slokdarmverstopping door biks?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

slokdarmverstopping door biks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 12:37

Zit momenteel even met mijn handen in het haar. Jarenlang subli basisbrok + basismuesli gevoerd zonder ook maar 1 probleem. Later een tijdje cavalor gevoerd en van de winter terug overgestapt op subli.

Toen begon de ellende.. Mijn pony kreeg een dikke slokdarm verstopping tijdens het eten. Hebben het op pech gegooid, zijn tanden waren niet zo goed meer door ouderdom en hij was verzwakt door ziekte.

Maar een paar maanden later was het prijs bij mijn paard... Ook tijdens het eten. Gebit helemaal in orde. Maar eet vrij gulzig dus ook op pech gegooid. Tot gisteren. Pony die bij ons gestald staat slokdarm verstopping bij het biks eten...
Deze pony eet niet gulzig en ook zijn tanden zijn in orde.

3 x in een paar maanden tijd slokdarm verstopping bij 3 verschillende paarden en allemaal bij het biks eten. Ik geloof nu dus ook niet meer in gewoon pech en ben gewoon bang om ze hun biks te geven...

Kan dit echt aan het voer liggen? Terug overstappen op cavalor? Ander merk?

Heb even geen idee wat te doen..

Brainless

Re: slokdarmverstopping door biks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:42

Wat krijgen ze voor de rest te eten en hoe vaak.

Ik ken het alleen bij paarden die een tijdje zonder ruigvoer staan en dan als eerste brok gevoerd worden.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:43

Hebben ze niet eerder al buiten iets gegeten wat al verstopt maar bij het eten van biks verergerd en dan pas problematisch wordt?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:43

Mijn paard heeft dit ook enkele keren gehad van subli brok, ik ben overgestapt naar pavo en nooit ergens weer last van gehad. Of het puur aan het merk ligt durf ik niet te zeggen, maar wel bijzonder dat ik na mijn overstap nooit geen verstopping meer heb gehad.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:46

Zijn de korrels dikker/dunner/langer/korter/zachter/harder dan de vorige biks?

Heb het wel eens gezien dat er een ander merk biks gegeven werd, iets ander formaat en een paard kreeg er een slokdarmverstopping van.
Eigenaar is stampvoetend met zak biks en dierenartsrekening terug naar winkel gereden. Terug naar oude merk en geen problemen meer.

Het is dus wel mogelijk.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:47

Mijn pony heeft het ook 1 keer gehad. Ik geef er nu luzerne door heen en doe er lijnzaadolie er overheen. Ik heb pavo basis brok en pavo muesli en pavo luzerne. Nou hij heeft er geen last meer van.

Met luzerne moeten ze langer kauwen en is goed voor de spijsvertering.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 12:51

Ze lopen een hele dag op de wei en in de winter hebben ze onbeperkt hooi.

De brokken zijn wel kleiner als die van cavalor.

Ze staan in een wei aan een weggetje waar veel wandelaars voorbij komen en er word wel eens brood over de draad gegooid. Zeg er altijd iets van als ik dat zie maar of dat de oorzaak is? Ik weet het niet...