Help ivm mijn overleden welshje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

duinly2

Help ivm mijn overleden welshje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 09:56

[b]Wie weet wat er gebeurt kan zijn of herkent dit

Een week geleden vond ik mijn a welsh in het land liggend, halster lag een heel eind verderop, maar niet op plek dat ze vastgezeten kan hebben. Zelf lag ze op een andere plek, we hebben haar in de benen geholpen en ze wild eniet op haar rechterachterbeen staan, dus ja ik heb gedacht dat ze gevallen is.
Ze liep zeg maar schuiffelend met de achterbenen. Hooi gegeven en dit at ze gewoon,
Dinsdag pijnstiller gegeven en ze liep een beetje, dus blij en at ook, woensdag heb ik haar met pijn en moeite op stal gehaald, pijn bij de beweging in de trailer, had het idee dat ze erg warm was, koorts dus
Dierenarts gekomen , diagnose ontsteking en koorts dus pijnstiller en ontstekings remmer gehad, eten hoefde ik me niet zo druk over temaken, drinken wel., wel elke dag quadrisol geven
Ook de hoefsmid maar laten komen, ze dronk nog wel gelukkig. Lopen nog niet best ,maar elke dag even buiten , ging dan liggen en ook rollen, Buik rommelde
Zondag leek het iets beter te gaan ze kwam vlotter de stal uit, hinnikte tegen haar maatje en was zelfs nog ondeugend, dus ik dacht het gaat beter, nog wel steeds beetje diaree, dit had ze sinds vrijdag
En dan groote shock maandagmorgen lag ze dood in de stal ze heeft zich nog wel verplaatst ze lag anders dan de avond ervoor en toen ik onder haar hoofd keek zag ik dat er bloed uitkwam enbeetje slijm. Later kwam er ook bloed uit de vagina.

Wie o wie kan er zeggen wat er gebeurt is of herkent dit, ik heb idee dat de dierenarts verkeerde diagnose heeft gegeven.
Laatst bijgewerkt door duinly2 op 07-05-15 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Re: Help ivm mijn overleden welshje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:58

Ik verplaats je topic van ED naar MD (Medisch).

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:04

Waarom heb je de dierenarts niet eerder terug laten komen? Een paard dat mankt, veel gaat liggen heeft duidelijk pijn.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:06

Ten eerste heel veel sterkte, ten tweede kan ik niet begrijpen dat er in dit best heftige verhaal maar een keer een dierenarts aan te pas is gekomen..... :n

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:07

Kan ze vast zijn komen te zitten in haar eigen halster?
Misschien bij het krabben achter haar oor?
Vervolgens gevallen en zich behoorlijk bezeerd.

Op TV wel eens gezien dat een paard zo hard gevallen was, dat deze zijn heup had gebroken en inwendige bloedingen heeft opgelopen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:11

Sterkte met je verlies. Kan best zijn dat de DA een verkeerde diagnose gesteld heeft.
Heb je de DA al gecontacteerd of hij misschien een idee heeft wat het dan wel geweest is?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:11

Als de dierenarts een diagnose heeft gegeven, medicatie heeft verstrekt en er sprake is van enige vooruitgang snap ik wel dat je de dierenarts niet direct weer terug laat komen. Ik vraag mij wel af waar die ontsteking dan gezeten moet hebben volgens de dierenarts als er sprake is van koorts en kreupelheid. En waar zou dan de diarree vandaan komen? Is dat een bijwerking van de quadrisol?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:12

TS wat vreselijk zeg :(:) Heel veel sterkte.

Tja, als je een diagnose en medicijnen van de DA krijgt en het lijkt zelfs beter te gaan, snap ik eigenlijk wel dat je niet nog een keer belt.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:24

Wat erg dit!! Heel veel sterkte! In mijn ogen heeft de DA moeten zien dat er meer aan de hand was. Vind het erg dom van de DA. Ik zou hier zeker mee terug gaan! Y;( Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:24

Waarschijnlijk is de enige manier om te achterhalen wat er gebeurt is een autopsie laten doen. Maar daar is het nu ook al te laat voor omdat de pony al weg is. Het zal dus altijd een vraag blijven vrees ik. Het halster kan afgegaan zijn tijdens het rollen. Bloed uit de vagina doet mij dan toch denken aan een baarmoederonsteking of iets met de eierstokken. In ieder geval heel veel sterkte met het verlies.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:27

Kan prima zijn dat de DA een verkeerde diagnose gesteld heeft.

