Een paar weken geleden hebben ze de sokken van mijn verzorgpaard afgeschoren. (Het is een Fries.) Dit was met de reden dat het allemaal een door kon luchten ivm mok.
Nu heeft hij op zijn onderbenen her en der witte plekjes. Dit is mok, hebben ze me verteld. Klopt dat? Want bij alle symptomen van mok staat niet 'witte vlekjes op vacht'. Nou gaf een stadgenoot me als tip te wassen met imaverol. Maar na wat speurwerk kwam ik erachter dat dit voor schimmels is en mok is een bacteriële kwestie. (Klopt dit? )
Maar wat kan ik nu her beste doen? Imaverol? Iets anders tegen mok (betadine shampoobijv.) Of is het geen mok maar iets anders?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en dat mijn verhaal duidelijk is. Ik zal van de week als dit nodig is nog eens foto's maken en hier plaatsen ter verduidelijking van hoe het eruit ziet. (Als mijn bevindingen niet kloppen gewoon zeggen! Ik ben nog een leek en ik leer graag bij!)
Van mok krijgen ze vaak korstjes. Wat ik dan doe is wassen met betadine shampoo de korstjes eraf tegelijkertijd afkrabben en dan sudocreme erop en dat werkt eigenlijk altijd wel goed.
Icrack
Geplaatst: 12-05-15 07:05
Zijn het schilfers? Heeft de huid kloven? Of is die intact? Jeukt het? Stampt de fries ook met de benen?
Zo even wat vraagjes om het beeld wat duidelijker te krijgen
Plekjes die langdurig kapot zijn geweest kunnen wit terugkomen. Witte haren kunnen ook gewoon ouderdom zijn. Als ik de koten van mijn oudste friese merrie uitscheer, zien ze ook helemaal wit.
Dat klinkt positief! Meneer is namelijk al 18 jaar. Over heel zijn lijf komen er her en der witte haren in zijn vacht. En boven zijn ogen ook grijs.
Maar dan toch preventief wassen met betadine een keer per twee weken bijvoorbeeld?
ellepel
Geplaatst: 13-05-15 07:50
Zou ik niet doen, betadine is tegen een hoop bacteriën, en dan ook de goede die op de huid leven. Je hebt dus kans met betadine dat je de natuurlijke zuurgraad van de huid aantast waardoor je juist kans kan krijgen op een huid aandoening
Maar... hoe houdt je het dan een beetje onder controle met die dikke sokken?
Hij staat op zand, in de zomer heel droog en in de winfer redelijk. Absoluut geen modderpoel. Stal is voorzien van stro en ook dat is altijd netjes. Zeker niet smerig.
Is denk dat je beter af bent om er eerst achter te komen wat het precies is, om daarna gericht te gaan behandelen. Je kan er van alles op smeren, maar je loopt kans dat de huid (als het de huid is tenminste) alleen maar geirriteerd raakt van alle smeersels e.d. En mss is er helemaal niks nodig. Desnoods was je de benen eens goed met shampoo en kijken het een aantal dagen aan