Wanneer tijd voor hoefsmid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Wanneer tijd voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 17:57

Hallo!!
Ik heb een vraag, mijn kennis qua hoeven is minimaal. Mijn moeder ziet wel als het weer tijd is voor de smid. Ik vind dit lastig om in te schatten en te zien. Wanneer moet een pony weer naar de smid? Hoe kan je dit zien? Hebben jullie voorbeelden van hoeven die naar de smid moeten?
Goetjes! :)

soof14

Re: Wanneer tijd voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:01

1 ding wat je niet altijd ziet vanaf de buiten kant is de straal. Als die rommelig word en sommige stukjes loslaat is het nodig tijd !.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:02

Mijne gaat elke 7 a 8 weken, ook omdat hij op ijzers staat.
Verder zie je als ze wat langer worden, ik merk het overigens bij mijn paard ook met rijden als het weer tijd is voor de smid

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:19

soof14 schreef:
1 ding wat je niet altijd ziet vanaf de buiten kant is de straal. Als die rommelig word en sommige stukjes loslaat is het nodig tijd !.

De straal hoort de grond te raken en het is helemaal niet erg als hij er flapperig uit ziet. Beest moet nodig naar de smid als de buitenste rand waar hij op staat te lang geworden is waardoor er druk op de witte lijn komt. Je kunt ook op de kalender kijken 1 keer per 8 weken is standaard

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 18:23

Oke dank jullie! :j

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:47

mrie schreef:
soof14 schreef:

De straal hoort de grond te raken en het is helemaal niet erg als hij er flapperig uit ziet. Beest moet nodig naar de smid als de buitenste rand waar hij op staat te lang geworden is waardoor er druk op de witte lijn komt. Je kunt ook op de kalender kijken 1 keer per 8 weken is standaard

Bij mijn pony groeit de buitenkant nauwelijks daar hoeft nooit iets vanaf geknipt te worden alleen een beetje veilen. Maar daarom moet ik de straal wel goed ik de gaten houden daar let ik dus op :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 07:34

Die van mij gaan 2 a 3x per jaar, ik kijk goed naar de hoefjes wanneer het weer nodig is.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 08:24

Ah oke bedankt!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:30

Als ze zonder ijzers staan kan je goed kijken naar de straal, idd, of die lelijk wordt en naar de hoefwand (die kan gaan brokkelen en scheuren).
Zonder ijzers hoeft de smid minder vaak te komen, want hoeven slijten ook van nature en als je ze te kort maakt door te vaak een smid te laten komen, kan dat gevoeligheid opleveren.

Met ijzers komt bij mij elke 8-9 weken, omdat met ijzers de hoef minder snel slijt en op een gegeven moment past het ijzer dan niet meer netjes en gaat het los zitten.

Sinds kort de ijzers achter er weer af laten halen, dus dat wordt even kijken hoe de achterhoeven zich ontwikkelen. Voor de voorhoeven met ijzers moet de smid dan sowieso weer komen na een week of 8/9...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:34

Mijn paard staat zonder ijzers en zijn hoeven groeien bijna niet, dus qua lengte zou hij met 1x per jaar voldoen(uiteraard komt mijn smid vaker). Maar ik kijk goed naar zijn straal en zolen, en als ik zie dat die rommelig worden en beginnen te brokkelen oid laat ik de smid komen om even bij te werken.
Bekapt hoeft hij eigenlijk nooit. Het is meer een kwestie van bijsnijden en bijvijlen.

Toevallig heeft hij een tijd gelopen en zag ik dat hij weer naar de smid mocht, bleek al een half jaar geleden maar was niet veel aan te doen, ook toen niet. 8 weken later was het weer noodzakelijk, dus het is echt bij die van mij een kwestie van goed kijken :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:39

Als ik de 8 weken regel aan zou houden had mijne geen hoeven meer. :D Hij was ongeveer half december bekapt en vorige week hoefde hij alleen maar bijgevijld. Dus eens per half jaar is het ongeveer nodig bij hem.

Maar uitleggen hoe ik het zie vind ik lastig..