Heb je ook al overlegd met de DA wat die denkt hiervan? die heeft namelijk ook t paardje zelf gezien..

Wens je heel veel sterkte toe !

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:35

Jeetje veel sterkte met dit verlies.

Kan ze niet vergiftigd zijn ?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:41

klinkt met ook wel een beetje in de oren als AM. Zeker hoe je haar hebt gevonden en het niet in de benen willen komen. Maar dan zou je mogelijk een iets ander verloop hebben verwacht...

duinly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 10:45

azara71 vergiftigd lijkt me heel gek, kan niet makkelijk iemand bij ons land komen, maar heb in eerste instantie gedacht aan die paardengek diein overijssel etc loopt, maar ze had verder geen wonden
en ja heel dom dat ik da niet nog gehaald heb maar het leek iets beter te gaan zelfs zondagavond nog

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:16

Allereerst sterkte en ook ik zou anders gehandeld hebben maar daar heb je nu niks aan.

Dat bloed en slijm vond je bij haar toen ze dood was toch? Dan is het heel normaal. Het zijn lichaamssappen en die hebben niks te maken met een eventuele doodsoorzaak. Dit is het begin van het ontbindingsproces.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:18

Als je echt wilt weten wat er aan de hand was dan moet je haar laten ophalen, naar Utrecht brengen laten brengen en door de patholoog laten onderzoeken.

Die kan je dan precies vertellen wat er aan de hand is van binnen :) Waarschijnlijk is je dierenarts hier ook wel benieuwd naar!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:21

Ik denk als het er beter uitzag kwa doen en laten, de DA ook niet 1 2 3 komt...

Dat die ook zou zeggen kijk het even aan als het verslechterd kom ik langs.

Als het juist beter lijkt te gaan lijkt me niet dat de DA zomaar nog even komt kijken...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:28

Wat een naar verlies van je pony..

Dat bloed en slijm is niets bijzonders lijkt mij. (Tenminste, als er geen plas bloed uit komt.) Ik heb al aardig wat overleden paarden gezien waar dit zo was.
Ik dacht ook aan een breuk eigenlijk maar ja, dat is gokken.

Sterkte!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:35

de enige manier om er achter te komen is autopsie laten doen.
Heel veel sterkte met het verlies!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:38

O bah wat naar!

Ik herken het niet maar denk dat je de DA niets kwalijk moet nemen..Ze hebben geen rontgen ogen en dat maakt het soms erg lastig..

Sterkte met het verlies in elk geval!

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:01

Als eerst heel veel sterkte.

Een paard wat zou van de wei af komt, moet toch ook een bijvoorbeeld verhoogde hartslag hebben. Heeft het dier nog gemest? Hoe hoog was de koorts? Als het dier gemest heeft, hoe zag dit eruit? Normaal of juist slappe mest?
Als een paard vast heeft gezeten en zich los werkt, komt er op heel wat spieren, pezen en botten een enorme kracht te staan. Behalve dat ze zoals bovengenoemd iets gebroken zou kunnen hebben, kan er echt wel iets geknapt of gescheurd zijn.
Je moet jezelf niks verwijten, je kent het dier en weet wat je hebt gezien zondagavond.
Nogmaals heel veel sterkte.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:27

_xManadisx_ schreef:
klinkt met ook wel een beetje in de oren als AM. Zeker hoe je haar hebt gevonden en het niet in de benen willen komen. Maar dan zou je mogelijk een iets ander verloop hebben verwacht...

Ook ik denk gelijk aan a typische myotonie. Is er nog bloed afgenomen ts?
Staan er esdoorns in de buurt van de wei?

duinly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 11:58

er staan geen esdoornbomen maar wel lijsterbes bomen