paard kopen met ocd ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wat zou jij doen bij een paard met ocd ?

absoluut niet kopen !
32 (39%)
ik vind dat helemaal geen probleem
11 (13%)
ligt aan de prijs......
38 (46%)

Totaal aantal stemmen: 81

colusen

paard kopen met ocd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 17:44

hallo,
ik ga binnenkort kijken bij een paard met ocd in het spronggewricht .
volgens de eigenaar merk je er helemaal niks van en het paard ook niet . ( paard van 4/5 )
haar dierenarts zegt dat ze ook gewoon in de sport kan lopen en niet geopereerd hoeft toe worden ( zegt ze ) .
hebben jullie nog tips en advies waar ik op moet letten enz. ?

Caitlin_K

Re: paard kopen met ocd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:45

Zelf even bij je eigen DA informeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:46

Tja dat zou ik als eigenaar en da ook zeggen als ik hun was. Laat je eigen da eens kritisch naar de foto's kijken. Durf je het risico aan, of wil je het laten opereren?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:47

Ik denk dat het er mischien ook aan ligt wat je zelf met het paard wilt gaan doen, als je echt de sport in wilt zou ik het niet doen. En als het voor lichte recreatie is als voorbeeld dan zou ik idd ook eventjes je dierenarts vragen hoe of wat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:48

ik zou toch wel even de foto's willen zien als ik jou was...je hebt OCD en OCD.
De waarde van zo een paard is niet hoog.Of het moet een bloedmooie merrie zijn met een superafstamming.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:55

De ene ocd is de andere niet. De DA kan je meer vertellen over de ernst van de OCD en de kans dat een paard er last van zal krijgen. Is uiteraard geen garantie, maar wel een indicatie.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:02

Ik kwam tijdens de keuring van mijn vorige paard achter dat hij 2 kleine ocd's had. In beide sprongen 1. Op dat moment hebben we de keuring gestopt. Ik wilde me hier eerst verder in verdiepen en rustig overleggen met de dierenarts.
De verkoper zakte flink met de prijs.

2 Weken heb ik de tijd genomen. Volgens ook de dierenarts zou het paard er waarschijnlijk nooit last van krijgen. Er was ook niks aan de sprongen te zien en was een prachtig paard met veel kwaliteit.
Ik besloot de keuring af te maken. Mocht er nog iets bijkomen dan gisteren ging de koop niet door.
Dier was verder 100% dus ik blij.

Maar.... je moet wel zeker dat dit paard bij je past.
Bij mij bleek dit niet het geval en kon ik weer verkopen.
Dat is bijna geen doen, want iedereen valt over een ocd.
Hoe knap, mooi en kwalitatief goed paard het ook is.

Voor mij nooit meer een paard met een ocd!
Ook al liep hij in de M met veel potentie voor het zware werk.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:21

Geerke, wat heb je daar aan dan? Fokken met OCD is niet zo handig...

colusen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 19:10

De prijs is 3750 ( voor de rest helemaal goedgekeurd )

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:12

Ik vind de prijs wat aan de hoge kant voor een jong paard met een bemerking.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:14

Max 1500 euro zou ik er voor betalen, en een second opinion vragen en of het evt te operen valt en wat daar de kosten en de kansen van zijn.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:15

Die van mij heeft het ook in beide achterbenen, op 4 jarige leeftijd gekocht voor ong dezelfde prijs die jij aangeeft en verder ook helemaal
Goedgekeurd alleen niet geschikt voor de hoge sport. Paard is ondertussen 13 en tot nu toe nooit een pas kreupel gelopen

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:23

Ik verzorg een arabiertje met ocd in het achterbeen. Ze draagt speciale ijzers, en je merkt er eigenlijk niet veel van, dus voor zover ik weet moet het geen enkel probleem zijn. Ik zou ik het toch wel even laten nakijken. :)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:26

Ik zou je eigen dierenarts 'm helemaal laten nakijken en uitgebreid bespreken hoe erg de OCD is & of hij er (ooit) last van zou kunnen krijgen. De prijs vind ik aan de hoge kant, zeker voor een paard met een bemerking én een vrij jong dier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:33

Starbreeze schreef:

erfelijkheid speelt maar voor 30% een rol....hengst moet uiteraard wel ocd-vrij zijn.Maar dat mag ik aannemen als een hengst goedgekeurd is

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:12

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd of je al een beslissing hebt genomen en zo ja, welke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:21

geerke schreef:
Starbreeze schreef:

erfelijkheid speelt maar voor 30% een rol....hengst moet uiteraard wel ocd-vrij zijn.Maar dat mag ik aannemen als een hengst goedgekeurd is

Dat hoef je dus niet per definitie aan te nemen....

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:37

Ik heb vorige periode vanwege mijn studie een heel onderzoek gedaan naar OCD.

