gevoelige hoeven na smid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mapartepe

gevoelige hoeven na smid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 17:51

hallo,

vandaag is Kenzo voor het eerst bij mij gekapt (hij heeft geen hoefijzers).
in de namiddag wouden we een rustig wandeling gaan maken maar dat is niet echt gelukt. Want we moesten over een stukje met kiezelsteentjes en toen we er over gingen liep hij heel raar alsof hij mankte maar dan aan alle 4 zijn benen. Normaal gezien doet hij dit ook niet want we doen de wandeling wel vaker zonder problemen.

kan dit te maken hebben dat de hoefsmid juist langs is geweest? Wat kunnen we er aan doen?

groetjes

(als het niet juist staat, verplaats het maar. ik zit nog niet zo lang op bokt ;) )

eline10

Re: gevoelige hoeven na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:53

Dat is heel normaal, gaat na een paar dagen gewoon over! :)
En als het na een lange tijd nog niet over is, dan kan het zijn dat hij te kort bekapt is, maar dat lijkt me sterk als het door een goede hoefsmid gebeurd is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 23:00

VSW → BEH

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:39

Vind je dat echt normaal Eline? Ik vind het absoluut niet normaal. Een paard hoort niet gevoelig te lopen na het bekappen.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:40

Dit hoort niet.. Dan is je paard niet goed bekapt of is er iets anders aan de hand!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:45

Inderdaad, lijkt mij ook dat hij wat te kort gezet is. Is er aan de zool gesneden? Dat kan soms ook deze klachten geven als het te kort gedaan is..

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:49

Kinke schreef:
Vind je dat echt normaal Eline? Ik vind het absoluut niet normaal. Een paard hoort niet gevoelig te lopen na het bekappen.

Mijn shetlanders lopen ook altijd een dag of 2 gevoelig nadat ze bekapt zijn.
Daarna is er niks meer aan de hand en lopen ze gewoon weer prima.

oliviaxmandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:49

Mijn paarden lopen naar het bekappen ook een heel klein beetje gevoelig maar dat gaat na een uurtje ofzo weer over, ze moeten even wennen aan hun nieuwe hoeven

oliviaxmandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:50

Aan de andere kant als hij dit normaal niet doet is het wel vreemd

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:54

Waarschijnlijk is hij wat te rigoureus bekapt Ik had dat ook bij 2 van mijn smeden. Nieuwe gevonden en niks meer aan de had :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:56

natuurlijk voelt het anders aan op het moment dat ze bekapt zijn,

als jij je nagels knipt en goed voelt, dan voelt het ook anders aan..
niet perse gevoelig of pijnlijk.. maar je 'gevoel' is anders dan net voor het knippen.

de onderkant van de hoef is niet compleet gevoelloos.. in zo'n geval maakt het geen klap uit dat je er iets afhaalt.. maar de straal 'voelt' onder de hoef.. als je er een stukje afhaalt is het gevoel dus anders, want de straal komt net even meer of anders in aanraking met de ondergrond. daarnaast voelt het paard verschillen in ondergrond, of ze nu bekapt zijn of niet. Als je bekapt wordt dat gevoel 'anders' en moet je als paard weer even 'wennen' aan dat nieuwe gevoel.

het kan dus heel goed zijn dat de kiezels voor hem nu even irritant aanvoelen en dat hij daarom onprettig loopt.. dat gaat als het goed is vanzelf over.

een paard hoort geen 'pijn' te hebben na het bekappen, dan is er duidelijk iets niet goed gegaan.. maar gevoelig/gevoeliger/onprettig lopen, dat zijn geen rare dingen.. maar het moet wel met een paar dagen weer prima zijn.

ik moet ook altijd even wennen als ik nieuwe schoenen heb.. of een nieuw hakje eronder.. of dat er een nieuw zooltje inzit.. loopt gelijk weer even anders.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:58

elenaMM77 schreef:
natuurlijk voelt het anders aan op het moment dat ze bekapt zijn,

als jij je nagels knipt en goed voelt, dan voelt het ook anders aan..
niet perse gevoelig of pijnlijk.. maar je 'gevoel' is anders dan net voor het knippen.

de onderkant van de hoef is niet compleet gevoelloos.. in zo'n geval maakt het geen klap uit dat je er iets afhaalt.. maar de straal 'voelt' onder de hoef.. als je er een stukje afhaalt is het gevoel dus anders, want de straal komt net even meer of anders in aanraking met de ondergrond. daarnaast voelt het paard verschillen in ondergrond, of ze nu bekapt zijn of niet. Als je bekapt wordt dat gevoel 'anders' en moet je als paard weer even 'wennen' aan dat nieuwe gevoel.

het kan dus heel goed zijn dat de kiezels voor hem nu even irritant aanvoelen en dat hij daarom onprettig loopt.. dat gaat als het goed is vanzelf over.

een paard hoort geen 'pijn' te hebben na het bekappen, dan is er duidelijk iets niet goed gegaan.. maar gevoelig/gevoeliger/onprettig lopen, dat zijn geen rare dingen.. maar het moet wel met een paar dagen weer prima zijn.

ik moet ook altijd even wennen als ik nieuwe schoenen heb.. of een nieuw hakje eronder.. of dat er een nieuw zooltje inzit.. loopt gelijk weer even anders.

Dit bedoel ik dus! :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:01

Een paard hoort ook niet gevoelig te lopen na het bekappen. Enige moment dat dat kan zijn is als je de ijzers eronder vandaan hebt gehaald, maar dan heeft het dus te maken met de zachtheid van de hoeven. Op het moment dat ze alleen maar bekapt zijn horen ze daar echt niet gevoelig op te zijn. Op zoek naar een andere smid dus!

Paarden van een vriendin van me liepen ook altijd behoorlijk gevoelig na het bekappen, soms zelfs licht onregelmatig, sinds ze gewisseld is van smid nooit meer problemen mee gehad.