Vreemd scherp randje in mond (botsplinter?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alysha92

Vreemd scherp randje in mond (botsplinter?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 20:34

Hallo,

Toch plaats ik even een topic in de hoop dat iemand mij verder kan helpen/advies geven.
Afgelopen zaterdag avond constateerde ik in de mond van mijn +-15 jarige pony iets geks.
Op haar onderkaak, aan beide kanten, achter de rij voortanden zitten 2 'plekken'
De ene kant lijkt op een soort botsplinter/stukje kies wat door het tandvlees prikt (heel klein puntje, voelt ook scherp aan). De andere kant zit een rood rondje met een wit achtig gaatje (het lijkt alsof hier een tand gezeten heeft en die er uit getrokken is).

Nou is mijn pony in februari dit jaar nagekeken door een tandarts en hoefde alleen geveild te worden. Gebit zag er heel goed uit voor haar leeftijd.

Het is nu maandag, het is niet erger geworden maar ook niet minder.
Ze heeft er wel wat last van en knoeit ook wat met haar brokjes en muesli.
Gras en snoepjes zijn geen probleem. Bit ook niet.

Wat is wijsheid? Veearts of tandarts laten komen? Nog even aan zien? En wat zou het kunnen zijn?

Ps. Sorry voor lang verhaal.
het.is trouwens een merrie

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:36

Dat kunnen wolfskiesjes zijn.
Die zitten voor de "grote" kiezen en zijn heel klein.

En net zoals de verstandskiezen bij ons; het ene paard heeft ze niet, bij de andere zitten ze diep weg en bij een ander komen ze (net) door.
Dit kan irritatie geven bij bit gebruik.
De tandarts kan deze makkelijk verwijderen.

LadyMadonna

Re: Vreemd scherp randje in mond (botsplinter?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:42

Denk eerder hengsten/ruinen tanden, ook wel haak tanden, wolfskiesjes zie je niet makkelijk aangezien zie echt tegen de kiezen aan zitten.
Merries (met name dominantere) kunnen deze ook krijgen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:45

Hier zie je de hengsten tanden goed (overigens merrie)
Vaak zijn ze veel kleiner, maar kan je ze wel voelen, bedoeld je zoiets als op onderstaande foto op die plaats? (deze zijn fors hoor!)

Afbeelding

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 21:49

Sjolvir schreef:
Hier zie je de hengsten tanden goed (overigens merrie)
Vaak zijn ze veel kleiner, maar kan je ze wel voelen, bedoeld je zoiets als op onderstaande foto op die plaats? (deze zijn fors hoor!)

[ Afbeelding ]

Ja op die plek zit het inderdaad!
Is dat makkelijk/pijnloos (zover dat kan natuurlijk) om dat te verwijderen? En ook als het aan de ene kant niet door komt?
En is dat nog normaal om deze leeftijd dan???

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:51

Weet je zeker dat het nu pas doorkomt of misschien zie je het nu pas voor het eerst.
Handigst is om in ieder geval even iemand mee te laten kijken die weet hoe hengstentanden er uit horen te zien, als die het niet herkend gewoon DA laten kijken.

Met 15 jaar komen er normaal al lang geen tanden meer door bij een paard.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 21:57

Sjolvir schreef:
Weet je zeker dat het nu pas doorkomt of misschien zie je het nu pas voor het eerst.
Handigst is om in ieder geval even iemand mee te laten kijken die weet hoe hengstentanden er uit horen te zien, als die het niet herkend gewoon DA laten kijken.

Met 15 jaar komen er normaal al lang geen tanden meer door bij een paard.

Ik weet zeker dat ze nu pas door komen.
In februari nog tandarts geweest (toen zat het er sws niet)
Zaterdag viel het me op omdat ze niet graag wou dat ik bij haar lippen kwam met bit in doen
En ik controleer vaker de monden.

Via een foto die ik op google zag zit het op de plek waar de haak tanden zitten en niet waar de wolfstanden zitten (die zijn verder naar achteren)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:04

Bel morgen de tandarts op en vertel het verhaal,
misschien dat hij zo weet wat het kan zijn?

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:59

Bij mijn merrie van bijna 14 jaar komen ze ook nu pas opzetten, ook maar een klein puntje door het tandvlees. Was ook een beetje rood en had ook een heel klein beetje gebloed bij het "gaatje". Merkte het doordat ze wat heftig reageerde bij het bit uitdoen. Paar dagen bitloos gereden en nu heeft ze er geen last meer van. Ze kunnen niet getrokken worden en dat hoeft ook niet. Gewoon in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken of pijn doet.