kreupel? ? met filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bren79

kreupel? ? met filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 08:12

Toch hier maar eens plaatsen want misschien dat er hier ideeën zijn.
Mijn arme meisje is kreupel sinds eergister, been heeft geen verdikking of warm zelfde geldt voor haar hoef, ze belast haar been ook en zoals op filmpje te zien wil ze zelf ook wel lopen. Iemand een idee?

Vanzelfsprekend bij twijfel komt er een dierenarts bij

RenWaBl

Re: kreupel? ? met filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:13

Is ze onlangs bekapt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:16

Linksvoor zet ze inderdaad raar neer.
Hoe loopt ze op het harde in stap en in draf?

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:17

het ziet er inderdaad uit alsof er iets niet helemaal lekker zit. Loopt ze op beide kanten (linksom/rechtsom) onregelmatig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:18

Ze zet hem heel kort weg. Hier zou ik zeker een dierenarts voor laten komen.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 08:37

Stap en draf zelfde beeld alsook op harde of zachte ondergrond, rechtsom in de bochten loopt ze beter als linksom.
Voor de smid is ze binnenkort weer aan de beurt (voet is gecheckt en geen vreemde dingen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:39

Als dit mijn paard was, zou ik er wel een dierenarts bij halen.
Ik zou willen weten wat er aan de hand was.
Misschien heeft ze zich verstapt, maar er kan bijvoorbeeld ook iets ergers aan de hand zijn.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:39

Ik vind haar eerlijk gezegd op beide voorbenen niet lekker lopen.
De hoeven zijn niet warm ?

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:40

Ik zou toch eens laten kijken naar haar pees, ook als het niet warm is kan er soms iets niet goed zijn, en misschien eens een ostheopaat/fysio iets erbij halen. Ik heb er niet heel veel verstand van maar ik zou me ook goed kunnen voorstellen dat dit vanuit haar schouder od. zou kunnen komen [correct me if i'm wrong].

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:43

Mijn gevoel zegt dat het probleem hoger zit. N.l. in haar linker schouder. Als onderzoek van haar hoef en been niets opleveren zou ik dat ook laten onderzoeken.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:01

Kan het zijn dat er een steentje of iets anders scherps in haar hoef zit?
Anders toch even de DA bellen

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 10:14

Hoeven zijn uitgesloten.
Heb zelf ook dat het hoger zit, ze reageert ook verder in haar lichaam niet anders als anders, iig lastig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:25

Mag ik vragen waarom de hoeven uitgesloten zijn? Ze lijkt toch de hoef vooral niet graag neer te willen zetten 0fzo.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 14:02

Mijn man is smid dus dat soort dingen worden dan ook snel gecheckt of het in de hoef zou kunnen zitten;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:14

Mag ik dit even volgen? Ik gaf namelijk een tijd terug les aan een meisje waarvan het paardje ook opeens zo ging lopen...ze zijn er eigenlijk nooit achter gekomen wat de oorzaak was, het ging soms weken goed en dan weer opeens slechter...en als bij toeval was dat ook een arabiertje.
Ik heb ook altijd gedacht dat het in de schouder zat, maar daar kwam op de kliniek ook niks bijzonders aan het licht.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:14

Links voor en naar mijn idee zit het ook hoger.
In een kliniek kunnen ze het been van je paard gaan verdoven, ze beginnen dan in het gebied waarvan ze denken dat het zit, zodra het pijnlijke gebied verdooft is zal je paard weer normaal lopen en weet men precies waar het probleem zit en kunnen ze evt. gericht foto's maken van dat gebied.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 07:31

In tegenstelling met anderen die hier een topic openen en die werkelijk met hun handen in het haar zitten.
Heb ik dit topic geopend om eigenlijk te laten zien dat er soms reacties geplaatst worden met ideeën die eigenlijk pas gegeven kunnen worden als je de situatie van een dergelijk probleem en paard kent omdat je erbij bent geweest en niet gegeven kan worden dmv van een foto en zoals ik heb middels een filmpje, en tuurlijk kan het ook wel helpen om in een bepaalde richting te gaan kijken, ik schrik er soms van over de uitspraken die gedaan worden en zeker als er een dierenarts, kliniek, hoefsmid als slecht worden neergezet, terwijl wij via een fotootje echt niet de diagnose kunnen stellen, gewoonweg omdat je niet bij de situatie zelf bent.

