Ik open toch maar een topic, niet alleen voor steun en inzichten, maar ook voor het informatieve gedeelte. Dit is namelijk iets waar wij niks over kunnen vinden in het Nederlands. Er zijn alleen artikelen te vinden in het Engels.
Hier komt het hele verhaal;
Op 9 januari 2015 hebben wij(mijn opa en ik) een ongeluk gehad met onze tinker. De zweng is gebroken en Saar is los gekomen van de kar. De kar stond vlak daarna ineens stil, waarop Saar er vandoor gegaan is. We weten niet precies wat er gebeurd is terwijl ze los gelopen heeft. Gelukkig is ze snel terug gekomen en heeft mijn opa haar kunnen pakken. Hij vertelde dat een deel van de zweng(welke nog vast zat aan de streng) om haar achterbeen gewikkeld zat. Ook was haar bit helemaal vervormd.
Mijn opa en Saar zijn door iemand opgehaald met de trailer en toevallig was er een dierenarts op stal welke haar bekeken heeft. Zij gaf aan dat er nu nog niet veel te zien was, ze kreeg pijnstillers en haar schouder werd 2 keer per dag ingesmeerd met traumeelgel. Ze moest 2 keer per dag 10 minuten stappen om alle spieren toch een beetje in beweging te houden, ook heeft ze na ong 2 dagen boxrust overdag op de paddock gestaan.
De eerste dagen was het stappen erg moeizaam, ze wilde liever niet bewegen en liep ook goed kreupel. Wel werd het beter zodra ze even liep en alles opgewarmd was.
Na een maand liep ze al weer een stuk beter en zijn we rustig begonnen met iets meer beweging. Wat grondwerk en lekker stukken stappen. Saar zat goed in haar vel en had erg veel energie.
15 februari werd ik gebeld door mijn opa en oma, Saar zou ineens 2 'deuken' in haar linker schouder hebben. Ook wilde ze rechtsom liever niet lopen.
16 februari was ik op stal en heb ik filmpjes en foto's van haar schouder gemaakt.
Foto linker schouder

Foto rechter schouder

Filmpje linksom
Filmpje rechtsom
We hebben vervolgens contact opgenomen met de dierenarts, welke 24 februari langs gekomen is. Na een aantal onderzoeken en goed bekijken hoe Saar liep, wist zij ons te vertellen dat er een zenuw in haar halswervel beschadigd of 'kapot' is. Dat betekent dat de infra- en supraspinatus zijn 'verdwenen', deze hebben dus geen volume en geen functie meer.

We kregen te horen dat Saar rustig aan moest doen. We zijn dus verder gegaan met wat grondwerk en stappen in de bak en op het harde. Saar had onwijs veel energie en gaf duidelijk aan dat ze goed in haar vel zat.
Zo zijn we ongeveer anderhalve maand bezig geweest.
14 april kwam de dierenarts weer langs voor een controle. Ze was erg tevreden hoe Saar liep, ze liep niet meer kreupel en had de verandering goed opgevangen. We mochten weer rustig verder gaan met wat longewerk en na een week of 2 konden we gaan kijken hoe Saar het op zou vangen als er voor het eerst weer iemand opging. Dit moest heel voorzichtig gebeuren, omdat het zo maar kon zijn dat de schouder, door de extra belasting, instabiel zou worden. Als dit zo zou zijn, moesten we er meteen vanaf. Dan zou het nog te vroeg zijn.
Maar vanaf ongeveer 19 april vond ik Saar wat veranderen in gedrag. Ze was sloom en had ook iets verhoging.
Echter kwam 25 april haar hengstigheid door, het echte slome en de verhoging zijn waarschijnlijk daar aan te wijten.
19 april heb ik deze filmpjes gemaakt
Filmpje linksom
Filmpje rechtsom
Echter bleef ze sinds de 19de wat sloom. Saar is best een hittepetit, maar dit was sindsdien niet meer zo aanwezig. Ook viel het ons op dat ze op het harde niet helemaal 100 liep.
Het longeren hebben we dus weer teruggeschroefd en voor het eerst erop hebben we ook voouit geschoven.
3 mei ben ik samen met mijn opa gaan filmen hoe ze liep. Je merkt echt duidelijk dat ze na de eerste 2 minuten draf slechter gaat lopen. Linksom is er niet zo veel van te zien, maar rechtsom zie je haar compenseren in haar halshouding. Ook op het harde gaat ze slechter lopen naarmate ze vaker draaft.
Hierbij een filmpje van 3 mei. Dit is het laatste fimpje wat gemaakt is, hier loopt ze dus het slechtst.
Filmpje rechtuit op het harde.
Wat ik vooral heel opvallend vindt, Saar liep voorheen altijd het liefste op het harde, zodra ze de keuze berm of weg had, dan liep ze op de weg. Je ziet in het filmpje ook heel duidelijk dat ze heel erg naar de berm trekt. Op het gras liep ze ook wel wat beter, maar het was nog steeds niet zuiver.
Wij gaan morgen, maandag 18 mei, naar Utrecht. Saar zal dan een nachtje blijven, ze gaan dinsdag 19 mei een EMG onderzoek doen. Ze gaan dan kijken of de zenuw alleen beschadigd is of dat de zenuw echt kapot is.
Ook gaan ze als het goed is haar kreupelheid bekijken.
Wij willen maandag een gesprek hebben met de arts. Ik zal dan ook vragen of we aanwezig kunnen zijn bij de onderzoeken.
Ik ben van plan om in dit topic updates te geven, ook om zelf bij te kunnen houden hoe het gaat. De dierenarts welke ons geholpen heeft gaf aan dat dit een 'interessante' blessure is, ook zij had er geen ervaring mee.
Het is een lang verhaal geworden, maar ik heb geprobeerd de situatie zo duidelijk mogelijk te schetsen. Als jullie nog meer informatie of filmpjes willen kan dit altijd gevraagd worden!