Advies veulenbrok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Advies veulenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:55

Het wordt tijd om mijn kleine Katje wat mee te laten eten.

Met de grote paarden zijn we aan het puzzelen om ze gezond te voeren: de nodige bouwstoffen maar geen onnodige ballast stoffen, geen suikerbom etcetera.

Je veulen wil je ook gezond groot brengen maar daar kan ik niet zoveel over vinden.

Tips?

MelissaV

Re: Advies veulenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:57

Pavo Podo Grow of Pavo Podo Start
Mijn pony was 8 maanden toen ik hem kreeg, na ontwormen zo mager dat zijn heupbotten uitstaken en je zijn ribben kon tellen. Op aanraden van dierenarts en hoefsmid begonnen met Pavo Podo Grow (voor paarden van 2 & 3 jaar) en hij knapte echt gigantisch snel op. Is nu inmiddels een gezonde 2 jarige.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:47

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:43

ik ga volgende week beginnen om de pavo podo start bij te voeren, alleen moet ik nog een voerbak verzinnen waar de merrie niet bij kan. In het begin ga ik waarschijnlijk uit een voerschep voeren.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:06

Ik voer ze allemaal granen-en suikervrij, dus ook moeder en veulen. Moeder krijgt de fetura van agrobs en daar eet baby stiekem van mee, daar gaat ze ook de eerste maanden/jaren op denk ik. Samen met een hoogwaardige vitaminenkorrel, ev granenvrije muesli en de juiste oliën krijgen ze zo alles binnen wat ze nodig hebben normaal gezien.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:38

carika schreef:
ik ga volgende week beginnen om de pavo podo start bij te voeren, alleen moet ik nog een voerbak verzinnen waar de merrie niet bij kan. In het begin ga ik waarschijnlijk uit een voerschep voeren.

Een veulenvoerbak?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:50

Pavo Podo Grow, mijn jaarling doet het er erg goed op :j Ik weet niet hoe oud je paardje is, maar onder de 8 maanden (meen ik) heb je Pavo Podo Start. Podo Grow is dan de opvolger. Er zit alles in wat je jonge paard nodig heeft en gaat ook OCD tegen. Volgens voergelijk.nl het enige voer voor jonge paarden wat OCD tegengaat.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:56

MelissaV schreef:
carika schreef:

Een veulenvoerbak?

Als er geen andere oplossing voor is ga ik daarvoor, maar de meeste verhalen die ik hoor zijn niet zo positief over veulenvoerbakken en dat zou ik ook eerst moeten overleggen met de eigenaren van de stal.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:58

Goh ik heb er geen problemen mee, heb hier 2 grotere pony's lopen en 1 kleine welsh. De welsh heeft zo'n voerbak om te voorkomen dat de 2 grote zijn voer binnen krijgen. Nooit geen probleem mee gehad.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:05

Ik hoor veel verhalen dat ze zo smal of diep zijn dat (warmbloed) veulen er niet zo snel bij gaan.
De merrie vastbinden tijdens het eten en een emmer/wasteil op de grond voor het veulen kan ik mee ook nog goed voorstellen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:17

Ik start altijd met cavalor start en go soft. Dat vind ik echt een fijn veulenbrok je. Mijn veulen is 4 week en eet dat al heel fijn mee. De andere pony s heb ik op marstall. Nu nog fokkerijmuesli maar straks als ze alleen nog in de wei lopen wat force.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:26

@Urielle weet je al wat je gaat doen?
Die van mij heeft nu zijn eigen voerbak van de action := en hij staat tijden het voeren in de stal naast de merrie. Gaat super, ze zien elkaar en de merrie eet veel rustiger.
Zimba pakt af en toe een brokje uit de voerbak maar eet zeker niet meer dan 100 gramm, hij is nog jong en dat komt van zelf wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 13:28

Nee, heb nog niks gehaald.
Katje is een brutale hond dus die duwt moeders opzij en vreet haar voerbak leeg _O- dus tekort komt hij niet, maar ik ben er nog niet uit.

