Kort jong gras, of oud lang gras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qoso

Kort jong gras, of oud lang gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 10:05

Hoi!

Eén van mijn verzorgshets is best dik, dus wil ik hem graag laten afvallen, door met hem te bewegen, maar tegelijkertijd ook door ze minder te laten eten. Mijn verzorgshets hebben dus twee weides, één weiland met heel kort jong gras, en één heel groot weiland met oud lang gras. De weides mogen niet worden afgezet van de eigenaar :( Maar waar zouden jullie je shet in zetten?
Laatst bijgewerkt door Qoso op 09-05-15 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Re: Kort jong gras, of oud lang gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:13

Sowieso het oude gras en dan strookbegrazing toepassen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:38

En met een graasmasker om. Dat helpt echt.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:42

ik in lang oud gras hier zitten minder suikers in dan in jong gras en idd een graasmasker en strookbegrazing

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:42

oude lange sws !

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 19:50

Marieke_K schreef:
En met een graasmasker om. Dat helpt echt.

Jammer, de eigenaar zou dat dierenmishandeling noemen :(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:52

Mss kun je hem/haar eens wijzen op de gevaren van te dik zijn. Je kunt beter een goedpassende graaskorf omdoen (aangezien ie niks wil afzetten) dan een pony die hoefbevangen wordt. Dat is enorm pijnlijk en kost ook nog eens veel tijd en geld om het dier op te laten knappen.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:54

oude gras, maar ik zou het eerst even maaien (met zo`n ding als ook word gebruikt met kuilen als het een groot land is.)
Oud gras zit weinig in , heeft ie niks om dik van te worden.
Hoefbevangenheid is heel erg, voorkom dat alsjeblieft
Ik vind grasmaskers ook maar vreemd. Gewoon even maaien ofzo , dan heb je oud kort gras , wat wil je nog meer?! (dan moet je het gemaaide er wel afhalen natuurlijk hihi)

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 20:01

capopjekop schreef:
Mss kun je hem/haar eens wijzen op de gevaren van te dik zijn. Je kunt beter een goedpassende graaskorf omdoen (aangezien ie niks wil afzetten) dan een pony die hoefbevangen wordt. Dat is enorm pijnlijk en kost ook nog eens veel tijd en geld om het dier op te laten knappen.

Zijn vorige pony's zijn daar aan gestorven, ik zou denken dat ie nu wel zijn lesje heeft geleerd, maar nee hoor. "Als ze weinig eten gaan ze dood"zegt ie :(

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 20:03

marleen_a_a schreef:
oude gras, maar ik zou het eerst even maaien (met zo`n ding als ook word gebruikt met kuilen als het een groot land is.)
Ik vind grasmaskers ook maar vreemd. Gewoon even maaien ofzo , dan heb je oud kort gras , wat wil je nog meer?! (dan moet je het gemaaide er wel afhalen natuurlijk hihi)

Ik zal het wel eens vragen of dat mag, maar ik denk dat ik wel dagen bezig ben met dat weiland :'D ..

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:06

Qoso schreef:
marleen_a_a schreef:

Ik zal het wel eens vragen of dat mag, maar ik denk dat ik wel dagen bezig ben met dat weiland :'D ..

Met zo`n maaier als ik bedoel niet , dat is een kwestie van minuten . Misschien is er wel een boer die het wil maaien?
Het is wel een makkelijke oplossing , heb je eventueel ook hooi als er in de winter iets moet worden bijgevoerd.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:07

Ik zou het land niet maaien dan, het gras gaat dan juist heel hard groeien en dus heel veel suikers opslaan.. Verder, probeer zoveel mogelijk met ze bezig te zijn, lang poetsen, veel wandelen. Dan zijn ze en van het land af en krijgen ze beweging, twee vliegen in een klap..

Als ik het zo hoor dan is het namelijk niet een eigenaar die ff gaat veranderen zodat de ponys echt goed kunnen afvallen dus dan moet je doen wat je kan..

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 20:09

Femek2902 schreef:
Ik zou het land niet maaien dan, het gras gaat dan juist heel hard groeien en dus heel veel suikers opslaan.. Verder, probeer zoveel mogelijk met ze bezig te zijn, lang poetsen, veel wandelen. Dan zijn ze en van het land af en krijgen ze beweging, twee vliegen in een klap..

Als ik het zo hoor dan is het namelijk niet een eigenaar die ff gaat veranderen zodat de ponys echt goed kunnen afvallen dus dan moet je doen wat je kan..

Precies, vandaag lekker met hem gesprongen, maar hij blijft zo dik... |(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:11

Als je hem wil laten afvallen dan zou ik actief met hem bezig zijn over een langere periode. Mensen verbranden pas na een half uur vet, hoe dat bij een paard zit weet ik niet. Ik zou dus wel iets zoeken wat ze lang volhouden, dus ik zou lekker actief met ze gaan wandelen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:17

Springen zou ik dan weer niet aanraden, zeker niet als de pony veel te dik is.. Wat capopjekop zegt idd.. Actief wandelen is erg fijn, of eventueel langs de fiets als ze braaf zijn?

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 20:27

Femek2902 schreef:
Springen zou ik dan weer niet aanraden, zeker niet als de pony veel te dik is.. Wat capopjekop zegt idd.. Actief wandelen is erg fijn, of eventueel langs de fiets als ze braaf zijn?

Hij is niet superduperduper dik maar hij is wel aardig rond :j Gelukkig vindt hij springen geweldig :D

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:27

Inderdaad, zoals iedereen in de bovenstaande reacties al zegt, het lange oude gras.
Verder kan je wbt de voeding verminderen oid weinig doen denk ik, als de eigenaar zo moeilijk blijft doen.
Wel kan je natuurlijk veel bewegen. Afvallen gaat het beste als je lange afstanden loopt. Dat kan in stap (hoog tempo!), of het liefst naast de fiets in draf en stukken in galop, bouw dit wel langzaam op.

Heb je anders eventueel een foto van de Shetlander?

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 13:15

Sardis schreef:
Inderdaad, zoals iedereen in de bovenstaande reacties al zegt, het lange oude gras.
Verder kan je wbt de voeding verminderen oid weinig doen denk ik, als de eigenaar zo moeilijk blijft doen.
Wel kan je natuurlijk veel bewegen. Afvallen gaat het beste als je lange afstanden loopt. Dat kan in stap (hoog tempo!), of het liefst naast de fiets in draf en stukken in galop, bouw dit wel langzaam op.

Afbeelding

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:45

Qoso schreef:
Sardis schreef:

[ [url=m/Md1FuZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een betere foto is wel handig, want zo kunnen we niet beoordelen of je Shetlander te dik is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:05

Het '' oude '' gras is nu niet oud meer :D In die zin dat er in dat grasland overal jonge scheutjes gras doorkomen, net als op een stuk met kort gras....dus beide zijn niet goed als je hem niet dikker wil laten worden...

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:40

Pandora2 schreef:
Het '' oude '' gras is nu niet oud meer :D In die zin dat er in dat grasland overal jonge scheutjes gras doorkomen, net als op een stuk met kort gras....dus beide zijn niet goed als je hem niet dikker wil laten worden...

ja hier staat ie in de wei met het korte jonge gras :j Het is lastig, ze hebben ook geen zandpaddock ofzo :(