Ik heb een merrie met Aural Plaque. Ze is erg gevoelig voor de zomaar aanraking van d'r oren. Trekt dan ook snel d'r oren of d'r hoofd in. Voor haar is het meest pijnlijk als het oor een (beetje) gekreukt wordt. Maar ik kan gewoon het oor plat leggen om vervolgens het hoofdstel eroverheen te schuiven. Wel 1 oor per keer. Tegenwoordig helpt ze ook al een beetje door d'r oor zelf al naar achter te leggen. Dan leg ik me hand er op en schuif ik het hoofdstel er overheen.
Ik heb een kopstuk met oor vrijheid ( meer anatomisch gevormd) en sinds die tijd eigenlijk weinig last van overmatig boos zijn bij het rijden. (Aanleuning is nog wel af en toe moeilijk, maar dat komt ook door d'r zwakkere achterhand)
Halsters doe ik altijd gewoon boven los, of ik heb ze zo ruim dat het niet uitmaakt voor d'r.
In de zomer een gewatteerd oornetje bij het rijden. Want van vliegen en beestjes wordt ze mega neurotisch. Op de wei een vliegennet met oortjes om de zelfde reden. Uv-werend, want ik heb het idee dat het in de volle zon altijd meer gevoelig is als ik het weer wil aanraken.
Ik smeer haar oren geregeld in met vaseline en aloevera. Dat lijkt ze heel prettig te vinden, ze komt altijd een beetje hoofd-hangend bij me staan als ze de fles ziet. Poetsen van d'r oren wil ze niet. Maar ik mag het wel schoonmaken met een babydoekje en me vingers (beetje masserend). Ik ben er van overtuigd dat het pijnlijk is, dus eerlijk gezegd doe ik dat alleen als het te erg word.