elenaMM77 schreef:natuurlijk voelt het anders aan op het moment dat ze bekapt zijn,
als jij je nagels knipt en goed voelt, dan voelt het ook anders aan..
niet perse gevoelig of pijnlijk.. maar je 'gevoel' is anders dan net voor het knippen.
de onderkant van de hoef is niet compleet gevoelloos.. in zo'n geval maakt het geen klap uit dat je er iets afhaalt.. maar de straal 'voelt' onder de hoef.. als je er een stukje afhaalt is het gevoel dus anders, want de straal komt net even meer of anders in aanraking met de ondergrond. daarnaast voelt het paard verschillen in ondergrond, of ze nu bekapt zijn of niet. Als je bekapt wordt dat gevoel 'anders' en moet je als paard weer even 'wennen' aan dat nieuwe gevoel.
het kan dus heel goed zijn dat de kiezels voor hem nu even irritant aanvoelen en dat hij daarom onprettig loopt.. dat gaat als het goed is vanzelf over.
een paard hoort geen 'pijn' te hebben na het bekappen, dan is er duidelijk iets niet goed gegaan.. maar gevoelig/gevoeliger/onprettig lopen, dat zijn geen rare dingen.. maar het moet wel met een paar dagen weer prima zijn.
ik moet ook altijd even wennen als ik nieuwe schoenen heb.. of een nieuw hakje eronder.. of dat er een nieuw zooltje inzit.. loopt gelijk weer even anders.
Dit bedoel ik dus!