Buigproef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottemv

Buigproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 07:33

Ik heb gisteren een aankoop (klinische) keuring laten uitvoeren. De dierenarts was zeer positief over hem, hij liep fantastisch ondanks het feit dat hij echt mega druk/panisch is. Als laatste de buigproef gedaan en rechtsvoor kwam hij er niet doorheen. Hij liep een pas of 7 kreupel draaide zich toen snel om waarna er niks meer te zien was. De DA zag dit ook totaal niet aankomen, heeft toen het andere been gecontroleerd en daar was gelukkig niks aan de hand.
Toen toch nog maar een keer rechtsvoor en daar heb ik een filmpje van gemaakt. Helaas kan ik dat hier niet uploaden maar ik heb er best veel mensen naar laten kijken (die zijn natuurlijk geen DA) en we zien/ horen 3 a 4 passen kreupel. Wat dus zou betekenen dat ie wel goed is.
De dierenarts adviseerde om hem over minimaal 2 weken nog een keer te keuren omdat ie zich makkelijk verstapt kan hebben omdat ie zo druk is. Tot die tijd gewoon lekker bewegen. (hij staat nu 24/7 op stal)
Ik heb hem dan ook wel meegenomen onder de voorwaarde dat ie over 2/3 weken terug mag als het niet goed blijkt te zijn, maar eigenlijk weet ik niet of ik hem op zo'n klein dingetje wel wil wegdoen. Want daar zit namelijk 1 probleem aan vast... ik kan hem dan ook voorlopig niet castreren totdat ik weet of hij goed is en hij stond gister binnen een uur nadat ie aangekomen was met zijn voorbenen op de bovenkant van de stal (dus echt volledig rechtop want het is heel hoog) dus hij heeft daar de halve tent afgebroken en is toen verhuist naar een andere stal.

Dus mijn dilemma is: moet ik wachten op de buigproef (ondanks dat ie nu niet heeeel slecht was, maar gewoon net niet goed genoeg) of ga ik gewoon castreren ten behoeve van de veiligheid?
Er staan op stal zo'n beetje 110 andere paarden en er komen zo'n 400 les/pensionklanten per week.

Het was een heel verhaal maar ik zit hier erg mee dus ik hoop dat jullie reageren!

Brainless

Re: Buigproef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:40

Ik persoonlijk had hem nog niet meegenomen naar huis.

Bij een volgende buigproef had ik dan ook een bloedmonster af laten nemen (evt gelijk checken of laten bewaren totdat hij toch weer gaat kreupelen).
Dan kun je achteraf altijd bekijken of men hem wat heeft toegediend tegen bv pijn.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:59

Wrm een paard wat niet goed is toch mee nemen ik snap dat echt niet! Niet goed is niet goed kun je filmpjes aan mensen laten zien Maar als de DA nu toch zegt is niet goed dan is die niet goed!

Idd een goede Brainless bij een herkeuring altijd bloed laten trekken op pijnstillers Gebeurt echt vaak dat ze hem wat geven

Ik zou hem terug brengen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:59

Ben het met brainless eens.

Kans dat hij nu door de stress bij jou een mogelijke blessure oploopt is aanwezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:26

Lastige situatie. Ook ik zou m persoonlijk laten staan waar hij stond, al is het maar om geen onverhoopte blessures te krijgen tussendoor.

Maar je kunt het process ook versnellen. Laat de buigproef direct nog een keer doen, wellicht door een andere arts en als ie er weer niet doorheen komt, meteen foto's maken, dan weet je ook direct meer als er wat te zien is.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 13:42

Sorry vergeten erbij te zetten. Röntgenologisch is hij al helemaal goedgekeurd. En de dierenarts zei dus niet "hij is niet goed" maar hij zei "ik denk dat hij zich verstapt heeft dus voor nu kan ik hem nog niet goedkeuren dus laat het voor de zekerheid nog is checken"
De stal waar hij vandaan komt daar stond ie bijna 24/7 op stal dus wat beweging is niet verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:45

Ok, dat scheelt dan weer. Maar dan nog een sec op doen nu? Zou het een te groot risico vinden als hij de boel nu verbouwd, straks loopt hij daarvan een blessure op.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 10:16

Hier nog even een update: aangezien hier toevallig een dierenarts op stal was heb ik gevraagd om wat testjes te doen (harde volte, buigproef enz) en ondanks dat ik van de dierenarts na 2 weken zou moeten herkeuren blijkt ie nu na 4 dagen alweer goed te zijn dus hij zal zich de eerste keer gewoon verstapt hebben.
Al met al ben ik dus super blij dat ik hem gewoon heb meegenomen en dat ie nu zeker te weten kan blijven!

Ik heb het eerder gedaan zodat ie ook eerder gecastreerd kon worden. hij wordt wel steeds rustiger op stal maar ik ben toch bang dat hij zich bezeerd.