Fries heel snel moe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Fries heel snel moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:14

Voor een lesklantje wil ik even informatie inwinnen over het volgende.

Fries van 10 jaar, heeft 2 jaar niks gedaan, wordt nu weer opgepakt sinds begin dit jaar. Eerst 2 keer in de week, nu een paar keer in de week gelongeerd en 1 of 2 keer gereden, waaaronder 1 keer met mij erbij. Staat overdag op het land, verhaart goed. Krijgt verder gewoon wat krachtvoer, weet niet hoeveel.

Paard moet een stukje naar de bak lopen, zo'n 200 mter, is dan druk maar braaf. Wordt eerst voor het rijden gelongeerd, is dan wat druk en kan soms lekker bokken uit joligheid. Dan stapt de ruiter op, een maand geleden kon de ruiter zeker 10 minuten draven(niet aan een stuk) maar dat ging al niet van harte. Inmiddels is het 6/7 rondjes en dan is het paard helemaal op. Staat te pompen als een gek, wil het liefst helemaal niet meer lopen. Zodra je haar met rust laat trekt ze nog wel aardig snel bij qua snelle ademhaling.
Tijdens het terug naar huis lopen is ze weer druk maar braaf.

Het lijjkt dus of het paard iets onder de leden heeft, kan nauwelijks volhouden wat we van haar vragen en ademt dus als een idioot. Ik ga er zo weer heen, ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben wat dit zou kunnen zijn. Als ik t na vandaag niet vertrouw ga ik aanraden de da er een keer naar laten kijken, maar een beetje een idee van wat het zou kunnen zijn is wel fijn. Ik ben niet zo thuis in dit soort problemen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:21

Klinkt mij inderdaad niet als te weinig conditie
Ik rijd sinds deze maand een Friese merrie die laatste 1.5 jaar alleen 3x per week bosritten heeft gemaakt. Ik rijd haar nu 2/3 keer per week een klein half uurtje. Natuurlijk is ze moe, maar vertoont niet jouw verhaal. Ben benieuwd wat het kan zijn en wat anderen voor een visie hebben, Da lijkt me anders een goede optie

Anoniem

Re: Fries heel snel moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:24

vitamine e laten controleren.. 1 van onze Friezen had het ook. Conditie werd minder en minder en bleek vitamine e tekort te hebben. Bespiering begon uiteindelijk ook terug te vallen. Toen kreeg ze een vitamine e-selenium supplement en toen ging het rap beter.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:25

Mijn eerste gedachte is: hartkwaal. Maar misschien valt het mee...

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:31

Kan ze haar warmte wel kwijt; is ze al door de wintervacht heen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:35

Wintervacht is er aardig af. Ze zweet ook wel. Maar niet overmatig.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:43

Dit kan veel oorzaken hebben: problemen met de longen, hartfalen, zware spierverzuring door een vitamine tekort,... ik denk dat alleen een DA dit kan bepalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:44

Ik zie dat het nog niet genoemd is, maar dit kan ook van een te strakke singel komen.
Het is het uitproberen waard. :)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:49

Mijn haf stond ook zo te pompen na 10 min longeren..bij hem kwam het echt door zijn vacht want met koudere dagen had hij nergens last van.

Succes ermee iig! Ben wel heel benieuwd..

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:57

Het kan ook door bloedarmoede komen, maar als het paard er verder fit en goed bijstaat is dat niet heel aannemelijk. Friezen hebben ook nog wel regelmatig longproblemen. Maar het kan ook gewoon een conditieprobleem zijn.....

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:59

Hoe gedraagt het paard zich tijdens het longeren? Houdt ze het dan veel langer uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:03

Met longeren is ze soms heel explosief en de ronde erna valt ze in stap en krijg je haar nauwelijks asn de praat. Net wilde ze helemaal niks met longeren. Ze was erg tegendraads en wilde niet lopen. We zijn dan ook maar gestopt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:06

Even Da erbij voor een uitgebreide check incl bloed onderzoek zou ik aanraden.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:10

Ik dacht even dat je het over de mijne had :P
Ook pompen, moe etc. Compleet doorgelicht op longproblemen, omdat het daar op leek, maar uiteindelijk bij de darmen uitgekomen. Paard hield zo vast dat ze er kort van ging ademen en doodmoe leek. Nu met medicijnen is het ineens over. Darmen zijn opgevoeld en er is mestonderzoek gedaan op schimmel, parasieten en zand. Er bleek een schimmel te zitten.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:14

Als het paard gewoon rustig in de stal of wei staat, hoe is dan haar ademhaling ?
Kijk eens goed naar de flanken of ze ook een soort overslag maakt. Heeft ze de neusgaten normaal of vergroot als ze rustig staat ?
Mijn eerste gevoel zegt dat het paard wel eens dampig zou kunnen zijn.
Ik zou toch op heel korte termijn de DA laten komen !

friesmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:20

Gewoon te weinig conditie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:31

Gewoon te weinig conditie geloof ik niet. Want een paard zou toch iets meer looplust moeten hebben dn dit. Paard hersteld snel en ademt dan normaal.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:37

Ik weet nog wel toen ik mn friese merrie voor het eerst ging rijden. Had ook totaal geen conditie en aan het eind van de les stond ze ook te hijgen als een gek dat degene die mij les soms zij van ga maar gauw stappen anders valt ze straks nog om haha. Nu gaat het wel beter. Ze kon eerst nog gen 20 minuten met veel stappen volhouden. Nu is ze na 3 kwartier wel op. Echt een top conditie zal ze wel nooit krijgen denk ik.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:41

Ik heb altijd begrepen dat Friezen minder longinhoud hebben dan andere paardenrassen. Zou goed kunnen dat dat samen met de matige conditie de oorzaak is.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:59

Ik zou er een va bij halen. Want zo te horen hebben jullie het rustig opgebouwd, en gaat het alleen maar bergafwaarts. Daar moet een oorzaak voor zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:31

Is wel een beetje een Friezentrekje hoor. Veel Friezen hebben weinig conditie van zichzelf en zijn snel moe. Maar even bloedje trekken kan geen kwaad denk ik.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:41

Is er al wat meer bekend?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:13

Beetje een Friese dingetje dit (ontkennen we overigens allemaal verder dus niet door vertellen).

Mijn ervaring is dat zodra het warmer wordt het vermogen gigantisch achteruit gaat. Dit begint eigelijk al boven de 10 graden. Verder heb je grote kans dat het land net te rijk is voor hem en zn systeem de eiwitten en suikers slechts kan afbreken.

Al mijn Friezen krijgen vitamine e met amonizuren en bcaa bijgevoerd. De merrie die gevoelig is op der spieren krijgt er nog magnesium bij , die oude krijgt spul om der spieren iets soepeler te houden en de jonge paarden voeren we bij de opbouw myoplast.

Krachtvoer idd laag houden, beter aanvullen met granen. Lekker veel ruwvoer wat niet al te rijk is en verder misschien overwegen om een deel van de conditie buiten (rechtuit op het harde) op te bouwen ipv in de bak. Wenden en zand maken het zwaar voor die paarden, scheelt echt.. Wat ook goed helpt is om bv sochtends even te wandelen en savonds in het werk zetten :)

Hoop dat je er iets mee kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:31

Vorige week zouden we met haar aan het werk gaan maar ze was dwars en wilde niks. Ze zou met de eigenaar dit even gaan bespreken, ze weet ook nog niet of ze met het paard verder gaat met rijden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:31

Klinkt als dampig of maandagsziekte, ik zou er een DA bij halen.