Paard valt in bij de flanken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elleskur

Paard valt in bij de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 17:59

Onze merrie valt in bij de flanken
Ik voer haar in de ochtend 1 kilo energy sport muesli en 1 kg lucerne
Twee plakken hooi
De middag krijgt ze 1 kilo brok 1kg lucerne
Twee plakken hooi
De avond energy sport muesli en twee plakken hooi
Zins ik haar op muesli heb staan wordt ze dun achter vooral bij de flanken en de kont valt ze in, ik heb geen idee waar het aan ligt omdat ze genoeg eten krijgt over de dag verdeelt, ze Eet echt veel komt dus niet veel aan. ze zit verder goed in haar bespiering en ze glanst erover.
Nou wil ik haar weer op 3 kilo sportbrok per dag zetten en Met het muesli voeren gaan stoppen
Ze staat 2x per week in de wei.en overdag in de paddock met hooi
Paard is twee maanden geleden ontwormd.

luffwinny

Re: Paard valt in bij de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:01

Minder krachtvoer en onbeperkt hooi . Zoveel krachtvoer is niet gezond.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:02

Dan probeer je het oude voerregime toch weer een poos, zie je snel genoeg verschil, zo niet dan even de tandarts laten kijken en vaker op de weide indien mogelijk. Ik vind dat ze al heel veel brok krijgt maar je vermeld niet hoeveel ze bereden word.

elleskur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:07

Ze word 5x per week gereden 1x gelongeerd
Ze staat zwaar in het dressuur werk en de brok heeft ze ook Echt wel nodig
Ik ben haar op de muesli gaat zetten omdat ik dacht dat het beter was, ik wil haar nu terug zetten op alleen 3 kilo sportbrok per dag

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:08

Muesli lijkt leuk maar zit niet zoveel in als bv sportbrok. Ik heb een kwpn merrie die ook snel invalt en ik voor onbeperkt hooi en daarnaast 2x PD 1 kg sportbrok en 's avonds 1/2 schep maïsbrok.

Daar doet ze het goed op maar natuurlijk hangt het ook af van ras, hoogte, arbeid die ze moet verrichten.

elleskur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:29

Op de verpakking van de muesli zak stond dat het een volledig krachtvoer is om te voeren
Wat je zou kunnen aanvullen met lucerne maar dat doe ik al
Als je denkt dat er in de brokken meer voedingswaarde zit, dan verklaard dat wel waarom onze merrie is ingevallen bij de flanken en niet dikker achter wil worden.
Ik heb haar altijd op de energy sportbrok gehad. en toen was zelfs aan de stevige kant voor haar doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:32

Ik vind drie kilo brok ook wel aardig wat, onbeperkt goed ruwvoer en daarnaast twee kilo sportbrok zou beter zijn.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:35

Wat is zwaar dressuur werk?
Elk paard is anders maar je brok moet er niet toe dienen om je paard dik te krijgen.
Daarvoor moet je meer of ander ruwvoer geven!

elleskur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 22:26

De brokken zijn niet bedoelt om haar dik te houden, voordat ik haar op de muesli had gezet was ze Mooi Rond en nu is in gevallen bij de flanken zins ik haar op de muesli heb staan wordt ze maar Moeilijk dikker. daarvoor heeft ze altijd op sportbrok gestaan en zag ze er goed uit. en voordat ze op de sportbrok stond was ze nooit ingevallen bij haar flanken ze was toen eerder wat aan de stevige kant voor haar doen.
Ruwvoer krijgt ze genoeg de hele dag door. en ze staat zwaar in het dressuurwerk vandaar dat ze ook Makkelijk 3 kilo sportbrok mag hebben.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:30

Je zegt dat ze genoeg ruwvoer krijgt, maar heb je al geprobeerd of de flanken weer beter worden met meer ruwvoer. Dan pas kun je nagaan of het daadwerkelijk genoeg is. Van nature staat een paard een groot deel van de dag ruwvoer te knabbelen. Dat je daarnaast bijvoert met brok, omdat het paard extra werk moet leveren vanwege dressuur werk, dan kan dat natuurlijk prima. Echter moet dit geen vervanging worden voor de natuurlijke behoefte, want dat werkt niet. Hoeveel tijd bested je paard aan het eten van ruwvoer?
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 10-05-15 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:30

Vergelijk even op voervergelijk.nl!
Even afwegen wat je aan muslie voert en aan brok en dan kun je het verschil aam voedingswaarden uitrekenen!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:34

Ik weet niet hoe jij je krachtvoer weegt. Maar een standaard voerschep is over het algemeen een kilo brok. Een zelfde schep muesli is echter een stuk minder. Om aan een kilo te komen moet je vaak 1,5 schep geven. Misschien dat daar al een verschil in zit? Ik zou het in ieder geval nawegen op een keukenweegschaal. Zodat je echt goed weet wat je voert. En de plakken hooi; hoe zwaar zijn die?

Om een goede voerberekening te maken moet je weten:
Geslacht
Stokmaat
Gewicht (en gewenste gewicht/body score)
Arbeidsintensiviteit
Dracht/zogend

Is een de mogelijkheid je paard meer op het gras te zetten?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 06:59

elleskur schreef:
De brokken zijn niet bedoelt om haar dik te houden, voordat ik haar op de muesli had gezet was ze Mooi Rond en nu is in gevallen bij de flanken zins ik haar op de muesli heb staan wordt ze maar Moeilijk dikker. daarvoor heeft ze altijd op sportbrok gestaan en zag ze er goed uit. en voordat ze op de sportbrok stond was ze nooit ingevallen bij haar flanken ze was toen eerder wat aan de stevige kant voor haar doen.
Ruwvoer krijgt ze genoeg de hele dag door. en ze staat zwaar in het dressuurwerk vandaar dat ze ook Makkelijk 3 kilo sportbrok mag hebben.

