misschien tips of ideeën hoe Zolar de kilo's makkelijker kwijt kan krijgen? Ik vind het namelijk best sneu voor hem, tijdens het rijden voel ik echt dat hij last heeft van zijn zware buik...!

Alvast bedankt! :Y)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:09

Minder eten geven. Hooi in een slowfeeder en meer beweging. Dus 5x per dag een week oid.

edit: per week dus haha.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 17-05-15 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:11

MarlindeRooz schreef:
Minder eten geven. Hooi in een slowfeeder en meer beweging. Dus 5x per dag een uur oid.

Je paard 5 uur trainen op een dag?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:13

Chiave schreef:
MarlindeRooz schreef:
Minder eten geven. Hooi in een slowfeeder en meer beweging. Dus 5x per dag een uur oid.

Wandelen is dan ook al beweging natuurlijk he. ;)

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:14

Ik zou 'm meenemen op lekker lange ritten naar buiten. Natuurlijk opbouwen wat betreft conditie, en je kan best heel veel stappen, hij hoeft helemaal geen topsport te leveren, maar het zou mooi zijn als je 'm bijvoorbeeld twee keer per week echt een paar uur mee kan nemen naar het bos. Dat helpt bij mijn (halve) fjordje erg goed tegen de kilo's.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:14

Ik bedoel per week haha.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:15

Chiave schreef:
MarlindeRooz schreef:

5 dagen en uur per dag.

maar ts wat hieboven ook staat van de slowfeeder en misschien s'ochends longeren en s'middags rijden. hier krijgen de paarden 2 uur per dag ongeveer beweging en voorderest staan ze op het weiland.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:16

MarlindeRooz schreef:
Ik bedoel per week haha.

Ik denk al. :') Die gaat nog wat litertjes zweten.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:18

Hoeveel ruwvoer krijgt hij? Je schrijft 4 x per dag een klein plukje hooi. Hoeveel is dat in kilo's?
Daarnaast zou ik eerder minderen op kracht- dan op ruwvoer (al bevat zemelen ook niet erg veel energie).

Op de foto's vind ik hem helemaal niet zo dik, zijn de foto's oud? Kan je in dat geval een recente foto plaatsen?

Het klinkt alsof hij helemaal niet veel te eten krijgt. Meer verbranden dan opslaan in vet is de manier om af te vallen. Daarvoor moet hij meer bewegen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:19

En met buitenritjes steeds stappen - hard draven - stappen - hard draven. Intervallen dus, daar krijgen ze conditie van en dat is veeeeel zwaarder dan op 1 tempo. :j

Gini

Re: De strijd tegen de kilo's.. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:51