Paard levensgevaarlijk => Tumor op eierstok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Paard levensgevaarlijk => Tumor op eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 17:05

Hey iedereen,

Ik heb nog niet zo'n leuk paardenverleden gehad.
Een jaar geklungeld met mijn eerste paard, Becky, alles geprobeerd om het toch maar te doen slagen en uiteindelijk besloten dat het niet ging tussen ons en haar verkocht. Ik heb onlangs haar nieuwe eigenaar nog gesproken, ze hebben erg veel plezier met elkaar en ondanks een hoger bod wilt hij haar gewoon niet wegdoen. Ze staat 24/7 buiten met een vriendje en doet praktisch alleen boswandelingetjes. Zij kon dus niet beter terecht zijn gekomen :D

Daarna heb ik Zahire gekocht, wat in het begin een zeer geslaagde combinatie leek.
Tot de problemen begonnen...

Van de ene op de andere dag is ze beginnen steigeren, en niet een beetje maar hóóg. Ze meende het.

Eerste wat mij te binnen schoot was misschien last van iets. Dus natuurlijk iedereen erbij gehaald. Zahire is onderzocht door 2 dierenartsen, we dachten eerst dat het misschien aan een maagzweer lag, daar medicatie voor gegeven. De medicatie heeft absoluut geholpen, maar niet aan het gedrag. Het heeft er wel voor gezorgd dat ze nu ein-de-lijk uit zichzelf redelijk op gewicht blijft i.p.v. dat ik haar veel moet bijvoeren, dus er zal inderdaad wel een maagzweer gezeten hebben. Blij dat die weg is.
Echter geen verbetering in het gedrag. Tegelijkertijd heb ik er een osteopaat bijgehaald. Ze zat zéér lichtjes vast, hij heeft haar even losgewerkt maar het vastzitten was zo miniem dat het gedrag daar volgens hem niet aan kon liggen.
Zowel DA's als osteopaat: ligt aan het karakter, harder doortrainen en zeer streng zijn.

Vooruit, daar dan op gewerkt onder begeleiding van een grondwerkinstructrice. Een maand enkel grondwerk gedaan, daarna blijven grondwerken maar af en toe het rijden erbij gepakt, 1/2x per week (tijdens het rijden heeft ze nooit iets misdaan), dit leek even verbetering te geven, maar al snel was het erger dan ooit tevoren met het verschil dat ze nu niet alleen boven je hoofd steigerde, maar ook nog in galop recht op je afkwam waardoor ik zelfs een keer de piste heb moeten uitlopen om mijn eigen vege lijf te redden.

Ik was ten einde raad... Het enige dat ik nog kon bedenken was de hengstigheid (stond al 2 maand hengstig). Ik heb toen een besluit genomen: ik zou ze op regumate zetten en kijken of dat hielp. Was ze niet meer hengstig en het gedrag bleef, dan zou ik haar verkopen als fokmerrie. Iemand die ik ken had zelfs misschien al interesse.
Tegelijkertijd heb ik mijn DA gezegd dat ik wilde dat ze een scan van de eierstokken nam, omdat ik gelezen had dat cystes op de eierstokken ook zulk gedrag konden uitlokken.
Regumate had ik direct, voor scannen een weekje moeten wachten. Eenmaal ze uit haar hengstigheid kwam, was het iets beter maar niet wat het ooit geweest was. Ik vreesde er dus voor dat dit gedrag allemaal door mij kwam, dat ik niet geschikt was als baasje voor Zahire... Mijn zelfvertrouwen was simpelweg niet bestaande meer. Eerst Becky die zo hard veranderd is, nu Zahire... Ik nam het besluit dat als ik Zahire moest wegdoen, dat ik ermee ging ophouden en dat er geen paard meer ging komen, want ik kon ze blijkbaar toch alleen maar allemaal naar de vaantjes doen.
Eindelijk, het moment van de scan. Zahire goed verdoofd, DA kende ze al, eerst opgevoeld. DA had ze met haar kont tegen de stalplaat gezet, zodat als ze iets zou doen, dat het toch al niet tegen haar zou zijn. En ja, Zahire was zo zwaar verdoofd dat haar hoofd tegen de grond kwam en ze nog amper wilde bewegen, maar eenmaal dat de DA erin ging met haar hand, was het prijs. Stampen en bokken. Gelukkig dat die wand ertussen zat...
Nog extra een praam erop en toen ging het beter. Ineens mijn DA aan mij: kan het zijn dat ze drachtig is? Eeeeuh, tenzij de vorige eigenaresse iets gedaan heeft waar ze mij niets van verteld heeft, normaal niet... Scanapparaat erbijgepakt, en ja, prijs. Een harde massa te zien die er niet hoorde te zijn...

