Paard komt niet aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

baronnetje

Paard komt niet aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 12:51

Hallo bokkers, /3

ik heb een vraag!
7 februari heeft mijn paard een slagaderlijke bloeding gehad. Dit is gelukkig allemaal goed afgelopen en na een scan bleek dat helaas ook de ringband beschadigd was. Nu mag ik sinds 27 maart (na nog een scan te hebben gemaakt) weer beginnen met rijden en opbouwen dit op met steeds kleine stukjes meer draven.

Doordat hij de tijd daar voor veel stil gestaan heeft en maar kleine stukjes mocht stappen is hij erg afgevallen en erg veel spier kwijt geraakt. Nou ben ik toch al weer een 1,5 maand verder en kan inmiddels al 19 minuten draven per dag maar mijn paard komt maar niet aan.
Hij krijgt veel kuil en 2x 3/4e biks per dag. Daarnaast voer ik hem slobber bij met oud brood.

Mest onderzoek is gedaan afgelopen week en daar kwam niks uit. Ook een plakbandje is gedaan om te kijken voor aarsmaden. Ook dit heeft hij niet. Bloed onderzoek laten doen en daar kwam uit dat hij wel een ontsteking heeft. Waar de ontsteking zit is niet te zien aan het bloed. Dit kan vanaf zijn oor tot aan zijn staart zijn. Ze dachten toch aan wormen die misschien net het mest onderzoek ontlopen zijn. (wormen die de binnenkant van zijn darmwand ontstoken hebben waardoor hij het eten niet goed op neemt en hij dus niet aan komt.) Dus alsnog de zwaarste wormenkuur aan mijn paard gegeven. Dit is al weer 3 dagen geleden en nog geen wormen ontdekt in zijn mest. Ook heeft hij geen korts. Owja en de tandarts is ook afgelopen week geweest. Op wat kleine dingetjes na zag dit er prima uit.

Nu begrijpen jullie mijn vraag, hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn waarom hij niet aan komt?
Voordat ik een echo laat maken. Op internet kom ik niet veel verder dan wormen..

p.s. mijn paard is een kwpn schimmel van 6. Onder het zadel of in stal niks te merken van lui zijn of duf. Gedraagt zich verder normaal. -O-

Eduard007

Re: Paard komt niet aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:54

Knappe kans op maagzweren. Heeft je paard op rust gestaan ivm zijn blessure?

Je kunt sowieso beginnen met bietenpulp. Lekker aanmaken met gekookt water.
Heel fijn voor de buik en zet goed aan zonder dat je rommel geeft.

baronnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 13:08

Ja hij heeft inderdaad in totaal 4 dagen boxrust gehad. en daarna opbouwen met 2x een kwartier stappen per dag..

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:26

Krijgen ze bij een ontsteking niet ook iets van antibiotica ?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:33

Ik hoor wel eens vaker dat paarden na medicijnen maagzweren kunnen hebben. Heeft de DA daar al controle op gedaan?

Verder zaken als bietenpulp, senioren voer/slobber en wellicht een weiland met vet koeiengras in de buurt waar je hem wellicht dagelijks een half uurtje kunt laten grazen?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:04

Wat vervelend!
Ik heb zo'n gevoel dat hij iets aan zij darmen heeft en niet met zijn maag.

Kan het fout hebben maar ik zal daar echt eens naar kijken!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:18

Ik zou zowiezo stoppen met het oud brood voeren,dat is niet geschikt voor paarden..

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:39

Door de slagaderlijke bloeding kan het ook zijn dat hij nog een heleboel energie mist. Je zou kunnen kijken of je daar iets voor kan geven in overleg met de DA.

Voor het opbouwen van spieren zijn eiwitten nodig, die kun je een boost geven door het toevoegen van lucerne aan je krachtvoer. Ook kun je denken aan bijvoorbeeld olie toevoegen om aan te laten zetten.

Je paard moet nog conditie opbouwen, dit kun je doen door je trainingen af te wisselen met stapritten buiten of stukken onbelast trainen naast de fiets. Vooral geduld met opbouwen gaat helpen.

baronnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 17:02

Op het land mag ik hem helaas niet zetten aangezien hij niet mag galloperen dit ivm zijn ringband die nog steeds moet herstellen. Idd pulp zou een goede zijn alleen zou ik eens moeten kijken waar ik dat hier in de buurt haal. Zonnebloem olie zei de DA ook dus daar gaan we aan beginnen.

Als de DA terug is van vakantie maar weer eens overleggen hoe nu verder.
Dank jullie wel voor de tips en adviezen !