Maar wat is zwaar in het dressuurwerk?
Welk niveau hoe lang train je op een dag hoe zwaar zijn deze training voor je paard?
Ik weet niet wat zwaar in het dressuurwerk precies inhoudt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 07:02

Hoelang heb je dit paard al? Mijn paard valt standaard heel erg in in het voorjaar. Van alles geprobeerd, maar niks werkt, wel wordt het elk jaar minder erg. Volgens de da ligt het gewoon aan het verharen en zijn drukke gedrag in het voorjaar. Hij is verder ook gewoon happy en gezond en heeft nergens last van.
succes!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 07:24

Mij is verteld dat brok voor op de ribben is en hooi voor flanken en kont...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 07:50

Leg me eerst eens uit wat je onder zwaar dressuurwerk verstaat?
Ik heb en had nl paarden die op best Nivo lopen en die krijgen een halfje müsli ...
Hoeveel hooi is best veel- zijn dat die 4 plakjes die je beschreef, zo ja hoe zwaar zijn die plakjes en welk hooi is dat? Weide hooi? Raaigras?
Je omschrijvingen zijn me te summier en kunnen alle kanten op.
3 kilo krachtvoer heb ik nog never nooit een paard hoeven geven, zelfs niet op subtopdressuur Nivo

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:21

Weet je zeker dat je een kilo muesli voert? 1 voerschep muesli is maar ong 600 gram, terwijl een voerschep biks een kilo is. Soortelijk gewicht is anders. Een kilo lucerne is denk ik bijna een 10 liter emmer vol(losgetrokken). Ik had vorig jaar hetzelfde en toen ik het voer eens een weekje echt af ging wegen, kwam ik erachter dat ik minder voerde dan ik dacht.

Met name bij ruwvoer is het best handig om eens af te gaan wegen. Dan kan je meer sturen. En wellicht even een beoordeling laten doen van de kwaliteit van je ruwvoer. Wil je haar dikker krijgen zou ik dat doen met ruwvoer.

Ik vind overigens 3 kg sportbrok niet extreem veel, mits goed verdeeld over de dag. Maar dat is het in dit geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:42

Ingevallen flanken is toch echt een ruwvoertekort.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:33

knollentuin schreef:
Leg me eerst eens uit wat je onder zwaar dressuurwerk verstaat?
Ik heb en had nl paarden die op best Nivo lopen en die krijgen een halfje müsli ...
Hoeveel hooi is best veel- zijn dat die 4 plakjes die je beschreef, zo ja hoe zwaar zijn die plakjes en welk hooi is dat? Weide hooi? Raaigras?
Je omschrijvingen zijn me te summier en kunnen alle kanten op.
3 kilo krachtvoer heb ik nog never nooit een paard hoeven geven, zelfs niet op subtopdressuur Nivo

Vrouw naar mijn hart
Dat is voeren zo als het hoort.

Ook ik vraag mij al enige tijd af wat TS verstaat onder zwaar dressuurwerk.
Maar dat is me nog niet duidelijk

Ook ik vindt 3 kilo sportbrok veel krachtvoer.

elleskur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 16:32

Ik heb daar nooit zo bij stil gestaan, dat de muesli inderdaad 600 gram is per kilo schep
Dat verklaard dan ook wel waarom ze nu achter is ingevallen bij de flanken
Gisteren heb ik haar overgezet op 3 kilo brokken die ze over de dag verdeelt krijgt, de muesli krijgt ze niet meer.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:34

Waarom geef je geen antwoord op de vraag ;hoeveel hooi krijgt je paard en wat is flink dressuurwerk ?
Gewoon maar meer brok erin gooien is in mijn ogen de makkelijke weg, veel paarden krijgen teveel krachtvoer en te weinig ruwvoer....

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:35

elleskur schreef:
Ik heb daar nooit zo bij stil gestaan, dat de muesli inderdaad 600 gram is per kilo schep
Dat verklaard dan ook wel waarom ze nu achter is ingevallen bij de flanken
Gisteren heb ik haar overgezet op 3 kilo brokken die ze over de dag verdeelt krijgt, de muesli krijgt ze niet meer.

Waarom vertel je niet wat voor werk je paard doet?
Het wordt nu al meerdere keren gevraagd en verder dan zwaar dressuurwerk kom je niet

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:08

Ik denk niet dat we nog antwoord gaan krijgen hierop.
Snap ook niet wat het doel van dit topic is aangezien ze toch haar eigen ding doet, namelijk terug naar het oude voerschema ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:11

Een paard dat invalt op de flanken heeft simpelweg niet genoeg darmvulling, en dat krijg je van HOOI, niet van een bizarre hoeveelheid krachtvoer, of dat nou biks of muesli is.
Krachtvoer minderen, hooi(ruwvoer) gift vermeerderen.
Zijn die ingevallen flanken (bij een gezond paard althans) binnen dag uitgevuld.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:24

Kan ook gewoon de periode zijn, mijn paard staat heel het jaar door op onbeperkt hooi (als in echt onbeperkt, er is altijd hooi in de ruif en 24/7 gras) en hij valt nog steeds ieder jaar in april en mei in bij zijn flanken. Verder gewoon happy en gezond en in juli komt hij gewoon weer aan.
Meer krachtvoer gaat niks veranderen trouwens, bietebpulp/speedibeet/seniores priores werkt dan beter.