Uitslag wormentest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

velvetblack

Uitslag wormentest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 18:44

Hallo,

Vandaag heb ik de uitslag van de wormentest van mijn paard gekregen.
Er staan cijfertjes achter de worm die er eventueel in gevonden is. Achter bloedworm staat het getal 100.
Wat houd dit in?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Sure_lee

Re: Uitslag wormentest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:46

Volgens mij is dat het aantal wat gevonden is. Mijn da zegt namelijk altijd hoeveel ze er geteld hebben.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:52

100 is het EPG-getal (= aantal Eitjes Per Gram mest).
Bij een EPG van 100 is er sprake van een zeer lichte besmetting.
Onder de 200 wordt tegenwoordig geadviseerd niet te ontwormen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:17

Bij een wormtest zit daarvoor eigenlijk ook altijd een begeleidend schrijven (de uitleg dus). Daarin staat wat het advies is voor het paard (wel/niet ontwormen en waarmee).

Het aantal is inderdaad (over het algemeen) het aantal eitjes per gram mest. Maar mail voor de zekerheid even het bedrijf waar je de test hebt laten doen, dan weet je het zeker.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 07:14

Bedankt voor de info! Heb het bedrijf inmiddels ook gesproken, maar helaas geen antwoord op dezelfde vraag als hier gekregen. Advies was inderdaad dat ontworming niet nodig was, maar mijn gevoel zegt dat ik dat toch maar doe ivm oude paarden.

Dit topic kan sluiten, genoeg info via de Bokkers gekregen. :j

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 07:18

Oke, Maar waarom zou je dat doen dan? Hoe lang is het geleden dat je hebt ontwormt?
Ik doe namelijk om de 8 weken mestonderzoek. Mijn oude draver heeft in de 2 jaar dat ik hem test nog nooit een echte wormbesmetting gehad. Hem geen ik 1 keer per jaar een kuur om toch alles te doden. Oudere paarden hebben vaak al jarenlang wormenkuren gekregen zonder getest te hebben. Ik zou dus niet zomaar een wormenkuur erin gooien als het niet nodig is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 07:31

Mijn dierenarts legt het altijd uit aan de telefoon als ik bel voor de uitslag.
Die geeft ook aan boven de 200 ontwormen.

1x per jaar ontwormen wij op advies alles met Equest pramox.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 17:32

Ik ontworm mijn paarden nooit. Alleen als een test aangeeft dat ze het hebben. Ik ben helemaal niet van het nutteloos ontwormen en enten. Maar dit keer wil ik het zekere voor het onzekere, aangezien mijn andere pony's ook allemaal wat dunner zijn geworden. mocht ik niet snel zien dat ze zich verbeteren, ga ik nogmaals de dierenarts raadplegen. Vandaar dat ik ze toch wil behandelen, allemaal.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:41

Het is totaal niet zinnig om te ontwormen als je zo laag test, het wekt resistentie juist in de hand... Al helemaal niet om ze allemaal te ontwormen, waarom zou je dat doen?
Als je hele groep dunner is geworden is het aannemelijker om andere aspecten van paardenhouden erbij te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:43

elkee schreef:
Ik ontworm mijn paarden nooit. Alleen als een test aangeeft dat ze het hebben. Ik ben helemaal niet van het nutteloos ontwormen en enten. Maar dit keer wil ik het zekere voor het onzekere, aangezien mijn andere pony's ook allemaal wat dunner zijn geworden. mocht ik niet snel zien dat ze zich verbeteren, ga ik nogmaals de dierenarts raadplegen. Vandaar dat ik ze toch wil behandelen, allemaal.

Nou dan zou ik zeker ontwormen... wormtest is niet heilig. Hier leek de pony ook schoon was ook op de test maar vermagerde. Kuur erin gedaan (equest) en ineens allemaal dode wormen..

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:54

ik zou wel ontwormen, in ieder geval 1 x per jaar.
een wormentest geeft geen garantie.
als je het zeker wilt weten moet je een aantal dagen achter elkaar mest pakken en die dan ook laten testen.
een kennis van mij is haar 3 paarden in 1.5 kwijt geworden aan wormen.
ook kreeg zij geen wormkuren omdat de da het niet nodig vond.
nee ze heeft ze nu in ieder geval niet meer nodig.
ga op je gevoel af, als jij denkt dat er iets niet klopt, gewoon ontwormen.

Nynke001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:15

Ik zou zeker ook ontwormen. Minimaal 1 keer per jaar. Maar helemaal als vanuit de uitslag wel wormen zichtbaar zijn mogelijk zitten de rest nog in eitjes en volgen er veel meer.. Kill and attack _-:(

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 19:42

Precies, dat was mijn gedachte ook. Resistent zullen de wormen bij mij niet worden, wat ik ontworm (zoals al eerder vermeld) eigenlijk nooit mits het echt nodig is. Van 1x ontwormen voor de zekerheid zullen ze niet direct resistent worden lijk me?

Ik wil gewoon geen risico lopen, en er zijn wel degelijk eitjes gevonden ook al is het niet dusdanig veel. wie weet zitten de andere (2 shetjes) wel voller met die rot beestjes dan mijn Merens.
Ik wil eerst zeker weten dat het echt geen wormen zijn, ook daar zal de dierenarts eerst naar kijken. En naar de tanden. Daara gaan ze pas andere dingen ondernemen.
Sowieso, als ik 1 van mijn paarden, ontworm doe ik het bij allemaal. Ivm besmetting etc.