Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
EliseLukas schreef:Mijn stevige pony heeft sinds de weidegang ontzettende diarree. Nu heeft een stalgenoot ontdekt dat bietenpulp hier goed tegen werkt. Alleen is mijn pony al fors en hij moet niet aankomen.
Ik zie in topics dat bietenpulp een dikmaker is. Ik lees ook dat er 5% suiker in zit en geen zetmeel. Wat zit er dan in dat ze er zo van aanzetten? Want als ik op de site van pavo lees is het ook geschikt voor paarden met hoefbevangenheid. Dit lijkt een beetje tegenstrijdig.
pleiada schreef:Ik geef mijn paarden sinds dit jaar ook elke dag een beetje Bietenpulp en hierdoor hebben ze geen dunne mest en hebben ze ook geen opgeblazen buiken meer..Ik denk dat het best goed is om te geven,zeker als het helpt tegen diaree..Steeds diaree zorgt denk ik voor geïrriteerde darmen en een mindere darmflora en dat lijkt me de kans op hb weer te kunnen vergroten..
Citaat:Omdat bietenpulp een bijproduct van de suikerindustrie is, wordt vaak gedacht dat het veel suikers bevat. Dit is echter een fabel. Bietenpulp bevat ca. 7,8% suiker en zetmeel. Dit is relatief weinig voor een product met zo'n hoge voedingswaarde. De meeste voeders met een hoge voedingswaarde bevatten weinig vezels en hogere gehalten aan suiker en zetmeel. Bietenpulp is door deze unieke combinatie zeer geschikt voor koolhydraatarme rantsoenen.
Voor welke paarden?
Bietenpulp als onderdeel van het rantsoen is geschikt voor vele paarden: oudere paarden, magere paarden paarden met maagzweren, stofwisselingsziekten(hoefbevangenheid, EMS en insulineresistentie). Voor paarden die een slechte kwaliteit hooi of kuilgras krijgen, kan bietenpulp een constante, voordelig en handige aanvulling in het rantsoen zijn.
safina schreef:EliseLukas schreef:Mijn stevige pony heeft sinds de weidegang ontzettende diarree. Nu heeft een stalgenoot ontdekt dat bietenpulp hier goed tegen werkt. Alleen is mijn pony al fors en hij moet niet aankomen.
Ik zie in topics dat bietenpulp een dikmaker is. Ik lees ook dat er 5% suiker in zit en geen zetmeel. Wat zit er dan in dat ze er zo van aanzetten? Want als ik op de site van pavo lees is het ook geschikt voor paarden met hoefbevangenheid. Dit lijkt een beetje tegenstrijdig.
Bietenpulp bevat een hoog gehalte aan licht verteerbare vezels. Deze vezels fermenteren in de darmen van het paard en daar komen vetzuren door vrij. En deze vetzuren zijn een energiebron.
Dat is dus een heel andere energiebron dan koolhydraten, zie uit zetmeel en suikers komen. En daarom ook een veiligere energiebron voor paarden met insulineresistentie dan producten die veel suiker en zetmeel bevatten.
http://www.equinews.com/article/beet-pu ... bre-horses
Koper schreef:Waar haal ik wat vandaan?
Koper schreef:Dat bietenpulp pas in de dikke darm wordt afgebroken en dat het daarom wordt omgezet in vluchtige vetzuren waar het paard minder efficiënt energie uit kan halen? Dat is gewoon een feit
safina schreef:Het is namelijk Volgens mijn bronnen zo dat juist producten die zetmeel bevatten kunnen leiden tot koliek en darmstoornissen.
Verder hoef je niets van me aan te nemen hoor maar ik heb geen zin om ze weer op te zoeken. Dat heb ik al eens gedaan. En dat kun jij ook. Doe zelf je huiswerk zou ik zeggen.