Shetje met Melanomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl_01

Shetje met Melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 21:32

Hoi allemaal,

Bij mijn lieve, 15 jarige, roodschimmel shet heb ik afgelopen week bulten op de staart gevonden. Natuurlijk meteen de dierenarts gebeld! Die uit mijn beschrijving kon opmaken dat het melanomen zijn. Ze kunnen er eigenlijk niks aan doen :( buiten een operatie die waarschijnlijk weer honderden euro's kost, en waarbij het vrijwel zeker is dat ze terug komen.
Wel is mij verteld dat een melanoom 9 van de 10 keer goedaardig is, maar zodra ze binnenin gaan rommelen en openbreken gaat je paard er last van krijgen. En uiteindelijk is de pijn te erg voor ze om mee te leven. En die rotdingen groeien zo snel dat ze 4 dagen later 2x zo groot waren en met meer ;( :(

Maar ik weet even niet meer wat ik er mee moet.
Had ik ze kunnen voorkomen?
Is er echt niks van n middel/medicijn dat het proces vertraagd? (het liest verhelpt natuurlijk!)

Alles info die je hebt is meer dan welkom! :j

Alvast bedankt :)

Moet ik voor de operatie gaan, of hem gewoon nog zijn tijd gelukkig laten zijn?: Het is zo dubbel want aan de ene kant laat ik hem meteen opereren, maar aan de andere kant moet ie daarna weer herstellen en komen ze waarschijnlijk toch terug. En tja t geld groeit me nu niet bepaald op de rug :(

tamary

Re: Shetje met Melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:38

Weghalen maakt vaak dat ze groter en agressiever terug komen. Zolang pony er geen last van heeft (blokkade anus bv) kan je ze beter laten zitten. Kans is wel groot dat ze ook inwendig al aanwezig zijn en daar kunnen de gevolgen veel groter zijn. Pony goed in de gaten houden (maak regelmatig foto's van de melanomen met een meetlint er bij). Smeermiddelen bestaan wel, maar de werking ervan is de vraag, plus dat je het heel lang moet doen en het niet goedkoop is.

Maar laat de DA even fysiek langskomen en echt 100% zeker diagnose stellen, als het wat anders is, is behandeling misschien wel simpel of absoluut noodzakelijk.

Cowgirl_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 21:42

Hij heeft er op het moment geen last van, zitten alleen op de bovenkant van de staartwortel. Ik ga dan zeker even een dierenarts lang laten komen! weet je zo'n middeltje bij naam?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:45

Misschien is het mogelijk om foto's hier op bokt te plaatsen zodat mensen die bekend zijn met melanomen hun mening/ervaring kunnen delen? Aan de hand van foto's is het altijd makkelijker te beoordelen dus wellicht dat zij het herkennen :)

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:01

wij hebben een paard op capsules staan van de graviola boom.
dit kregen we als tip van een oseopaat en het geneest niet maar de melanomen zijn bijna tot niets meer gegroeid.
dus het legt de groei stil.
misschien het proberen waard.
als je meer wilt weten kun je me een pb sturen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:07

Mijn paard heeft een paar melanomenpjes onder haar staartwortel. Al jaaaaren. Ze worden niet groter, breiden zich niet uit en ze is er inmiddels 24 mee geworden. Gewoon af en toe even kijken hoe het eruit ziet. Ik persoonlijk zou wel even de da laten kijken gewoon om 100% zeker te zijn dat melanomen zijn en niet per ongeluk toch wat anders.(*edit, sorry zag dat het laatste al gezegd was)

Lotte6554

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:45

Ik heb zelf een schimmelruin waarbij ondertussen 6 jaar geleden melanomen zijn vastgesteld. De eerste dierenarts vertelde (die 6 jaar terug) dat we ons moesten voorbereiden op een levensverwachting van hoogstens een jaar. Na 2 jaar leek het paard er nog steeds geen last van te hebben, maar het groeide wel (toen waren de bulten samen ter grootte van +- twee vuisten). We hebben een second opinion laten doen en kwamen via een andere dierenarts is Emmeloord terecht, waar het paard een operatie kreeg (dus gewoon wegsnijden van de grootste bulten) en daarna zou een chemotherapie volgen. Er waren plaatselijke chemos beschikbaar welke via injectie toegediend zouden worden. Helaas bleken, tijdens de operatie, de bulten al in een vergevorderd stadium en liepen er te veel grote bloedvaten doorheen, daardoor vonden we het risico te groot worden en hebben we de operatie af laten breken. Paard weer opgehaald, vreselijk in mineur natuurlijk. Maar nu leeft het paard nog steeds, sterker nog, hij heeft weer een enorme opleving en wordt zelfs nog lekker bereden. De tip die ik mee kan geven, wil je voor een operatie gaan, laat je op tijd inlichten. De kosten vond ik (achteraf) meevallen, ik verwachtte eerst tussen de 5.000 en 10.000€, maar het bleef onder de €5.000. Het is natuurlijk erg veel geld, maar niet altijd zo duur als gezegd wordt. Het hangt ook zeker van het formaat af en de complexiteit van de operatie. (In ons geval was de operatie erg complex, dus wellicht is het in een ander geval goedkoper) de dierenarts is Emmeloord heeft ook onderzocht of het mogelijk was om een (nieuw) vaccin uit Amerika hier heen te halen, wat de melanomen leek af te breken, maar dit is niet gelukt. Het medicijn is ook nog niet bewezen. Ik raad je aan om onderzoek te laten doen; zijn er al melanomen binnenin uitgezaaid? De buitenkant kun je namelijk zelf aardig in de gaten houden. Het is een rot gezicht, maar uit ervaring kan ik je ook zeggen dat het niet direct het einde hoeft te zijn van je trouwe viervoeter. Kijk ook goed naar hoe het paard zich gedraagt, signalen van koliek kunnen melanomen zijn die mest in de darmen doet ophopen. In dat geval moet je snel handelen. Veel succes!

Ps. Als je een kliniek overweegt kan ik Emmeloord erg aanraden, ik werd begripvol en vriendelijk geholpe. Deze mensen doen er alles aan om je paard te helpen en hebben heel veel kennis in huis.

Lotte6554

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:48

Ps, je kunt me ook een pb sturen, dan stuur ik je de correspondentie over het (buitenlandse) vaccin door.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:54

Melanomen zijn niet te voorkomen. Dus voel je niet schuldig.

Ik ken genoeg schimmels die dat ook hebben rond de anus en op de staartwortel, ze zijn er vrolijk oud mee geworden, waaronder eentje over de 37 jaar werd.

Ze doen er niets mee, vaak wordt het erger als het weggesneden wordt....dus lieten ze het zo.
Wanneer ze er echt erg veel last van kregen.........werden ze ingeslapen, ze waren dan ook ouder dan 20 a 25 jaar, dus een hele dure behandeling en of operatie deden ze toch niet meer, ook om het dier pijn en ongemak te besparen op hun oude dag.

Dat is per paard/ pony verschillend............

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:17

Mijn schimmeltje loopt er ook al vrolijk 19 jaar mee rond. Ik weet dat het haar dood uiteindelijk wordt, maar dan had ik maar niet voor een schimmel moeten gaan, alleen ze was zo lief :+ .

Ik zou niet zeggen, rustig maar een melanoom maakt niets uit, maar de wereld vergaat niet in een klap als ze ze kregen. Ken de symptomen als het naar binnen is geslagen en voor de rest houd de uitwendige in de gaten, meer is er niet te doen.