Paard gevoelig bij aanrakingen rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Paard gevoelig bij aanrakingen rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 16:41

Ik zit met een vraag. Voor mij bijrijpaard van 16 heb ik vandaag een nieuw zadel laten aanpassen. Toen ze even aan zijn rug ging voelen, trok hij zijn rug weg en zag je zijn spieren rillen. Dit doet hij wel vaker, ook met poetsen en dergelijke. Ik reed hem hiervoor 2 maanden met een spring zadel wat volgens de zadelmaakster klemde. In de jaren hiervoor reed de eigenaresse hem met een op maat gemaakte hulsebos.

Nu vroeg ik mij af of het paard echt in 2 maanden zo'n gevoelige rug kan krijgen, of dat het ene beetje paard eigen is? Heeft hij dus echt pijn of vind hij de aanrakingen gewoon kietelig/vervelend? Hij laat onder het rijden verder niet echt merken dat hij ergens last van heeft (bokt of staakt nooit).

Mungbean

Re: Paard gevoelig bij aanrakingen rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:44

Vraag jezelf af of je na 2 maanden te kleine schoenen zere tenen krijgt en je hebt je antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:34

Reageert hij op de spieren of op de wervels?
Anders toch eerst even laten masseren of door een osteopaat los laten maken.

Nynke001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:45

Zoiets kan zeker snel gaan. Als het zadel klemt en hierdoor bijvoorbeeld spieren knelt of verkeerde ligging heeft en ruggenwervel belast kunnen ze hier snel last van krijgen. Je zadelmaker is al geweest en hij is dus aangepast? Dan zou ik het even rustig aan doen. Even geen zadel desnoods , Rustig oppakken en veel oefeningen op de grond zonder zadel, kan de rug even herstellen en dan weer rustig oppakken. En zoals joolien zegt zonodig even iemand langs laten komen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 17:48

Ik wilde toch graag een dressuur zadel op hem en heb dus een zadel gekocht en aan laten passen aan zijn rug :) Het zadel wat waar ik nu dus mee zal gaan rijden ligt goed. De fysio is niet heel lang geleden nog langs geweest. De eigenaar gaat vanavond zelf even kijken naar de rug.

Ik vroeg me het alleen af of een paard dat altijd laat merken als hij rugpijn heeft, of dat er bijvoorbeeld ook paarden zijn die zo reageren op aanraking en helemaal geen pijn hebben maar dus gewoon nou eenmaal zo reageren op aanrakingen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 17:50

Joolien schreef:
Reageert hij op de spieren of op de wervels?
Anders toch eerst even laten masseren of door een osteopaat los laten maken.

Hij reageert op de spier net tussen de schoft en het schouderblad en achterop de rugspier.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:52

Paarden zijn vluchtdieren en zullen pas op een laat moment aangeven dat het niet gaat,
dus kan prima dat hij gewoon doorloopt.

Mijn paard is ook gewoon zonder problemen doorgelopen met rugpijn, gaf ook niks aan als ik hem poetste/aan zijn rug zat, tot ik een keer zonder zadel op wilde stappen en hij door het lint ging omdat het pijn deed. Sindsdien staat hij dus ook op rust, maar die heeft ook niks aangegeven, tot het over een grens ging.

Het kan dus dat hij echt wel rugpijn heeft (wat niet gek klinkt na 2 maanden een verkeerd zadel) maar dat het gewoon een harde is en ermee doorgelopen is. Volgende keer scherper op letten als een paard zo doet bij aanrakingen met zijn rug. :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:53

Gezien de plekken die je aanwijst komt het waarschijnlijk wel van het zadel en ja, het kan al na een korte periode fout gaan en het is alleen maar goed dat je nu een andere, passend zadel hebt gekocht. Misschien nog een extra behandeling door een masseur kan zeker geen kwaad.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 17:55

Ik zal het eens met de eigenaar overleggen! Ik had tot voor vanmiddag geen verstand van passende of niet passende zadels, dus ik ging er vanuit dat het zadel waar ik mee moest rijden zou passen. Ik heb echt niet met opzet het paard pijn willen doen :(:)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:04

Natuurlijk heb je het niet met opzet willen doen. Van fouten leer je, wist de eigenaresse van het verzorgpaard dat je met een ander zadel ging rijden? Die had het ook even voor je kunnen controleren.
Even een keertje laten masseren of iets dergelijks, weekje rust, daarna passend zadel er op & dan komt het vast weer goed! :*

Nynke001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:08

De plekken die je noemt zijn wel echt typische drukplekken wat kan komen van een zadel. Natuurlijk doe je zoiets niet expres. Je lost het nu toch ook netjes op! Vanaf nu weet je het en ben je weer een les en ervaring rijker :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 19:05

Dat is zeker waar! Ja het springzadel is van de eigenaresse, maar die springt eigenlijk nooit. Ik kan hem volgende week wel vakantie geven. Dan longeer ik hem wel met de dubbele longe voor zijn beweging (al staat hij ook nog gewoon in de wei maargoed). Ik zal moeten overleggen met de eigenaresse of er een masseur bij kan komen.