Om dan over mijn filmpje meer duidelijkheid te geven wat er aan de hand was/is, voor ons is het ieder jaar weer spannend als er weer geënt moet worden, omdat mijn arme meisje hevige entreactie kan krijgen en ze het enten mede hierdoor steeds minder leuk vind ( en kan het me erg goed voorstellen) nu zorg ik er voor dat ze met een andere entstof word geent waar ze minder last van heeft, maar doordat ze het dus niet leuk meer vind er dan soms wel een reactie plaatsvindt, een reactie zie foto

Afbeelding
Een zwelling die hard aanvoelt en deze zwelling voelt dus ook niet fijn en hierdoor loopt ze dus kort omdat ze haar been niet zonder pijn naar voren kan zetten, gelukkig zakt de zwelling na 1 a 2 dagen tussen haar benen en is dan niet meer hard en loopt ze vanaf dan ook weer gewoon, en heeft ze hier geen hinder meer van ( maar ook dit is verre van fijn en het is dat ik moet enten vanwege wedstrijden, want dit bespaar ik haar liever en is gewoon ontzettend sneu) met een andere entstof is de reactie nog heviger, en laat ik haar bewust in de borst spuiten zodat ze iig gewoon van de grond kan eten, want in de hals spuiten is de reactie echt hinderlijk en langer pijnlijk.

Nu hebben jullie een diversiteit aan reacties gegeven waarbij sommige er flink naast zaten maar ook een paar die meer richting de juiste plaats dachten maar geen van jullie kon dit weten doordat jullie er niet bij zijn geweest. Gelukkig gaat het met mijn meisje weer goed, en wil ik enkel zeggen kijk uit met wat je schrijft;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 07:48

Ah kijk, dit is dan weer fijn nieuws voor jouw paardje ! :)
Ik heb hier bij sommige paarden ook die reacties op die entingen, maar die blijven wel ietsje normaler lopen :D
Desalniettemin zullen we dus waarschijnlijk nooit de oorzaak achterhalen van het rare loopje van de Arabier van mijn lesklantje...dat kwam / komt niet door een enting...

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:03

Bij ons worden ze op de achterhand/kont geent, sindsdien nooit geen problemen meer. Misschien voor jouw paard ook beter?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:37

Ben niet verrast. Hoeven kon ik mij bij jullie ook niet voorstellen. Verder zag ik qua beweging een paard dat stijf in de schouder liep en dat is niet zo vreemd met zo'n bult. Oorzaak kan ik vanaf hier niet zien, daarom raadde ik ook aan om die schouder te laten onderzoeken als je lager niets vond. Blijkt gelukkig niet nodig.
Hoor/lees wel steeds vaker over paarden die een reactie op de enting krijgen. Hoop dat daar eens onderzoek naar komt. Entbeleid en stoffen in de enting.

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:00

ik dacht eerst dat mijn pony kreupel was en toen werd het steeds erger dus had de DA laten komen bleek het dat ze hoefbevangen was. meestal begint het bevangen met 1 been dus lijkt het alsof je paard kreupel is. als ik jou was zou ik elke dag haar kogels en pezen afspoelen ongeveer 3/6 minuten (deed ik ook en nu na 4 weken bijna helemaal genezen) ook de eerste 2 weken niet op het gras en niet alleen maar op stal. het aller beste is (geneest je paard meestal het snelst) met een inloopstal. of je kan ook gewoon in een rijbak met een overkapping. en na 1 week zou ik als ik jou was wat rondjes in stap en later ook in draf door een rijbak lopen. moet wel goed komen anders ff DA laten komen.