Dag erna meteen afspraak gemaakt met de paardenkliniek in Merelbeke en daar konden we heel snel terecht. Waarvoor dank! Inderdaad zoals we al dachten een tumor op de eierstok. Het goede nieuws is dat het nog een relatief kleine van 9 centimeter is, die ze er gemakkelijk uit kunnen halen. Ze gaat onder plaatselijke verdoving staand geopereerd worden met een klein sneetje in de flank, wat ook de recoveringperiode een stuk kleiner maakt (4 weken eer ik terug mag beginnen rijden). Eindelijk eens wat goed nieuws dus!
Ze konden niet meteen opereren, dus paard een week mee terug naar huis.

De beschrijving van zo'n tumor die gedragswijzigingen kan veroorzaken: "Deze tumor zelf geeft nog eens extra hormonen aan de merrie af. Hierdoor krijgen ze een grote dosis hormonen in hun lijf, en kunnen ze van gedrag veranderen. De merrie kan zich van de ene op de andere dag gedragen als een hengst, er zijn er zelfs die volledig onhandelbaar worden"
Helemaal de beschrijving van Zahire's gedrag... Mijn instructrice die hielp met grondwerk heeft vaak gezegd: "het is alsof ik een hengst voor me heb staan".

Symptomen van deze tumor zouden vooral aan de hengstigheid kunnen opgemerkt worden. Ik had natuurlijk weer een tegengesteld geval namelijk dat mijn merrie hengstig werd en hengstig blééf. Zij was al twee maanden nonstop hengstig voor wij begonnen zijn met de Regumate (hier zijn we ook zodra we wisten dat het een tumor was meteen mee gestopt voor haar gezondheid). In de meeste gevallen wordt de merrie niet meer hengstig.
De merrie kan ook zeer plotseling van gedrag veranderen.
In slechtere gevallen, als de tumor al zeer groot geworden is, kan de merrie hierdoor regelmatig koliek aanmaken. Dit was gelukkig bij ons nog (lang) het geval niet...

Ik hoop dat dit mensen in de toekomst misschien kan helpen, deze uitleg.
Zahire gaat nu vandaag de kliniek binnen, we gaan haar binnen een uurtje opladen. Dinsdag wordt ze geopereerd, ze moet een weekje blijven en dan mogen we haar terug gaan ophalen. En dan de revalidatieperiode in.
Ik ben héél erg benieuwd hoe ze er gaat uitkomen en hoop dat ik spoedig mijn lieve engeltje van vroeger terugheb... Dat ze snel verlost is van al die rottige hormonen in haar lijf en dat ze zich snel weer op en top voelt...
Laatst bijgewerkt door Narcissa op 16-05-15 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Seltje

Re: Paard levensgevaarlijk => Tumor op eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:10

Ik wens je een goede herstelperiode voor Zahire, wat een verhaal zeg.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:26

Pfft, fiks verhaal, en heel goed dat je om een scan gevraagd hebt. De kans dat zoiets onopgemerkt blijft is vrij groot lijkt me.

Ik hoop dat ze de operatie goed doorstaat, en dat ze daarna lekker snel opknapt, en dat het nare gedrag wegblijft.

Ze heeft duidelijk echt echt niet goed in haar vel gezeten.

Kleine tip van iemand met een chronisch maagpatient-paard:
Paarden die gevoelig zijn voor maagzweren, willen ze wel eens terug krijgen.
Met name stress, pijnstillers, en een langere periode geen ruwvoer kunnen daar funest voor zijn.
En laten dat bij een operatie nu net 3 risicopuntjes zijn.
Wellicht is het handig om haar een paar dagen voor en na de operatie een maagsupplement te geven, of in overleg met de kliniek zelfs gewoon omeprazol?

Veel beterschap voor de merrie, en zelf sterkte voor bij de operatiestres.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 17:39

Ik hoop het ook Seltje! Het mag stilaan allemaal gaan goedkomen, in mijn privé is er ook heel veel gebeurd de laatste tijd (moeder ernstig ziek...)

