Ideeën voor brok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SternPhoto

Ideeën voor brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 22:19

Een vraagje weet niet of t bestaat.
Maar ik ben opzoek naar een brok die spieren snel opbouwt met een lage energie waarden.

Iemand een idee ? Hebben nu sport fit maar daar worden de paarden te heet van. Hebben een 18+ brok gehad maar die werkte niet omdat die aangemaakt moest worden met warm water.

Suggesties zijn welkom

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Ideeën voor brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:28

De balancer muscle builder van jepaardgezondenfit.nl doet precies wat jij bedoelt. :j

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:35

Hippostar muesli speciaal voor hete en/of nerveuze paarden.
Groeien ze heel goed van en geeft een bijzonder goede conditie !
Hoef je niet heel veel van te voeren !

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 09:07

Thx ! Ga even opzoeken en evt proberen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:10

Ik geef de mijne horsefood omega 3 power muesli. Hij krijgt er iets meer energie van maar wordt niet heet of schrikkerig. Ook is het erg laag in suiker en relatief laag in zetmeel. Relatief want nog steeds tegen de 30% maar dit is in de meeste andere sport mueslis veel hoger.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:45

spieren moet je eraan trainen en kun je niet (snel) er aan voeren.
je kunt wel de juiste bouwstoffen voeren om spieren te kunnen opbouwen.
muesli met 30% zetmeel vind ik erg veel!

ik voer al jaren een gras/kruiden-brok , graanvrij, en met maar 9% zetmeel + suikers. daar loopt mijn pony tweespan zo'n 150km per maand op, met min. 2 keer per maand ritten van 30-40km. ze zijn zeer gespierd en krijgen max. 500gr brok per dag. en ze zijn altijd fijn actief maar nooit heet.

dus door goed te trainen bereik je dit en niet door ze vooral te voeren.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:12

Voor spieropbouw zoek je iets met voldoende goed opneembare eiwitten. Ligt een beetje aan je doel hoe je dat wilt bereiken. Je kunt een supplement met aminozuren bijvoeren bijv om in korte tijd resultaat te zien (natuurlijk in combi met training, maar dat lijkt me logisch). Ik heb zelf de audavard myostem mass gevoerd, maar dit is duur dus echt voor tijdelijk gebruik geschikt. Als je meer op zoek bent naar een vervanger voor de huidige brok, kun je een merriebrok of müsli proberen, worden ze vaak minder heet van en zit wat hoger in eiwit. Of lucerne, ook een goede bron van eiwit, en dit is ruwvoer dus maakt ook niet heet.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:50

Thx voor alle reactie !
Ik ga alles even rustig lezen en evt uitproberen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:53

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:42

In lucerne zitten veel slecht opneembare eiwittennwat voor extra nierbelasting zorgt.
slecht voer voor paarden dus.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:47

dingogirl schreef:
In lucerne zitten veel slecht opneembare eiwittennwat voor extra nierbelasting zorgt.
slecht voer voor paarden dus.

Mag ik vragen waar je dat op basseert? Ik heb juist altijd begrepen dat er veel goed opneembare eiwitten in zitten namelijk.

elleskur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:08

Je kan de muesli aanvullen met lucerne
Daar krijgen ze meer body van maar spieren moet je echt zelf op je paard gaan trainen
Ik geloof er eerlijk gezegd nooit zo in dat paarden heet worden van muesli of brok. vaak ligt het eerder aan de leef omgeving en dat het vaak in je eigen hoofd zit, dan dat het aan de muesli zou liggen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:46

uit onderzoek naar soorten eiwitten in lucerne blijkt dat dit geen ideaal paardenvoer is. en het is een vlinderbloemige net zoals klaver en alfalfa.. deze plantenfamilie bevat zelfs gifstoffen. en te veel is dus niet goed voor paarden . maar voerfabrikanten promoten het toch als zeer goed voor je paard.

er werd en wordt ook nog steeds gezegd dat een paard brokken en muesli moet hebben omdat het zo goed is voor je paard. maar er zitten zoveel granen in, ( en dus zetmeel en suiker), dat het geen natuurlijk voer is voor paarden. en toch voert het merendeel dit.
een paard "in het wild" eet geen tot bijna geen graan op een wild haverplantje na.

steeds meer mensen voeren hun paarden zo natuurlijk mogelijk, dus veel ruwvoer en eventueel een gras/kruidenbrok als extra.
en uit ervaring kan ik zeggen dat ze het super doen op dit dieet.
Laatst bijgewerkt door dingogirl op 14-05-15 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:54

Fyto gold werkt super bij onze paarden!

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 00:34

dingogirl schreef:
uit onderzoek naar soorten eiwitten in lucerne blijkt dat dit geen ideaal paardenvoer is. en het is een vlinderbloemige net zoals klaver en alfalfa.. deze plantenfamilie bevat zelfs gifstoffen. en te veel is dus niet goed voor paarden . maar voerfabrikanten promoten het toch als zeer goed voor je paard.

er werd en wordt ook nog steeds gezegd dat een paard brokken en muesli moet hebben omdat het zo goed is voor je paard. maar er zitten zoveel granen in, ( en dus zetmeel en suiker), dat het geen natuurlijk voer is voor paarden. en toch voert het merendeel dit.
een paard "in het wild" eet geen tot bijna geen graan op een wild haverplantje na.

steeds meer mensen voeren hun paarden zo natuurlijk mogelijk, dus veel ruwvoer en eventueel een gras/kruidenbrok als extra.
en uit ervaring kan ik zeggen dat ze het super doen op dit dieet.

Heb jij deze onderzoek? Zou je een bron vermelding kunnen geven, een link naar een PubMed abstract is voldoende, dan kan ik gaan opzoek.

Luzerne is hetzelfde plant soort als alfalfa, gewoon een andere naam. Ik ben nooit tegen onderzoek gekomen dat laat zien dat alfalfa toxisch is, alleen een maar de boosdoener was niet de alfalfa zelf, maar een besmetting met een toxische onkruid soort.
Verder is lucerne/alfalfa een uitstekend bron van aminozuren voor paarden, onder andere lysine. En heef took een hoog verteerbaarheid waard (boven de 70%).

En klopt, er zit zetmeel en suikers in brok en muesli dat een somige paarden hoog waarschijnlijk niet nodig hebben, vooral als ze niet veel arbeid richten. Gelukkig zijn er ruwvoer balancers op de markt voor deze paarden. Voor sport paarden in intense training zijn muesli's en brokken juist een goed bron van extra energie, olie en aminozuren enz. (paarden zou niet zo veel arbeid verrichten met een ruiter er op in her wilde ;-). En paarden kunnen prima zetmeel verteren, richtlijn is niet meer dan 1g/kg lichaam's gewicht te voeren per voerbeurt.

Alles is relatief tot energie behoefte, training, arbeid enz. De heeft het wel nodig, de andere niet.