Waar ik vooral mee worstel: bijvoorbeeld een bekend merk als Pavo. Goed verkrijgbaar. Betaalbaar. Maar voor de volwassen paarden zijn er veel tegenstanders vanwege suiker/zetmeel/ballast stoffen. Maar over veulenbrok van pavo lees je dat niet. Idem voor bijvoorbeeld Cavalor.
Kan ik dat nu wel voeren? Ben ik dan niet nu al zijn darmen en maag in de problemen aan het helpen?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:16

Ik begrijp je wel.
Iedereen moet hier zijn eigen keuze maken. Bij mijn merrie zie ik dat ze aan de zogenaamde natuurlijke muesli en brok niet genoeg heeft, vandaar de merriebrok. Toen ze het nog niet nodig was kreeg ze een mineraal brok en onbeperkt goed hooi/voerdroog.
Je kan ook overwegen om je veulen een mineraal brok(pavo podo care) te geven dan heb je kwa hoeveelheid sws minder suiker/zetmeel, maar zo gaat ie wel aan brokjes wennen en krijgt ie later geen tekort.
Bij mineraal brok zou ik wel voor een bewezen merk kiezen, maar die keuze is bij mij meer op gevoel dan op kennis gebaseerd.

Zimba vraagt ontzettend veel van zijn moeder vandaar dat ik kies voor veulenbrok, hoe meer hij mee eet hoe minder hij gaat drinken.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:28

Hier voeren we de veulenbrok van Havens. Vanaf het moment dat ze willen eten tot een maand of 5 en daarna over op de Action Junior brok.
Ik geef de veulens voer in een veulenvoerbak maar die maak ik niet vast aan de wand. Ik heb er een haak aan gemaakt en hang ze met voeren aan de trailies en haal ze er later af.
Vind die dingen te gevaarlijk om in de stal te laten hangen. De merries stoppen altijd hun neus erin en dat past dus niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:32

Wij hebben alle veulens altijd op havens veulenbrok gehad, zo ook die van dit jaar. Ook de merriebrok heb ik van Havens, het bevalt ons en onze paarden goed. Ze eten het graag en aangezien mijn merrie erg reageert (jeuk) van de Pavo brokken, vermoedelijk door de suikers, wil ik dat merk ook niet aan mijn veulen geven.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:06

Ik volg even dit topic mee , mijn veulen komt pas over een tijdje. naast het lang stenglig hooi dat ze hier gaat krijgen en in het weideseizoen het gras . Zou ik graag hebben dat ze wordt ondersteund met een basis veulen brok . zodat haar pezen en botten en immuunsysteem, spieren goed kunnen ontwikkelen en ze geen tekort gaat oplopen .
Nu leek mij die Lex Junior Mineraal een fijne brok , maar meer eigenaars die dit hun veulen voeren ?

TS heb je al een idee wat je gaat voeren aan je veulen ?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:25

Ik geef mijne grow musli van aveve. De andere paarden krijgen de balance van aveve ik ben zeer tevreden.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:00

Hier worden er per jaar 30 groot met de Pavo Podo lijn, nooit problemen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:42

Mijn puppy krijgt ook Pavo Podo brokjes. Hij staat nu nog bij zijn fokker en is nu net een jaar geweest. Hij doet het er goed op dus ik denk dat ik het blijf voeren als hij straks naar huis komt. Als hij er toch nog jeuk van krijgt moet ik wat anders verzinnen, maar ik ben eigenlijk wel blij met alles wat er in de podo lijn zit.

dassenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:53

Pavo Podo Grow of Pavo Podo Start. de eerste voeren wij ook en dat bevalt best

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:22

Ik voer ook pavo podo grow. Juist omdat er zoveel inzit Voor de bot en pees en spieropbouw.