ijzers of natuurlijk bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djura99

ijzers of natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 18:21

Ik heb de laatste tijd heel wat problemen gehad met m'n paard. We dachten altijd dat ze last had van haar rug, blijkt het nu aan haar hoeven te liggen. De dierenarts heeft gezien dat ze als ze loopt, haar teen eerst zet. (toonlanden) Hij raadt me aan biotine bij te geven en aan de voorste hoeven weer ijzers te zetten.
Ik heb mijn paard nu een half jaar, toen ze hier aankwam had ze 4 ijzers, maar die hadden we er na een paar dagen af laten halen.
Ik ben nu enorm aan het twijfelen, raad van de DA opvolgen en voor ijzers gaan of natuurlijk laten bekappen?
Zijn er hier mensen die mij kunnen helpen? Die al eens hetzelfde probleem gehad hebben en/of mij meer over natuurlijk bekappen kan vertellen? Of over hun eigen ervaringen?
En is er een verschil tussen natuurlijk bekappen en geen ijzers, maar door de smid elke keer laten bijvijlen?

Heel erg bedankt! :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: ijzers of natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:29

Zelf heb ik op den duur ook voor de keuze ijzers of nb gestaan. Ik heb het laatste gekozen, met in mijn achterhoofd het idee dat als het niet zou werken, het een kwestie was van 1 telefoontje naar de smid en er zouden ijzers onder zitten.

We zijn nu een paar jaar verder en paardlief doet het er fantastisch op, mijn andere pony ook trouwens.

Bij NB is hiellanden ipv toonlanden echt een van de speerpunten, ik denk dat het wel goed zou doen. Zit je in de buurt van Antwerpen toevallig? Daar zit Koen Theys, die is echt heel goed!

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 18:39

Gypsy schreef:
Zelf heb ik op den duur ook voor de keuze ijzers of nb gestaan. Ik heb het laatste gekozen, met in mijn achterhoofd het idee dat als het niet zou werken, het een kwestie was van 1 telefoontje naar de smid en er zouden ijzers onder zitten.

We zijn nu een paar jaar verder en paardlief doet het er fantastisch op, mijn andere pony ook trouwens.

Bij NB is hiellanden ipv toonlanden echt een van de speerpunten, ik denk dat het wel goed zou doen. Zit je in de buurt van Antwerpen toevallig? Daar zit Koen Theys, die is echt heel goed!

Dankje! Ja ik zit in Antwerpen :) Ik weet al wel iemand die me zeker op weg kan helpen, maar toch bedankt! :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:43

Oh da's perfect! Eventueel kun je dan ook in Koewacht (terneuzen) de cursus NB bij piet loof volgen, daar heb ik hem ook gevolgd. Erg leerzaam, en je kunt dan bijvoorbeeld de hoeven bijhouden tussen de beurten van de professional door. Zo krijg je uiteindelijk toch het beste effect. Bij mijn merrie ervaar ik iig dat ik wekelijks moet bekappen, anders zie ik dat terug, op een negatieve manier.

Voor ijzers kan ik je dan helaas niet verder helpen, maar misschien dat er nog bokkers zijn die je daar de voor en nadelen van kunnen vertellen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:02

Gypsy schreef:

Nee hoor. Dat is een fabeltje.

TS als je je paard op ijzers zet zit er meer gewicht van het ijzer aan de voorkant van de hoef (waar het ijzer doorloopt) dan aan de achterkant van de hoef. Gaat je paard echt niet minder van toonlanden.

Je paard zet nu de hoeven niet goed neer omdat de hoeven zelf uit balans zijn. Als je goed Engels kunt heb ik hier wat leesvoer wat je wellicht interessant vindt:

http://enlightenedequine.com/2013/11/27 ... ing-part-1

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 20:51

Natuurlijk bekappen is meer dan een 'maniertje' van hoef bijwerken he. Het houdt ook in dat je de huisvesting en voeding van je paard aanpast, anders heeft het vrijwel geen nut.

De verschillen in de bekapping zelf, kun je hier nalezen http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/comparisons.html

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:24

Ik zou altijd voor natuurlijk bekappen gaan. Veel beter voor je paard. En inderdaad lossen ijzers het toonlanden niet op.
biotine bijvoeren heeft weinig zin omdat het wel een half jaar tot een jaar duurt voordat je echt resultaat ziet en in bijna alle biotine-supplementen zit vooral suiker. De hoeveelheid biotine is te verwaarlozen. Erg slecht voor paarden en ook voor de hoeven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:25

Koper schreef:
Gypsy schreef:

Nee hoor. Dat is een fabeltje.

TS als je je paard op ijzers zet zit er meer gewicht van het ijzer aan de voorkant van de hoef (waar het ijzer doorloopt) dan aan de achterkant van de hoef. Gaat je paard echt niet minder van toonlanden.

