mogelijke sarcoid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

mogelijke sarcoid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 18:56

Hallo!
Ik ben net bij mijn pony geweest om te rijden. Toen ik zijn binnen voorbeen poetste toen zag ik een klein wrat achtig iets. Mijn pony heeft vanuit zijn verleden geen haar meer bij zijn oksels. Er is vroeger met een touw tussen de benen gereden wat mogelijk schuurde. Ik heb alle 2 de topic's gevolgt. Vandaar dat ik hier aan moest denken. Het is vrij klein maar verder niet open of iets. Hij lijkt er ook geen pijn aan te hebben en ik mag er gewoon aan komen. Na 20 mei kan de DA komen (mocht je de reden willen weten pb maar) dan laat ik hier absoluut naar kijken! Ik ben wel iemand die iets ziet of leest en ik zie dit bij mijn pony denk ik dat mijn pony dit ook heeft. Maar dit lijkt er wel heel erg op. Hij is misschien nu 3 mm bij 3 mm. Ik hou het nu in de gaten als het groeit is het niet goed. Ik heb momenteel geen foto maar ik zal deze morgen maken. Ik ben nu best bang dat dit dus is waar ik bang voor ben..... Wat is een sarcoid precies? Ik dat bokkers mij kunnen helpen en mij gerust kunnen stellen. Ik hoop vooral dat na de foto hier te plaatsen ik meer kan weten....... Mijn moeder denkt niet meteen het ergste maar ik dus wel omdat ik dit mijn maatje niet gun!
bedankt voor het lezen! :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:02

Niet direct te zenuwachtig maken. Weet je zeker dat dit er pas net is? En 3x3mm is echt heel klein, misschien wel gewoon een wondje geweest.
Mijn pony heeft een wat groter plekje. Maar de dierenarts zei zolang het niet echt groeit of doet, vooral niets eraan doen. (Mede omdat het op een lastige plek zit).

KimD

Re: mogelijke sarcoid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:05

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 19:14

ja dit topic heb ik gevolgt. :) ik wacht idd eerst de DA af. het is geen wondje geweest want het is 100% zeker niet open geweest. ik kom iedere dag. ik heb er nooit zo op geled maar vanmiddag in het licht zag ik het ineens. nou ja, 3x3 mm zal het niet zijn wss iets groter maar net een wratje wat half in half op de huid ligt. ik weet niet hoe ik het moet uitleggen :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 18:25

De foto's:

Afbeelding

Afbeelding
het is dat wit achtig aan de buitenkant. Het is echt een bultje. Ik wacht de DA af en ik hou het in de gaten. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:52

In mijn ogen, als ik het vergelijk met mijn eigen paard zou ik niet zeggen dat het een Sarcoid is.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 20:13

Oke dankjewel!!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 17:21

Hallo! Ik wou jullie toch even op de hoogte houden,
vandaag is de DA geweest en het is een sarcoid.
de DA zei dat het goed aardig was en het niet sneed bij de singel. Ik moet het dus aan kijken en mocht het ineens hard gaan groeien dan beginnen we met zalf. :j
groetjes!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:44

Serieus? Je moet hem niet behandelen?
Ik zou toch een andere DA raadplegen. Vanbinnen kan het al een heel ei zijn, zoals bij Reno.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 20:03

De DA zij dat we het goed in de gaten moesten houden en het goed aardig was. Mocht het groeien of iets dan kiezen we voor de zalf.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:40

Maar dat de buitenkant niet groeit wilt niet zeggen dat het aan de binnenkant niet het geval is.

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:54

Is er een biopsie genomen? Mijn bijrijd paard heeft ong een jaar met eem bultje gelopen war niet groeide en waar de DA ook niet aan wilde komen omdat het niet groeide. Opeens ging het toch groeien en soort van schilveren. Toen toch biopsie genomen en bleek het toch kwaad aardig sarcoid te zijn.... heel gedoe met chemozalf. Daar zijn we ong 6 maanden mee bezig geweest. Het is goed aangeslagen en het gaat nu weer goed met hem. Maar ik zou het toch eht even laten obderzoeken.. dan maar liever zeker voor onzeker. Als je het nu behandeld met chemozalf krijg je een kleine open plek, als je het door laat groeien ontstaat er een hele grote plek. De sarcoid van mijn bijrijdpaard was ong 2 bij 2 cm voordat hij behandeld werd, toen de zalf begon te werken en er eenn soort krater ontstond was die krater zeker 10 cm.. goed opletten dus!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:59

Sowieso geen biopt laten nemen!!!!

Dan gaat het woekeren, goed of kwaadaardig, gewoon smeren. Reno was er met een week of 3 vanaf.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:03

Bij Sarcoid nooit een biopsie laten nemen dit triggert kwaadaardige groei.
Het hoeft niet zo te zijn dat er aan de binnenkant een uitstulping zit. Er zijn zoveel soorten sarcoiden.

Persoonlijk zou ik hier niks aan doen. Dat kan altijd nog. Waar ik me wel goed over zou laten informeren is de plek waar het zit, is die wel geschikt om met zalf behandeld te worden. Want als door de zalf een wond ontstaat moet die wel weer ongestoord door de beweging van de huid kunnen genezen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:04

mrie schreef:
Bij Sarcoid nooit een biopsie laten nemen dit triggert kwaadaardige groei.
Het hoeft niet zo te zijn dat er aan de binnenkant een uitstulping zit. Er zijn zoveel soorten sarcoiden.

Persoonlijk zou ik hier niks aan doen. Dat kan altijd nog. Waar ik me wel goed over zou laten informeren is de plek waar het zit, is die wel geschikt om met zalf behandeld te worden. Want als door de zalf een wond ontstaat moet die wel weer ongestoord door de beweging van de huid kunnen genezen.

Reno had hem ook in een huidflapje, heeft eigenlijk niet voor problemen gezorgd.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:29

Dat is fijn voor je maar dat neemt niet weg dat er van te voren even over nagedacht moet worden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 06:53

Op het moment kunnen mijn ouders niet meteen het bedrag van het potje betalen. En daar heb ik respect voor want ze doen al zo veel voor me. Ik let er goed op.