Help! Jullie hulp gevraagd voor paard dat op 3 benen loopt..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ezelinetje

Help! Jullie hulp gevraagd voor paard dat op 3 benen loopt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 13:45

Hoi Lezers,

Ik hoop op jullie tips, adviezen en trucs! Iemand die dit herkent of hier iets voor heeft?

Dag 1) Mijn paard is woensdag om 22.00 op drie benen de wei (waar ze alleen in staat) uit gehaald.

Dag 2) Donderdag om 08.00 gekoeld en dierenarts. Zij vond dat de hele hoef te gevoelig was en een
eventuele zweer nog niet rijp genoeg was om te gaan snijden. Pijnstilling en
ontstekingsremmers gehad. De natuurgeneeskundige zou al komen dus dat was toeval. Zij gaf
aan dat de zweer onder de kroonrand zat. Ze heeft klei meegegeven en dat hebben we op de
hoef gesmeerd. Dit vond mijn paard wel fijn en verkoelend.

Dag 3) Vrijdag zag ik onder de hoef een verdikking (paard bleef de hoef maar in het koude water
houden). De hoefzweer is uitgesneden; jodium en watje erin. GEEN verbetering in het lopen.

Dag 4) Zaterdag: da weer geweest. Tevreden, mooi open en nu pijnstillers en schoonhouden.

Dag 5) Zondag: paard blijft op 3 benen lopen maar is erg blij dat ze weer naar buiten mag.

Dag 6) Maandag 38 graden; geen verandering. Dus dierenarts gebeld. Hoefzak opgehaald en in de soda
laten weken de hoef. Natuurgeneeskundige heeft voorgedaan hoe ik de hoef met klei kan
inpakken voor de avond. Paard wil echt de hoef niet belasten en hinkt op de achterhand.

Dag 7) Dinsdag; geen koorts en het paard is goed te pas. Hoefzak weer om en op de wei. Net was ik er
weer; verband met klei opgedaan. Staat ze op de wei; hoef naar achtergevouwen op de kogel
te leunen. Dus weer de dierenarts gebeld; morgen om 16.30 naar de kliniek.. Nu toch echt
maken en waarschijnlijk onder verdoving verder uitsnijden.

Jullie snappen; ik krijg een punthoofd en weet niet wat ik nog verder kan doen... Tips, adviezen??
Wellicht ervaringen? Zo sneu om je maatje al een week pijn te zien hebben :(:)

groetjes,

Ezelinetje

rien10

Re: Help! Jullie hulp gevraagd voor paard dat op 3 benen loopt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:47

Bah nare toestand. Maar weet wel: hoefontstekingen kunnen verrekte zeer doen en lang ook. (De pijn kan lang aanhouden). Succes er mee

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:01

Wat vervelend! Is er wel ver genoeg gesneden? Hier halen we bij een hoefzweer de hoefsmid erbij, en nog nooit voorgehad dat een paard nadien bleef kreupelen, liepen binnen het uur weer correct, zonder hoefzak of zo (enkel wat isobetadine in de wonde).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:05

Is er een mogelijkheid om op locatie een röntgenfoto van die hoef te maken? Misschien dat dat meer duidelijkheid geeft over hoe groot de zweer is of dat er gezien wat de andere behandelaar zegt er 2 zitten?

Ezelinetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 14:07

Bedankt voor de toevoeging HWN! De hoefsmid heb ik foto's geappt en die kan op zijn vroegst as donderdag. De hoefsmid gaf aan dat hij zolang er nog niet heel duidelijk een zweer was niets kon doen. Zo hoog snijden (bij de kroonrand) mag hij niet. De dierenarts gaat nu waarschijnlijk morgen al dieper snijden. De 19de komt de hoefsmid voor een reguliere kapbeurt ;)

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:08

Heb dit ook eens gehad. Zweer opengemaakt aan de onderkant maar pony bleef kreupel, na een week kwam zweer er ook nog bij de hoefbal uit. Uiteindelijk was hij na drie weken pas niet meer kreupel.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:12

op zich mag je blij zijn dat je iig zeker weet dat het een hoefzweer is, hoe vervelend hij nu ook uitpakt.
ik denk dat je op de goede weg bent. wellicht kunnen ze onder verdoving/foto's of iets ontdekken dat hij wellicht niet helemaal open is.
dat ze op de kogel gaat leunen is niet zo mooi, misschien hebben ze zwaardere pijn stilling voor haar dat ze dat niet meer doet.

Ezelinetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 15:27

Bedankt voor het meedenken! Ik hou me idd voor dat het 'maar' een hoefzweer is.. Ben erg benieuwd morgen naar de echo en wat de dierenarts gaat doen...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:31

Mag ik vragen waarom je geen hoefsmid gebeld hebt?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:35

Princesj schreef:
Mag ik vragen waarom je geen hoefsmid gebeld hebt?

Die had geen tijd staat in haar reacties.

Maar een hoefzweer kan rot zijn hoor, sommige zijn er zo klaar mee als ze uitgesneden zijn,
maar wij hebben ook een hengst gehad die een maand last gehad heeft. Steeds DA erbij, verdoven (hij werd heel lelijk en ging slaan door de pijn), uitsnijden, inpakken, stalrust... Man man, wat een gedoe,
denk dat dat echt een maand geduurd heeft voor dat eindelijk helemaal weg was..
Sterkte!!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:36

zou vol blijven houden met weken in de soda, verder zsm naar de kliniek foto's maken en uit laten snijden. Evt kijken of het geen hoornzuil is maar dat zien ze op de kliniek wel.

Overleg even met de da over wel of geen pijnstilling, want pijnstillers vertragen wel het rijpen van de zweer.

Ezelinetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 15:40

Poeh! ik doe alles voor haar maar een maand aanklungelen hoop ik niet ;(
Hopelijk kan ze morgen goed geholpen worden. Wist niet dat hoefzweren zo vervelend kunnen zijn...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:49

En hou je paard in de gaten als het een hoefzweer is. Je paard heeft ontstekingsremmers gehad. Een mogelijke ontsteking wordt nu geremd, maar kan niet helelaal weg uit de hoef. Over 3-6 weken is de werking van de AB weg en zal de overgebleven ontsteking weer kunnen woekeren.

Mijn smid heeft me laten beloven nooit meer een AB of een ontstekingsremmer te (laten) geven bij een vermeende hoefzweer. Eerst een smid laten snijden en daarna verder kijken.

Sterkte, ik hoop dat het een zweer is, dat is redelijk simple te verhelpen.