Aural Plaque / Hoofdschuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AshleyRol

Aural Plaque / Hoofdschuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 08:33

Hallo allemaal,

Ik heb nu ruim 3,5 een kwpn merrie, vanaf het eerste moment was ze hoofdschuw.
Bij alleen je hand iets omhoog doen raakte ze al helemaal in paniek en met het hoofdstel moest je al helemaal niet aankomen.
Nu zoveel jaar later is ze vol vertrouwen en kan je haar oren aanraken als je dit echt zacht en lief doet.
Echter het hoofdstel moet nog helemaal uit elkaar zodat dit haar oren niet raakt.

Nou heeft ze Aural Plaque in haar oren, een soort grote witte bulten binnenin haar oren.
Meer informatie staat hier over op internet.
Ik heb wel eens een dierenarts gevraagd maar zij geven aan dat je hier niks aan kan doen en dit dus meer een cosmetische aandoening is. Als je dit laat weg halen komt het namelijk weer terug vertelde de dierenarts.

Op internet las ik dat ze er wat stroeve oren van kunnen krijgen en misschien lichte pijn.
Zal dit dan toch in verband staan met het hoofdstel?
Er is mij verteld dat ze mishandeld is en een gat in haar hoofd heeft gehad en ook te laat behandeld is met droes, maar als ze toch last heeft van de Aural Plaque kan ik me misschien voorstellen dat het dan ook gewoon naar is om dan zo'n hoofdstel over je oren te moeten.
Tijdens het rijden hebben we ook heel veel moeite met nageeflijkheid.
Ze zakt netjes maar komt ook veel weer omhoog, tegen de hand. En het lijkt soms alsof ze een beetje een tik heeft hoe ze haar hoofd dan beweegt,

Onderstaande las ik vanmorgen en dat lijkt dus heel erg op mijn verhaal:

Bij mij op stal staat een paardje met deze aandoening. (een schimmelmerrie) Zij is door deze aandoening behoorlijk kopschuw en is nu na een jaar eindelijk zo vol vertrouwen dat ze een hoofdstel over haar oren laat doen zonder dat het helemaal uit elkaar moet worden gehaald, zodat het niet over haar oren hoefde. Volgens hun eigen arts is hier niks meer aan te doen en komt het altijd terug als het evt. verwijderd wordt.
Maar is dat echt zo?

Mijn vraag is dan ook; Is hier nou echt niks aan te doen?
En hebben jullie misschien tips hoe ik zoiets kan oplossen?

Aan de ene kant ben ik eraan gewend dat het hoofdstel helemaal los moet maar het is toch wel heel fijn als het hoofdstel gewoon om kan en ik ook weet dat ze geen pijn heeft.
Ook met het dressuurmatig rijden zou het voor mij fijn zijn om te weten dat het hoofdschudden misschien daar door komt. Ik oefen al heel lang maar de 'tik 'blijft tijdens het rijden waardoor ik dus begin te twijfelen of het niet hoor haar oren komt.
Haar gebit is helemaal in orde, dat kan er dan ook niks mee te maken hebben.

Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen!

Groetjes Ashley

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:00

Ik heb een merrie met Aural Plaque. Ze is erg gevoelig voor de zomaar aanraking van d'r oren. Trekt dan ook snel d'r oren of d'r hoofd in. Voor haar is het meest pijnlijk als het oor een (beetje) gekreukt wordt. Maar ik kan gewoon het oor plat leggen om vervolgens het hoofdstel eroverheen te schuiven. Wel 1 oor per keer. Tegenwoordig helpt ze ook al een beetje door d'r oor zelf al naar achter te leggen. Dan leg ik me hand er op en schuif ik het hoofdstel er overheen.
Ik heb een kopstuk met oor vrijheid ( meer anatomisch gevormd) en sinds die tijd eigenlijk weinig last van overmatig boos zijn bij het rijden. (Aanleuning is nog wel af en toe moeilijk, maar dat komt ook door d'r zwakkere achterhand)

Halsters doe ik altijd gewoon boven los, of ik heb ze zo ruim dat het niet uitmaakt voor d'r.

In de zomer een gewatteerd oornetje bij het rijden. Want van vliegen en beestjes wordt ze mega neurotisch. Op de wei een vliegennet met oortjes om de zelfde reden. Uv-werend, want ik heb het idee dat het in de volle zon altijd meer gevoelig is als ik het weer wil aanraken.

Ik smeer haar oren geregeld in met vaseline en aloevera. Dat lijkt ze heel prettig te vinden, ze komt altijd een beetje hoofd-hangend bij me staan als ze de fles ziet. Poetsen van d'r oren wil ze niet. Maar ik mag het wel schoonmaken met een babydoekje en me vingers (beetje masserend). Ik ben er van overtuigd dat het pijnlijk is, dus eerlijk gezegd doe ik dat alleen als het te erg word.

AshleyRol

Re: Aural Plaque / Hoofdschuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 08:04

Dankje voor je reactie!
Dus toch ook, dan hebben ze er dus toch wel echt last van.
Ik kan met mijn handen haar oren wel aanraken, dat vind ze juist fijn. Met een borstel in haar oren vind ze ook heerlijk want wat ik zo door heb jeukt het enorm.

Hoe heb je dat geoefend met het hoofdstel? Als ze het ziet aankomen raakt ze namelijk al in paniek dus ik krijg het maar tot de helft van haar hoofd.
Overigens kan hij wel gewoon normaal af, zelfde met het hoofdstel. Dat vind ze geen probleem, raar he?

Heb jij dat speciale hoofdstel die dan wat meer achter de oren ligt waardoor er geen druk op de oren komt?

Ik ga ook eens proberen om het in te smeren met vaseline, misschien vind ze dat ook wel prettig omdat het dan misschien toch wat soepeler word.

Overigens hoef ik echt niet te proberen een oor netje op te doen, dat wil ze echt niet hihi!