paard breekt nekwervel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ditatje

paard breekt nekwervel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 22:33

Ik heb een bijna 3 jarige half Arabier bont staan hij is in januari in de rijbaan met losgooien onderuit gegaan. Daarbij heeft hij zijn onderkaak gebroken gehad. Dit is met vorm van beugel recht gezet. In die tussen tijd heeft hij ook ergens klem gezeten waar is nog steeds onduidelijk. Het is nog al een doe hetzelve. Gedeelte boven zn ogen waren allebij dik. Ook hier is dierenartsen voor geweest. Drie weken na het bakongeluk kreeg hij koorts weer een week lang dierenartsen over de vloer. Griepje mss van de kliniek dat kan. Daarna ging het weer wat beter meneer kwam weer wat aan. Na drie maanden mocht zijn beugel eruit. Zo gepiept. Week later kwamen we er achter dat die aan 1 kaak geen spier meer had. Weer dierenartsen wisten het eigenlijk nie en werd afgescheept met zenuwbeschadeging ik vertrouwde het niet en heb second te pion aangevraagd bij een andere dierenarts. Hier uit is gistere avond gebleken dat die een nekwervel gebroken heeft. Mijn vraag is of er meerdere hier mee te maken hebben gehad ? A.s dinsdag gaat hij naar de kliniek voor verder onderzoek eventueel fysiotherapie .

Groetjes kirsten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:38

dat is heftig!!

als die nekwervel gebroken is bij zijn val hebben ze wel wat over het hoofd gezien zeg 8)7

ik hoop dat het goed gaat komen met je jonge paard,heel veel sterkte en succes as dinsdag :(:)

ditatje

Re: paard breekt nekwervel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 06:17

Uh ja dat hebben ze zeker terwijl ik het nog aan heb gegeven !

Dank je wel

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 06:30

Welke wervel is er precies gebroken? Ik heb een paard met een kapotte halswervel, dit is toentertijd ook slecht opgemerkt door de kliniek. Ik ben nu 3 jaar verder en we doen alles weer op recreatief niveau, dressuur en springen..

ditatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 06:36

Uh ik meen of de wervel naast de atlas of eentje daar naast nog de benaming weet ik ff niet meer toen ik het hoorde werd alles ff zwart

ditatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 06:37

Wat hebben ze bij de jouwe gedaan om hem weer op de rit te krijgen ? Ook fysio enzv ?

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:11

Bij die van mij hebben ze niks gedaan omdat het toentertijd volgens hun 'alleen een scheurtje' was. Dit zou zelf moeten genezen. Een jaar later kwam ik er pas achter dat er ook een flinke losse botsplinter was en dat de scheur ( bijna doormidden) nooit dicht gegaan is.

Ik heb toen besloten om mijn paard,tegen alle adviezen in ( want ik kon na 4 weken weer rijden volgens hun) op rust te zetten met uitzondering van een paar keer stappen per dag. Ze had teveel pijn om aan de nek te gaan rommelen. De spieren rond de wervel hadden ook een flinke klap gekregen en die heb ik veel gemasseerd.

Meer dan een half jaar gestapt en toen voorzichtig aan de longe gezet. Ze liep super slecht en leek geen verbinding met haar achterhand te hebben ( lijkend op ataxie). Veel balkjes laten draven voor de coördinatie en wonder boven wonder knapte ze op. Een jaar na het ongeluk heb ik er weer voor het eerst opgezeten.

Vorige zomer controle foto's laten maken ( bij een andere kliniek ) en daaruit bleek dat het beeld het zelfde is als enkele weken na het ongeluk. Het is nu dus 'rustig' en 'stabiel', artrose heeft zich nauwelijks gevormd en ze zit goed in haar vel.

Ze heeft wel een aantal beperkingen:
Ze heeft langer de tijd nodig om op te warmen als je gaat rijden op longeren, ze begint heel erg stijf.
We kunnen alleen nog maar laag en rond rijden, echt oprichten is pijnlijk voor haar.
Springen doen we maar tot 80 centimeter omdat ze anders in de problemen komt met haar voorhand omhoog brengen.

Maar ze kan heerlijk pijnvrij op de wei en buiten stappen we met een lange teugel dus ze heeft een goed leven

Mijn advies zou zijn om naar een kliniek te gaan waar je veel vertrouwen in hebt en waar meerdere artsen hun mening kunnen geven.
Ik heb hier fysio's gehad die niet wisten wat ze met zo'n trauma aanmoesten behalve ' er vooral niet aankomen' dus ook daar zou ik voorzichtig mee zijn.

Ontzettend naar voor je paardje en vlakbij de atlas is ook echt een rot locatie. Hoe is je paard er nu onder en hoe is de bewegelijkheid?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:33

Mijn paard heeft meerdere breuken gehad in de eerste 2 halswervels en schedel.
Alles is schots en scheef aangegroeid.
Hoe dat gebeurd is, is een raadsel.
Rijden mag wel maar doe ik niet meer, ze geeft duidelijk aan dat dat niet fijn is. Hoofdstel loopt over de breuklijnen. Speciale hoofdstellen werken ook niet voldoende, dus is ze vorig jaar met pensioen gegaan. Paard is nu 15.

ditatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 12:38

Hij is verschrikkelijk sterk erin je kan aan de buitenkant ook niet zien dat die pijn of wat dan ook heeft. Zelfs toen zn onderkaak los hing liep die nog in me jas zakken te bijten en me telefoon te slopen. Hij rent Door het land alsof er niks aan de hand is. Hij komt weer aan eet goed glimt als een spiegel ogen staan goed zoals ze altijd hebben gestaan. Ondeugend de clown uit hangen. Daarom was dit al helemaal een schok dat dit er uit kwam.

ditatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 12:39

Gillian wat naar ook zeg 15 is ook nog jong. Wat hebben ze bij de jouwe voor de rest nog gedaan ?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:26

Niks. Kan niks aan gedaan worden helaas..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:31

Pfff dat is niet niks zeg! ik ben heel benieuwd wat ze met je paard gaan doen na het onderzoek a.s. dinsdag.

Sterkte en ik duim voor jullie.

Ja, de paarden kunnen heel heel hard zijn voorzichzelf. Ik sta er nog steeds versteld van.