Ik zal je de highlights geven:

Osteochondritis (dissecans) is de werweking van bot en kraakbeen op de gewrichtsvlakken die aseptische necrose veroorzaakt. Aseptische Necrose is een ziekte die het gevolg is van tijdelijk of permanent verlies van bloedtoevoer naar het bot. Zonder bloedtoevoer, sterven de botweefselcellen en stort het bot in.

Er zijn twee stadia. De eerste is OC. Dit is het stadium van verdikking van het kraakbeen waarin scheurtjes kunnen ontstaan. Bij OCD laten deze stukjes kraakbeen los van het gewricht en deze kunnen verbenen en schade veroorzaken, hier is dan ook vaak een steriele ontstekingsreactie te zien.

Deze aandoening is alleen zichtbaar doormiddel van een röntgenfoto maar er zijn wel een aantal verschijnselen die er toe leiden dat men een foto gaat laten maken en dat zijn met name kreupelheid (vaak bij het kootgewricht en kniegewricht), verdikking van het gewricht, gewricht is warmer en pijnlijkheid in het gewricht. Deze symptonen hoeven niet allemaal op te treden en kunnen zelfs wegblijven

Erfelijkheid:
De erfelijkheid van OCD zit tussen de 0.10 en 0.34 voor warmbloedpaarden zoals het KWPN.

Voeding
Als jonge paarden vanaf het eerste levensjaar een te eiwit- en zetmeelrijke voeding krijgen dan is er een verhoogde kans op OCD. Kort gezegt: met te veel eiwitten maak je de spieren te sterk en de botten zijn voor groot deel nog gemaakt uit kraakbeen. Door dat de te sterke spieren dan deze soepele botten aantrekken kunnen er dus scheurtjes ontstaan.

Te snelle groei
OC en OCD komt veel voor bij jonge dieren die te snel groeien. Denk hierbij aan grote paarden die een flinke groeispurt ondergaan. Eerste symptomen komen vaak tot uiting zodra de belasting op de gewrichten toeneemt. Bijvoorbeeld als je start met trainen of aan het begin van het weideseizoen in de opfok

Beweging/training
Het is belangrijk dat alle paarden en vooral de jonge dieren, die een grotere risicogroep zijn voor OCD, veel uitloop krijgen. Daarnaast moet voorkomen worden dat er een te lange tijd een gebrek aan beweging is. Dit heeft als gevolg ook dat als de paarden na deze lange tijd van weinig beweging weer buiten komen of getraind worden, dat de gewrichten en spieren overbelast raken.

Behandeling
OC en OCD kunnen behandeld worden. Echter zijn er wel een aantal punten waar naar gekeken moet worden. De mate en ernst van de klinische symptomen, het aangetaste gewricht en de locatie binnen het gewricht spelen hierbij de grootste rol. Er kan gekozen worden voor een periode van rust, echter neemt dit geen OCD weg. Het gewricht kan ingespoten worden met hyaluronzuur of corticosteroiden. Dit gaat gepaard met een rust periode. Ook kan er gekozen worden om de fragmenten arthroscopisch te verwijderen.

Kort gezegt: Het is een echte veulen ziekte wat zich voornamelijk de eerste levensjaren voordoet omdat de botten nog zo week zijn. Na een 6e levensjaar zullen er niet nog meer OCD plaats vinden maar de OCD die al aanwezig is kan wel dergelijk voor problemen zorgen. Als dit bij jou paard niet het geval is en meerdere artsen bevestigen dit zou ik het risico (afhankelijk van jou tak van sport) wel aandurven.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:34

Ligt er aan waar die OCD gelegen is. Ik heb 3 maand geleden ook een 4-jarige geprobeerd, waar bij de keuring bleek dat links achter een OCD zat. In samenspraak met de veearts toch besloten het paard niet te kopen ondanks de topbewegingen en het potentieel dat het paard had. Die OCD moest mettertijd verwijderd worden en dat risico wilde ik niet nemen.
Overleg met je eigen veearts wat het beste is, zij hebben er een veel nuchtere kijk op dan wij zelf.

colusen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 11:46

We hebben haar gekocht . Super afstamming en super karakter . Sinds gister staat ze bij ons op stal . Geweldig paard <3

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:53

Jonge paarden op het moment worden erg duur.
Laat je eigen dierenarts oordelen.
En als je het paard niet voor verkoop hebt, maar voor jezelf is een ocd helemaal niet zo spannend.

Nederland is een land wat gewoon erg moeilijk doet met ocd en dergelijke.
Buitenland gaan ze heen met 2 ocd zonder gedoe.

Als het paard bij je past en dierenarts zegt niks aan de hand. Wat is dan het punt nog?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:54

Oh ik lees nu het laatste bericht pas!
Super dat je een paard hebt gevonden wat bij je past!
Zuinig op zijn :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:57

Gefeliciteerd! Wij hebben zelf een pony gekocht met ocd. Zou zeer waarschijnlijk geen problemen geven. Uiteindelijk toch geopereert maar erna gewoon weer verder de sport in!