Femke_Tweety, dat is een goed idee, dat ga ik dadelijk eens overleggen. Ze moet ook twee dagen vasten voor de operatie, ook niet zo goed daarvoor. We zijn qua dieet helemaal omgeschakeld: veel meer ruwvoer, aangepast (en weinig) krachtvoer...

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:40

De moeder van mijn paard had ook een tumor op haar eierstok, grootte van een kinderhoofd. Werd toen ook via de flank verwijderd, maar wel in partjes i.v.m. de grootte. Haar karakter was nooit veranderd. Zij bleef lief, werd wel enorm mager. Nadat de tumor verwijderd was, kwam zij langzaam aan weer op haar oude gewicht. Komt goed! Maar in ieder geval heel veel sterkte in deze tijd.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:51

Goed dat je om een scan gevraagd heb!
Sterkte en succes straks met de operatie en herstel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:27

Wat fijn dat jouw paard wel geholpen word! :D

ik heb vroeger een paard verzorgd wat door een tumor op de eierstokken zo onhandelbaar was dat ze je echt aan viel.
alleen wist men dit niet,dus het paard was gewoon dol volgens iedereen...echt heel sneu.
paard is toen naar een handelaar gegaan waar het een stenen muur kapot geschopt heeft en uiteindelijk bij de slager belande, deze vond een tomur zo groot als een vuist!
Sindsdien raad ik mensen ook aan om hun paard goed na te laten kijken als het vreemd gedrag vertoond.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:34

Jeetje, wat een verhaal. Ik kan me voorstellen dat je zelfvertrouwen een knauw krijgt.Maar ik denk dat je juist een heel goede 'paardenbaas' bent, want velen zouden niet tot deze conclusie zijn gekomen en deze onderzoeken niet laten doen. Die zouden gewoon hebben gedacht 'dat rotpaard' en haar weg hebben gedaan.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:24

Ik heb een paard met het zelfde gehad.
Ze werd van de een op e anderdag een hengst.
Zijn was al in de 20 en een operatie zat er niet in,
Dat is ovregens wel 20 jaar geleden nu kunnen ze veel meer.
Toen ze pijn begon te krijgen webben we haar laten inslapen.
Heel veel sterkte met je meisje en dat alles weer goed komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:29

Een paard op mijn werk heeft dit ook gehad.
Deze is helaas ingeslapen, omdat het niet meer te redden was.

Ik hoop dat jij meer geluk hebt met jouw paardje.
Zal voor je duimen!

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:36

Wat heftig om te horen dit. Je bent op zoek naar het antwoord waar het probleem in zit, en dan heb je eindelijk je antwoord en krijg je zoiets naars te horen.
Ik wil jou en je pony heel veel sterkte wensen, ik hoop dat het goed komt.

92Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:38

Fijn dat het nu duidelijk is wat je paard heeft en dat ze geholpen wordt.
Sterkte en succes met de operatie en herstelperiode.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:42

Succes en sterkte voor komende week en herstel van je paard.

Er wordt nogal eens lacherig gedaan, als je het hebt over de eierstokken van een paard/pony.
Maar ken een kleine pony die ook gevaarlijk werd. Gelukkig was die in handen van een ervaren paardenmens. Is dus ook geopereerd hieraan en het gevaarlijke gedrag is verdwenen.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:45

Zo zie je het maar weer, paarden kunnen je blijven verassen. Heb hier eerlijk gezegd nog nooit over gehoord..

Maar jemig. Wat moet jij wel niet geschrokken zijn. Sterkte in de komende periode met jezelf en je paard natuurlijk. Hopen dat het snel hersteld is :(:)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:45

Wat een ellende seg :(:)
Veel succes met haar herstel en dat ze weer snel weer de oude mag worden !

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:51

Fijn dat de tumor is ontdekt. Beterschap voor je paard en hopelijk gaat het daarna weer helemaal goed. Erg vervelend voor je paard. Voor je eigen zelfvertrouwen wel goed...

