Verzet/bokken bij aandraven en stelling vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vronie

Verzet/bokken bij aandraven en stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 13:09

Hoi Bokkers :) ,

Ik loop sinds een paar maanden tegen een probleem op met mijn friese merrie.
Onder het zadel begint ze vaak bokjes te geven als ik wil aandraven of als ik aan haar een beetje stelling vraag, het zijn geen grote bokken maar ze laat wel zien dat ze het niet leuk vind.

Nu is de osteopaat al langs geweest, ik heb sinds kort een nieuw zadel wat is nagekeken en gevuld door de Tweespan. Mijn vorige zadel bleek te krap te zijn en daardoor is ze begonnen met dit trucje door te gaan bokken. Nu heb ik dus een goed zadel en de rug is nagekeken maar ze blijft het doen.

Zal ze alsnog last van haar rug hebben of is het iets wat nog tussen haar oren zit?
Wij (bijrijder en ik) weten niet meer wat we moeten doen.

Graag jullie reacties met evt tips, alvast bedankt!

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:11

Vronie schreef:
Hoi Bokkers :) ,

Ik loop sinds een paar maanden tegen een probleem op met mijn friese merrie.
Onder het zadel begint ze vaak bokjes te geven als ik wil aandraven of als ik aan haar een beetje stelling vraag, het zijn geen grote bokken maar ze laat wel zien dat ze het niet leuk vind.

Nu is de osteopaat al langs geweest, ik heb sinds kort een nieuw zadel wat is nagekeken en gevuld door de Tweespan. Mijn vorige zadel bleek te krap te zijn en daardoor is ze begonnen met dit trucje door te gaan bokken. Nu heb ik dus een goed zadel en de rug is nagekeken maar ze blijft het doen.

Zal ze alsnog last van haar rug hebben of is het iets wat nog tussen haar oren zit?
Wij (bijrijder en ik) weten niet meer wat we moeten doen.

Graag jullie reacties met evt tips, alvast bedankt!

Manegepaard die ik rij doet dat als ze iets moeilijk vind, dus misschien vind je merrie de stelling/buiging wel moeilijk?

marietje1000

Re: Verzet/bokken bij aandraven en stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:12

Of ze heeft geleerd dat dit trucje werkt. Omdat je misschien afstapt, of minder van haar vraagt?

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 13:15

marietje1000 schreef:
Of ze heeft geleerd dat dit trucje werkt. Omdat je misschien afstapt, of minder van haar vraagt?

Daar heb je inderdaad een punt, maar omdat ik toen ook gewoon door reed terwijl ze last van haar rug bleek te hebben, ben ik er nu voorzichtig in.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:19

Als je gewoon door bent gereden is het geen aangeleerd trucje en zit haar idd iets dwars.

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 13:21

marietje1000 schreef:
Als je gewoon door bent gereden is het geen aangeleerd trucje en zit haar idd iets dwars.

Ze is al behandeld door de osteopaat, ze bleek toen wel vast te zitten in de rug maar dat is nu verholpen. Met longeren is er niks aan de hand, en buitenuit is het ook geen probleem om te draven.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:27

Ze is nog jong, is ze niet gewoon jolig? Mijn nu 31 jarige had dat vroeger ook wel eens. Gewoon effe lekker afreageren.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:34

het eerste wat ik dacht was "zit ze niet vast" in haar rug?!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:42

Misschien dat haar nog steeds iets dwars zit, maar het kan ook dat ze dat doet omdat ze er moeite mee heeft of omdat ze bang is voor pijn. Het zou kunnen dat ze aandraven (in de bak) nu linkt aan pijn en ze daarom gaat bokken? In dat geval is het 'gewoon' een kwestie van doorzetten en je paard laten ervaren dat er niks aan de hand is, maar het kan natuurlijk ook dat er nog steeds iets niet lekker zit.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:11

Heb je les ? Wat zegt die ervan ? Lijkt me toch een probleem wat moeilijk van achter de pc op te lossen is !
Het is zo niet te zeggen of die pijn heeft of aangeleerd ! Zou je dan ook adviseren er eens samen met een instructie of evt Da naar te laten kijken

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 14:25

dresjoepie schreef:
Heb je les ? Wat zegt die ervan ? Lijkt me toch een probleem wat moeilijk van achter de pc op te lossen is !
Het is zo niet te zeggen of die pijn heeft of aangeleerd ! Zou je dan ook adviseren er eens samen met een instructie of evt Da naar te laten kijken

Ja ik heb les, zij heeft toen gezegd dat er een osteopaat bij moest komen, zo gezegd zo gedaan. Toen heb ik haar een paar dagen rust moeten geven en langzaam opbouwen met longeren. Nu mag ik dus sinds twee weken het rijden weer rustig oppakken en heb in die tussen tijd een nieuw zadel. Je zou bijna niet zeggen dat ze dan nog last van haar rug kan hebben, maar ik ben nu zo voorzichtig, ik ben denk ik toch van plan om de osteopaat nog eens langs te laten komen :j

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:27

Dat lijkt mij een slim plan Zeker gezien het nog zo kort geleden is Mocht het dan nog niet verbeteren laat dan een Da komen om andere klachten uit te kunnen sluiten

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:40

Idd uitsluiten dat er niet iets anders aan de hand is. Ook al kan je er nu nog 'doorheen' rijden. Een pijnlijk gewricht kan ook zulke klachten opleveren. Verzet zal dan steeds erger worden...

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 15:48

Ondertussen is Heleen Slebos dinsdag langs geweest, ze is behandelt en als slot nog een dryneedling behandeling gehad. Nu een weekje rust en dan rustig aan weer opbouwen :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:52

Ga haar dan de eerste tijd maar eens longeren, laag en rond en de achterkant er onder. Eerst de rugspieren weer versterken kan wel een goede zaak zijn, veel succes en top dat je het nu goed doordacht aanpakt.