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:45

Hier gaan ze elke 8 a 9 weken naar de hoefsmid. De vos heeft aangepast beslag, en dat wordt goed in de gaten gehouden. De bruine hoeft alleen bekapt te worden, en gaat gaat mee in het ritme. De ene keer hoeft er vrij weinig te gebeuren, de andere keer wat meer afhankelijk van het seizoen. Meestal zie je wel dat het weer bijna tijd is, de hoeven zijn dan wat langer.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:02

SuperAssie schreef:
Mijn paard staat zonder ijzers en zijn hoeven groeien bijna niet, dus qua lengte zou hij met 1x per jaar voldoen(uiteraard komt mijn smid vaker). Maar ik kijk goed naar zijn straal en zolen, en als ik zie dat die rommelig worden en beginnen te brokkelen oid laat ik de smid komen om even bij te werken.
Bekapt hoeft hij eigenlijk nooit. Het is meer een kwestie van bijsnijden en bijvijlen.

Toevallig heeft hij een tijd gelopen en zag ik dat hij weer naar de smid mocht, bleek al een half jaar geleden maar was niet veel aan te doen, ook toen niet. 8 weken later was het weer noodzakelijk, dus het is echt bij die van mij een kwestie van goed kijken :)

Als het niet nodig is waarom laat je hem dan vaker komen?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 09:06

Die vab mij staat 24/7 op de wei maar wij moeten een heel stuk lopen over de straat voor wij bij de stal zijn. Maar de smid is 3 weken geleden geweest en nu beginnen de hoeven weer te brokkelen. :(

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:12

Het is erg verschillend per paard, zoals je leest. Uiteindelijk toch een kwestie van goed kijken en leren zien wanneer het nodig is. Ervaring opbouwen.

Hier twee shetlanders. De één moet wel echt elke 12 tot 14 weken (zij heeft zeer zachte hoeven. Als we langer wachten dan gaan haar hoeven brokkelen en scheuren) en de ander hebben we nu al 3 keer overgeslagen en is dus al ruim 9 maanden niet meer geweest (hij heeft zeer keiharde hoeven en blijven heel mooi rond). Als de hoefsmid er is, bekijkt hij beide en in overleg besluiten we dan of we beide doen of eentje. Maar als we de ene echt elke keer zouden doen, dan heeft hij geen hoeven meer straks en ze zijn als niet zo groot :') Beide staan op blote voetjes.
Echt twee uiterste van elkaar. :j

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:12

Over straat lopen slijten de hoeven idd wel snel van. Toen die van mij nog zonder ijzers stond, was de smid daarom ook veel minder vaak nodig. Maar die van mij had niet echt brokkelhoeven...
Wel vervelend dat de hoeven bij jouw paard alweer beginnen te brokkelen!

Misschien kan je je smid vragen bij het volgende bezoek wat je daar het beste tegen kunt doen? Misschien legt hij je wel uit hoe je het tussendoor een beetje kan bijvijlen (al zou ik dat zelf niet zo goed durven; bang dat ik iets fout doe!).

Sannexxnovv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:17

Polly schreef:
Die van mij gaan 2 a 3x per jaar, ik kijk goed naar de hoefjes wanneer het weer nodig is.

ookal kijk je naar de hoeven wanneer het nodig is, ik zou toch iets vaker gaan als 2 a 3 keer per jaar!
De meeste mensen zeggen om de 6 tot 8 weken 1 keer.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 09:19

Zelf bij vijlen zou ik of mijn moeder wel durven. Ik ga idd de smid eens vragen wat te doen. Dit was wel de eerste keer van de nieuwe smid. Zijn vader deed altijd de hoeven van mijn pony maar nu doet zijn zoon het. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:26

Sannexxnovv schreef:
Polly schreef:

ookal kijk je naar de hoeven wanneer het nodig is, ik zou toch iets vaker gaan als 2 a 3 keer per jaar!
De meeste mensen zeggen om de 6 tot 8 weken 1 keer.

Ik doe het al 15 jaar op deze manier en dat bevalt prima. Toen ik er eentje had die het wat vaker nodig had stond de smid soms wel wekelijks op de stoep maar ik ga toch geen smid laten komen, op de knietjes ernaast laten kijken naar wat ik zelf ook kan zien?

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:58

Om de zes à zeven weken. Ben ik het inscheuren en brokkelen voor