Ik heb er helaas ervaring mee. Mijn pony had een tumor op haar eierstokkent er grootte van een volleybal. Ze zou een jaar op boxrust moeten om te herstellen van de heftige operatie. Ze had tevens cushing en we gingen haar niet een jaar op stal houden, dus we hebben haar laten inslapen. Gek genoeg hadden de vorige eigenaren (of eigenlijk de 'tussendoor eigenaren' voor 4 jaar) haar laten scannen i.v.m. fokplannen, dus zij hadden de tumor op moeten merken.

In mijn geval was de pony totaal niet gevaarlijk, ze gedroeg zich alleen als hengst. Dat gedrag is volledig verdwenen toen ze heel kort op een minimale dosering regumate heeft gestaan (een korte periode nog geen ml per dag). Het was overigens duidelijk merkbaar dat ze niet zichzelf was als ze het extreme hengstengedrag vertoonde. Ik vond het niet prettig om haar op die manier te zien: https://www.youtube.com/watch?v=KaHfUM1ZwaM Ter info: die twee paarden waren al jaren haar weidemaatjes... Met rijden was ze overigens altijd erg braaf.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 16-05-15 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:58

Bij mijn paard was er enkele jaren geleden een vermoeden van een tumor op de eierstok. Er was een massa ontdekt tijdens het opvoelen bij een koliek. Uiteindelijk bleek het geen tumor te zijn, maar een hematoom (een zak van 2 liter bloed als ik me niet vergis) Wat pas gezien is tijdens de operatie.

In ieder geval, wat ik wou zeggen: het verwijderen van de eierstok is qua operatie niet zo zwaar voor het paard. maar zorg dat je in Merelbeke duidelijke richtlijnen krijgt voor de nazorg. De ene sprak van een week boxrust, de andere van een maand.
Uiteindelijk zat ik achter 2, max 3 maand terug in het zadel :-)

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:30

Fijn voor jou paardje dat ze z'n fijn baasje heeft! Mijn petje af dat je door bent blijven zoeken naar de oorzaak van de problemen met je merrie. Voor nu hoop ik op een spoedig herstel van je paardje na de operatie!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:31

Sterkte! Ik hoop dat ze goed hersteld

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 14:04

Bedankt iedereen voor de fijne reacties!

Ellepel, dat is er met Zahire inderdaad ook gebeurd, en hoe langer het duurde, hoe erger dat ze werd. Was totaal haar normale doen niet, waardoor we zijn beginnen onderzoeken (eerst 2 DA's, tegelijkertijd osteo, daar kwam niks uit. Door haar langdurige hengstigheid daarop verdergegaan en op mijn vraag gaan scannen omdat ik hier op Bokt was gaan onderzoeken naar problemen tijdens de hengstigheid en zo veel had gelezen over cystes)
Ik had dus een cyste, of een paar misschien, verwacht maar dit zeer zeker niet. Als ze niet zo lang hengstig was geweest, had ik wellicht ook niet direct het idee gehad van een scan te vragen dus al een geluk eigenlijk...

Hevonen, dankjewel! Ik zal eerlijk toegeven dat ik op het punt stond haar weg te doen. Ik was er namelijk van overtuigd dat ik de reden was van haar gedrag. Ik wilde eerst wel alle onderzoeken afwachten dat ik kon doen, maar als daar ook niks was uitgekomen had ik haar wellicht verkocht als fokmerrie.
En gelukkig dat ik alle onderzoeken heb laten doen die in haar situatie zinvol waren, zodat we erop uit gekomen zijn en we haar snel kunnen behandelen :)

Geschrokken was hier zeker het geval, mijn moeder is net hersteld van longkanker... Dan gaat je hart wel even serieus kloppen :(

Lorette, het filmpje is hier erg herkenbaar, enige verschil is dat mijn merrie zich gewoon omdraait en recht door de draad door met haar achterbenen slaagt als haar buur te dichtbij staat. En als zij slaagt, is het raak. Er is nog 1 paard waarmee ze overeen kwam, daar staat ze nu bij en komt ze eenmaal ze weer terug is en de wei op mag ook terug bij.

