horsefood Fryske hynder brok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

horsefood Fryske hynder brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 22:35

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met deze brok? En loopt je Fries hier echt beter op. Een Fries heeft minder uithoudingsvermogen en verzuurd sneller. Deze brok is speciaal voor de behoefte en ondersteuning van de Fries.
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen.

Mocht je ander voer hebben waar jou fries het goed op doet met name voor de verzuring, weinig eiwitten, en langzame energievrijlating, hoor ik dat ook graag!

troi

Re: horsefood Fryske hynder brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:37

Dit product ken ik niet maar wel de mueslis van horsefood. Deze zijn erg laag in suiker. Mn de omega3 power mix bevalt mij erg goed. Geen idee hoe het zit met de eiwitgehaltes maar het is vetrijk dus energie komt langzaam vrij.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 22:41

Ja die sprak me indd ook aan!Alleen daar zit dan weer niet in wat in de Fryske zit qua verzuring. Ik heb een jonge Fries die nu net gereden is, met name bij hem ben ik bang voor verzuring.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:42

Als ik me niet vergis gebruikt een kennis van mij deze brok voor haar Fries en ook stalgenoten van haar gebruiken dit voor hun Friezen. Ze zijn er erg tevreden over. Ik gebruik Healthy Herbs brokken van voergezond, mijn leverancier is puurpaardenvoer. Ik voer de variant met meeste energie en kruiden en mijn Fries doet het er super op. De mok waar we al jaren tegen strijden is zo goed als verdwenen zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen. Ze is ontzettend goed te rijden met veel energie maar niet nerveus of rillerig. Ze zit super in haar vel, onlangs zonder problemen bijna 30 km gereden tijdens een Enjoy the ride in vlot tempo. Echt een aanrader!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 22:44

Ik ga dat voer ook eens bekijken. Klinkt goed.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:47

Als je interesse hebt in vrij basic voer, laag in suiker en zetmeel, dan zou je ook de happy summer mix van horsefood kunnen bekijken. Dat zit eigenlijk tussen vitaminebrok en muesli in. Met 10% suiker en zetmeel.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 07:21

Ja er moet wel weer genoeg in zitten voor spieropbouw en uithoudingsvermogen, dus het moet ook weer niet te basic zijn.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 07:28

Ik heb deze brok ook een tijdje gevoerd. Mijn fries kreeg er een allergische reactie op. Hij krijgt nu superfit horse brokjes. Daar ben ik tot nu toe echt tevreden over

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 07:57

Ik heb ook een fries en voer de omega 3 muesli en xp brok van horsefood. Zag met de xp brok en frysk brok niet heel veel verschillen. Ben echt heel tevreden over het merk!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 08:06

Ms rare vraag maar heeft een Fries specifiek speciaal voer nodig?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 08:28

Een Fries heeft minder longinhoud, en verzuurd sneller dan bijv een Kwpner. Aangezien mijn fries in een opbouw fase zit, wil ik hem goed ondersteunen met betrekking tot voer. Hij mag alleen hooi en geen eiwitrijke kuil ivm gevoelige darmen. Dus wil dat hij genoeg vitaminen en mineralen uit brok kan halen. Hij staat wel op gras dus daar haalt hij nu ook wel wat uit.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 08:31

_Zsazsa_ schreef:
Ja die sprak me indd ook aan!Alleen daar zit dan weer niet in wat in de Fryske zit qua verzuring. Ik heb een jonge Fries die nu net gereden is, met name bij hem ben ik bang voor verzuring.

Brok helpt niet tegen verzuring. De juiste training wel. Hier alle Friezen op een normale manier getraind. En heb ze nog nooit met verzuring gehad. Gewoon normaal opbouwen, dan krijgen ze ook genoeg longinhoud.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 08:36

Mijn veearts zei dat er wel voer bestaat om jonge paarden te ondersteunen tegen het verzuren. Ik lees ook dat friezen veel baat hebben een goede stap warming up. En tussendoor ook wat meer adempauzes nodig hebben. Dit is mijn eerste fries en ik merk toch veel verschil met mijn jonge Kwpners. Daarom wil ik hem niet overbelasten, en steunen waar nodig is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 08:41

Dierenartsen zeggen wel vaker iets wat nergens op slaat qua Friezen. Wij hebben al een dikke 30 jaar Friezen. En kan je zeggen. Die hebben nog nooit last gehad van verzuring en weinig longinhoud. Ook niet toen we ze aan het beleren waren. Je moet gewoon, net als bij alle andere jonge paarden, op tijd stoppen met trainen. En niet direct al een dik half uur tot een uur intensief willen rijden. Want dan krijg je dus bij alle jonge paarden verzuring. Bij een jong paard is een 15 tot 20 minuten en 3 à 4 keer per week meer als genoeg. Plus veel afwisseling in de training, houdt ze ook fris in het koppie.

De meeste mensen willen met een jong paard, of dit nu een Fries, Haflinger of KWPN-er is. Veel te snel van stapel lopen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 08:43

Voor verzuring is volgens mij (ben geen expert) mn een hoger vit e gehalte belangrijk. Als je fries gevoelig is zou ik de suikers echt laag houden, dan vallen alle brokken af. Waarom niet een arme basismuesli voor de vitamine (zoals de happy summer mix das bijna vergelijkbaar met vit korrel) icm de omega3 mix voor de kracht? Dat werkt voor mijn wat luie en gevoelige quarter geweldig. Net wat energieker zonder heet te worden.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:41

Als je je paard wilt ondersteunen in verzuren dan moet je het met een supliment doen Pharma Horse Vitamine E Excellent bijvoorbeeld, die voer ik dan zelf :-)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 09:01

Ik ga vanmiddag even naar een horsefood verkooppunt en dan zal ik eens kijken naar de omega met eventueel een goede muesli.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:38

Ik voer (naast sportbrok en pure haver) omega 3-6-9 van Subli bij. Paard komt hierdoor mooier in de spieren en heeft meer energie. Daarnaast lijkt het ook goed te helpen tegen het schuren.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:25

Extra omega- 6 en omega- 9 toe voegen aan het voer is niet handig omdat de meeste paarden dit al te veel binnen krijgen via het voer. Sterker nog, omega- 6 (linolzuur) werkt zelfs ontstekingsbevorderend en juist daarom is het zo belangrijk om alleen omega-3 (ontstekingsremmend) bij te voeren en géén extra omega-6 te geven aangezien dit al meer dan voldoende in het voer zit.

De meeste omega 3-6-9 producten bevatten omega-3 op basis van planten (alfa-linoleen zuur) en wel in zo’n kleine hoeveelheid (meestal vanaf 0,03 procent) dat het eigenlijk niets tot vrijwel niets doet.
Plantaardige oliën bevatten alleen alfa-linoleenzuur (ALA) en geen EPA en DHA. Een paard zal dus zelf de ALA moeten omzetten naar dierlijke omega-3 (DHA en EPA) en dit is niet efficiënt, denk aan slechts 5% tot 10%.
Je kunt eens kijken naar Effektri, bevat als enige omega-3 olie EPA en DHA in de juiste verhouding en het paard hoeft dus niets zelf om te zetten waardoor Effektri een stuk sneller en efficiënter werkt.