Je paard zet nu de hoeven niet goed neer omdat de hoeven zelf uit balans zijn. Als je goed Engels kunt heb ik hier wat leesvoer wat je wellicht interessant vindt:

http://enlightenedequine.com/2013/11/27 ... ing-part-1

nee dat is geen fabeltje :+

Door natuurlijk te bekappen is de kans groot dat je paard juist weer gaat hiellanden zoals gypsy al aangeeft. Hoefijzers zullen er in ieder geval niet voor zorgen dat het minder wordt. En zelfs dan nog, kan je als nog kiezen voor hoefijzers toch? :)

Mag ik vragen wie je laat komen?

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:20

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:04

ik zou hem natuurlijk laten bekappen

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:12

Heel apart, paard is van ijzers afgehaald en conclusie is nu paard loopt niet lekker, veearts adviseerd paard terug op ijzer te zetten voor en dan toch nadenken over natuurlijk bekappen??
waarom zo gok nemen als het paard op ijzers gewoon goed liep.

waarom niet het advies opvolgen van veearts en eventueel second opinion van een smid?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:16

waarom altijd de makkelijkste en vaak ongezonde weg kiezen door je paard meteen weer op ijzers te zetten. een paard dat altijd op ijzers gestaan heeft kán gevoelig lopen in het begin. dat gaat ook weer gauw over met de juiste manier van ( natuurlijk) bekappen.
heb zelf mijn paarden een paar jaar ijzer vrij en ze lopen vanaf het begin niks gevoelig. de oudste heeft 15 jaar ijzers gehad en loopt perfect op blote voeten. en ik rijd aangespannen, dus veel kilometers over ieder oppervlak en ook dan geen problemen. maar je moet hoeven "trainen" door steeds meer harde weg e.d. te pakken. dat duurt bij de één een jaartje voordat hij overal perfect over loopt, voor een ander paard is dat misschien maar een paar weken of maanden.

als je paard gezonde voeten heeft en op de juiste manier bekapt wordt hoeft hij niet gevoelig te lopen zonder ijzer.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:24

Bambino schreef:
Heel apart, paard is van ijzers afgehaald en conclusie is nu paard loopt niet lekker, veearts adviseerd paard terug op ijzer te zetten voor en dan toch nadenken over natuurlijk bekappen??
waarom zo gok nemen als het paard op ijzers gewoon goed liep.

waarom niet het advies opvolgen van veearts en eventueel second opinion van een smid?

Omdat door natuurlijk te bekappen het paard waarschijnlijk gewoon weer goed zal gaan lopen. Hoefijzers zal de oorzaak niet aanpakken, maar alleen het symptoom bestrijden.

Galexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:45

Ijzers kan het ook alleen nog maar erger maken! NB dus!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:00

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar hoe de hoeven eruit zien en hoe je paard op de hoeven staat. Voor het zelfde geldt, is ze de afgelopen maanden verkeerd bekapt, staat ze niet lekker meer op de hoeven en hoeft dat niet perse te betekenen dat er weer een ijzer onder moet. Persoonlijk zou ik eerst een andere hoefsmid laten komen waar je goed mee kan overleggen en open staat voor met of zonder ijzer. Los van of je voor natuurlijk bekappen gaat of niet. Maar een goede hoefsmid die met je meedenkt was in mijn omgeving lastig te vinden….

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:04

Ik stond voor dezelfde beslissing voor mijn merrie en heb voor nb gekozen.
Tot nu loopt ze met name de dagen na het bekappen duidelijk minder gevoelig dan vroeger.
Ik ben blij met mijn keuze ook moet ik deze vaak verdedigen tegenover mensen die niet voor nb kiezen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:07

Gezonde, sterke voeten krijgt een paard door juiste huisvesting (24/7 vrije beweging) en juiste voeding (geen granen/krachtvoer) en natuurlijk door GOED bekappen.

Hoefijzers zijn schadelijk voor de hoeven en de benen en verminderen het hoefmechanisme drastisch (zie http://www.hoefnatuurlijk.nl voor meer info). Met hoefijzers zul je ook weer nieuwe problemen creeëren en geraak je van de regen in de drup. ;)

Het toonlanden moet zeker aangepakt worden en zal met natuurlijk bekappen zeker opgelost kunnen worden. Natuurlijk bekappen heeft nog veel meer voordelen voor de hoef, dus zeker doen. :)

Er is meestal wel een verschil tussen een hoefsmid die een blote voet bekapt, of een natuurlijk bekapper. Zie daarvoor de link die Arabesk plaatst.

Veel succes!

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 12:17

Ondertussen is ze natuurlijk bekapt, van toonlanden was geen spraken. Fout van de DA.
Maar ze loopt wel goed nu, dus kijken hoe het vordert. :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:16

Ha leuk dat je ons update! Fijn dat het natuurlijk bekappen goed bevallen is.