Ashkerlon, dat ga ik zeker doen! Ik heb normaal op 21 augustus mijn B-brevet (met een parcoursje 5 sprongen 80cm) dus ik wil exact weten wat ik wanneer terug mag doen. Als ze niet op tijd hersteld is, zeggen we het brevet gewoon af en doen we het volgende zomer wel. Ze spraken bij mij dat ik na 4 weken al terug rustig kon beginnen rijden, maar ik zou het dus zeer appreciëren als ze daar een specifieker schema in geven als ik ze ga ophalen (wanneer terug stappen, wanneer draf etc). Herstelt ze langzaam, dan pas ik me erop aan natuurlijk maar dan heb ik toch een richtlijn.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:12

_Lorette_ schreef:
Fijn dat de tumor is ontdekt. Beterschap voor je paard en hopelijk gaat het daarna weer helemaal goed. Erg vervelend voor je paard. Voor je eigen zelfvertrouwen wel goed...

Ik heb er helaas ervaring mee. Mijn pony had een tumor op haar eierstokkent er grootte van een volleybal. Ze zou een jaar op boxrust moeten om te herstellen van de heftige operatie. Ze had tevens cushing en we gingen haar niet een jaar op stal houden, dus we hebben haar laten inslapen. Gek genoeg hadden de vorige eigenaren (of eigenlijk de 'tussendoor eigenaren' voor 4 jaar) haar laten scannen i.v.m. fokplannen, dus zij hadden de tumor op moeten merken.

In mijn geval was de pony totaal niet gevaarlijk, ze gedroeg zich alleen als hengst. Dat gedrag is volledig verdwenen toen ze heel kort op een minimale dosering regumate heeft gestaan (een korte periode nog geen ml per dag). Het was overigens duidelijk merkbaar dat ze niet zichzelf was als ze het extreme hengstengedrag vertoonde. Ik vond het niet prettig om haar op die manier te zien: https://www.youtube.com/watch?v=KaHfUM1ZwaM Ter info: die twee paarden waren al jaren haar weidemaatjes... Met rijden was ze overigens altijd erg braaf.

Jeetje wat een heftige reactie van jouw merrie, kan me voorstellen dat je dit zeer zeker niet leuk vond om aan te zien.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:15

Fijn dat je er achter gekomen bent en dat ze er nog aan geholpen kan worden!

Dat is ook een reden dat je nooit zomaar regumate mag gaan geven, maar eerst moet scannen om te kijken of er een achter liggende reden van het gedrag is.
Goed dat je dit hebt gedaan!

Hopelijk is ze snel weer de oude, sterkte ermee!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:19

Ik heb net even de datums bekeken aan de hand van de foto's die ik heb:
ze is op een zondag binnen gegaan, (mogen 2 dagen niet eten), woensdag geopereerd, de zondag nadien waren de verbanden er al af.
Dat was begin maart 2012.
Een week nadien had ik ze thuis en moest ze nog 2 weken boxrust hebben, dat was niet haalbaar, dus buiten in een paddock gestoken (ze brak de boel af).

Kop een maand na de operatie heeft mijn dierenarts de draadjes uitgehaald. Ze liep toen al weer op de weide met de andere paarden (klein groepje, 3 paarden) Volgens merelbeke had ze langer moeten rusten, maar paard was rustiger op de weide dan in de box of paddock. Dus in overleg met mijn eigen dierenarts gewoon bij de anderen gelaten.

begin mei was ze al 2 weken terug onder het zadel en heeft ze een dressuur proefje en 2 parcourtjes gelopen (60cm en 70cm).
Ging allemaal prima...

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 14:30

Bedankt Nouvel! DA stelde meteen Regumate voor, ik ben daar op haar advies meteen mee begonnen maar heb dan ook diezelfde dag gevraagd om ze bij de eerst mogelijke gelegenheid te komen scannen. Better safe then sorry dacht ik. Goed gedacht. Blij dat ik dat gevraagd heb.

Ashkerlon, dat klinkt bemoedigend! Is jouw paard ook via een snede in de zij geopereerd? Zahire gaat verdoofd worden, extra plaatselijk verdoofd en dan sneetje in de flank en eierstok + tumor eruit zo.
De stalrust vrees ik hier ook voor dat dat een heikel punt gaat worden. Zahire is vrij kalm in haar stal als de rest naast haar staat, maar als de anderen buiten mogen terwijl zij als enige moet binnenblijven, komt toch ook niet goed denk ik. En ze is sowieso al een paard dat heel veel beweging nodig heeft, als dat mag dus liever in de wei op een rechtere lijn dan dat ze continu rondjes moet draaien in haar stal. Dat ga ik sowieso ook met hun overleggen zodra ik weet hoe lang de stalrust gaat zijn.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:33

Sterkte met je paardje :(