Kreupel, Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Kreupel, Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 20:59

Vanochtend lag mijn pony erg veel in de wei en normaal staat ze dan ook op als er iemand aan komt lopen maar nu bleef ze gewoon liggen en kwam ze moeilijk overeind maar toen ze eenmaal liep sleepte ze heel erg met haar achterbenen.

Ze liep een beetje kreupel.

Hoe kun je nou zien aan welk been ze dan kreupel is want ze sleept allebei haar achterbenen een beetje mee.

En wat kan ik doen om het weer te laten genezen? Ik heb gehoord vaak afspuiten en 2/3 x per dag 10 min stappen maar zijn er nog andere dingen die goed zijn en kan dat stappen ook aan de longe of juist gewoon aan de hand?

Oorzaak ben ik nog niet achter. Ze zou hoefbevangen kunnen zijn want ze loopt de laatste tijd veel in de wei maar dat gaan we nu zoiezo verminderen.

ierusju

Re: Kreupel, Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:02

Wat dacht je ervan om er een dierenarts naar te laten kijken?
Vooral als ze hoefbevangen kan zijn

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:04

DA erbij halen?
Sommige paarden moeten eerst 3 maanden stilstaan voordat je er mee mag stappen anders maak je het alleen maar erger!
Niet zelf gaan aanmodderen!
Iemand erbij halen met verstand er van, deze kan jouw paardje ook een pijnstiller geven als dit nodig is!

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:10

Als de wiedeweerga een dierenarts erbij.

Lindagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:13

Zo snel mogelijk een dierenarts erbij halen !!

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 21:18

Omdat ze s-middags verder niet meer gelegen heeft dachten we dat het al wel wat beter ging en daarom willen we het eerst nog even aankijken. Maar heeft iemand nog tips op m'n vragen?

Lindagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:22

Afspuiten zou wel kunnen denk ik, maar dan niet te lang.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:24

Bij hoefbevangenheid hebben ze meestal last van de voorvoeten en gaan ze vreemd staan en willen niet lopen.
Slepen met de achterbenen past daar niet echt bij.
Wat de rest hier ook zegt, niet te veel aanmodderen. Je kan het heel even afwachten, maar dan toch echt een dierenarts laten komen.
Je vragen waren of je kon wandelen, longeren of afspuiten toch? Als je niet weet wat je pony mankeert is dat een beetje moeilijk te beantwoorden..

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:25

Geen tips, want wij weten nog minder dan jij.
Zit het in dr hoeven? Zijn die warm?
Zijn haar benen warm? Heeft ze raar gelegen? Heb je iets gedaan waarbij ze iets verrekt kan hebben? Hoe loopt ze nu? Weet je überhaupt al welk been het is?
Als je antwoord kunt geven op deze vragen wordt helpen al een stuk makkelijker, maar ik blijf er bij dat er een dierenarts bij moet komen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:25

Morgen de dierenarts bellen en vragen om advies.
Wat je nu zelf kan doen is voelen of de hoeven heel warm aanvoelen, of de ader in de koot heel hard klopt. Kijken hoe de slijmvliezen zijn, gewoon de lip omhoog en het tandvlees bekijken. Is het bleek, roze of rood? Temperaturen en kijken of hij geen koorts heeft. Ook even kijken of de pony ergens wondjes heeft of dat er ergens vocht opgehoopt zit.

Als de hoeven heel warm aanvoelen zal afspuiten zeker fijn zijn voor de pony. Dat kan rustig 20 minuten zolang je maar niet boven de knie nat maakt. Bij hoge koorts gelijk de dierenarts bellen voor advies.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 07:41

Haar hoeven en benen zijn verder niet warm, Vgm heeft ze niet raar gelegen. De dag daarvoor was ze wel heel erg aan het bokken met rijden en toen begrepen we niet waarom ze dat deed maar ze had een paar dagen niks gedaan dus we dachten dat ze gewoon veel energie had. Het zou kunnen dat ze toen al pijn had of dat ze toen wat verekt heeft.

Ierusju:
Het is zoiezo te zien dat het haar achterbenen zijn maar ze sleept de ene keer de ene en de andere keer de ander een beetje mee. Weet dus niet welk achterbeen het is.

Ik ga zo even bij haar kijken en als het erger is zal ik aan m'n ouders vragen of ik toch een dierenarts mag bellen.
Zal ook even kijken of ik haar temperatuur op kan meten.
Die mag max. 38 zijn toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 07:48

mabelbohms schreef:
Vanochtend lag mijn pony erg veel in de wei en normaal staat ze dan ook op als er iemand aan komt lopen maar nu bleef ze gewoon liggen en kwam ze moeilijk overeind maar toen ze eenmaal liep sleepte ze heel erg met haar achterbenen.

Ze liep een beetje kreupel.

Zo te horen niet een klein beetje kreupel maar heel erg kreupel.
Niet wachten met een DA erbij halen. Dat zou kunnen betekenen dat er meer kapot gaat dan nu al is.
Wat als je pony een breuk heeft en eigenlijk opgestald zou moeten worden? Dan doe je nu precies het verkeerde.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:03

Met de extra info die je nu geeft zou ik denken aan tying-up. Ook wel bekend als maandagziekte.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 16:08

Ik zal daar even wat meer over opzoeken, bedankt.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 16:18

Het lijkt er idd wel op.
Het gaat nu al wel beter dan gister met haar. Ze loopt nog wel een beetje te slepen met haar achterbenen maar vgm heeft ze geen pijn. Is het dan nodig om alsnog een dierenarts te bellen of gewoon veel rust geven en weinig beweging en geen krachtvoer alleen hooi todat het weer minder wordt?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:23

DA bellen! Had je al lang moeten doen.

Paard wat zo ineens sleept met de achterbenen is geen situatie om in af te wachten. Dat je gisteravond niet hebt gebeld ok maar nu nog steeds niet kan ik niet begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:39

Een paard dat letterlijk sleept met zijn benen, noem ik niet een beetje kreupel. >;)
Dierenarts erbij!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:42

mabelbohms schreef:
Ze loopt nog wel een beetje te slepen met haar achterbenen maar vgm heeft ze geen pijn.

Hoe weet je dat, heeft je pony dat gezegd?
Nee dus, ze sleept niet voor de lol met haar achterbenen!

Bel gewoon een DA of stop anders met aandacht vragen aub.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:31

mabelbohms schreef:
Het lijkt er idd wel op.
Het gaat nu al wel beter dan gister met haar. Ze loopt nog wel een beetje te slepen met haar achterbenen maar vgm heeft ze geen pijn. Is het dan nodig om alsnog een dierenarts te bellen of gewoon veel rust geven en weinig beweging en geen krachtvoer alleen hooi todat het weer minder wordt?

Toch advies van de dierenarts vragen. Zo min mogelijk laten bewegen. Warm houden. Het feit dat de pony nog wilde lopen is wel gunstig. Als ze echt zwaar maandagziekte hebben krijg je ze niet eens van hun plek.
Als je toevallig nog ergens neutradex hebt of er makkelijk aan kan komen dat dagelijks in de drinkbak toedienen.

Heel belangrijk is dat je de pony voorzichtig weer opbouwd. Schema daarvoor is ongeveer hetzelfde als opbouwen na een peesblessure.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:49

Heb je anders een filmpje van hoe je pony loopt?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 19:41

Bedankt voor het advies Anne_GTI

Ierusje ik heb wel een filmpje maar het lukt me niet om die hier te plaatsen. Ik weet alleen hoe je foto's kunt plaatsen.

We gaan het aankijken tot morgen en als het dan niet beter is bellen we een dierenarts.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:47

Ben je al geweest?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 12:22

Het gaat alweer wat beter met haar.
Ze is weer wat activer en ze sleept minder met haar been.
We kijken het nog even aan en geven haar zoiezo een paar agen rust. We denken dat ze zich toch gewoon verstapt heeft.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 12:25

Een paard wat sleept met de benen zou ik altijd zo snel mogelijk een dierenarts bij halen.